React Native Made Easy for Beginners: An Experience Report from Online and In-Person Courses in Practical Mobile Development Education

  • Pedro C. Chaaban UFC
  • Israely Lima UFC
  • Gabriel Nogueira Bezerra UFC
  • Robson Medeiros UFC
  • Jordas Silva UFC
  • Iago Wesley UFC
  • Jacilane de H. Rabelo UFC

Abstract


The computing job market evolves with emerging technologies. This paper presents the implementation of two React Native development courses, delivered in both in-person and remote formats. Designed for beginners, the courses had 24 and 30 participants, respectively. Practical activities showed an 86% success rate for the in-person model and 76% for the remote one. The results highlight how hands-on learning enhances theoretical understanding and skill acquisition. Ultimately, incorporating new technologies into computing education strengthens students' skills and opens up new career opportunities.

References

Bordin, A., Rodrigues, L., and Casagrande, T. (2023). Ensino, pesquisa e extensão no ensino de engenharia de software: Um relato de experiência. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação, p.30–40, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Diniz, L. M. F., Ferreira, F. J., and Diniz, J. P. (2021). Interdisciplinaridade no ensino de engenharia de software e interação humano-computador com a utilização de tecnologias digitais: um relato de experiência. In Anais do XXVII Workshop de Informática na Escola, p.116–127. SBC.

Eisenman, B. (2015). Learning react native: Building native mobile apps with JavaScript. “O’Reilly Media, Inc.”.

Gomes, G., Nishi, Y., Ramos, P., Silva, L., Guerra, E., Wiese, I., and Bosse, Y. (2023). Um recurso educacional para desenvolver a habilidade da percepção de padrões de equívocos com aprendizes de programação. In Anais do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, p. 328–336, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Mandelli, A. P. (2023). Análise da efetividade da programação pareada no ensino-aprendizagem de orientação a objetos para o desenvolvimento mobile. Caderno Progressus, 3(5), p. 13-27.

Matias, C., Bezerra, C., and Coutinho, E. (2023). Ensino remoto de programação em java para estudantes do ensino técnico utilizando tablets: Um relato de experiência. In Anais do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, p.184–193, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Matos, S. R. and Mazzafera, B. L. (2022). Reflexões sobre as metodologias ativas e tecnologias digitais como recursos pedagógicos no processo de ensino e aprendizagem de competências. Research, Society and Development, 11(9):e57311932259–e57311932259.

McAuley, E., Wraith, S., and Duncan, T. E. (1991). Self-efficacy, perceptions of success, and intrinsic motivation for exercise 1. Journal of applied social psychology, 21(2): p. 139–155.

Mélo, Á., Ferreira, S., Oliveira, A., and Andrade, W. (2023). Avaliação do Pensamento Computacional em Graduandos de Cursos de Computação: uma Disciplina de Programação faz Diferença?. In Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p.47-57, Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/sbie.2023.234440.

Ryan, R. M., Koestner, R., and Deci, E. L. (1991). Ego-involved persistence: When free-choice behavior is not intrinsically motivated. Motivation and Emotion, 15:185–205.

Santana, A., Farias Junior, I., and Santos, W. (2022). Fatores que influenciam o desenvolvimento auto percebido das habilidades do futuro em profissionais de TI. CONTECSI USP - International Conference on Information Systems and Technology Management - ISSN2448-1041.

Saraiva, M., Chagas, Ângela, and Luce, M. B. (2022). Não está calado quem peleia: debate sobre o ensino médio no Rio Grande do Sul. Retratos Da Escola, 16(35), p. 419–442. DOI: 10.22420/rde.v16i35.1544.

Strauss, A. L., & Corbin, J. (2008). Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Artmed.
Published
2025-07-20
CHAABAN, Pedro C.; LIMA, Israely; BEZERRA, Gabriel Nogueira; MEDEIROS, Robson; SILVA, Jordas; WESLEY, Iago; RABELO, Jacilane de H.. React Native Made Easy for Beginners: An Experience Report from Online and In-Person Courses in Practical Mobile Development Education. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 734-745. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8524.