The Academic Journey of a Visually Impaired Student in the Technical Computing Program at IFPR Campus Paranavaí: A Collaborative Learning Path

  • Emanuellen S. Abreu IFPR
  • Daniele T. Santos IFPR
  • Carla S. de Oliveira IFPR
  • Renato A. P. Guimarães Neto IFPR
  • Vitor T. de Oliveira IFPR
  • Ayslan T. Possebom IFPR
  • Késsia R. C. Marchi IFPR
  • Marcelo F. Terenciani IFPR
  • Elizete P. Cruz IFPR
  • Daniela E. Flôr IFPR

Abstract


This paper presents the educational journey of a blind student in a technical high school computing course, highlighting the inclusive strategies implemented to ensure accessibility in programming education. Throughout her academic path, pedagogical adjustments were applied, including personalized instructional support, curricular flexibility, and assistive technologies. The study reinforces the importance of continuous institutional commitment to accessibility in technology education and the engagement of faculty, staff, and students in promoting equitable learning opportunities.

References

Brasil (2008). Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Diário Oficial da União.

Brasil (2012). Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Disponível em: [link]. Acesso em: 23 mar. 2025.

Defendi, E. L. (2017). Tecnologias assistivas e empregabilidade da pessoa com deficiência visual. Fundação Dorina Nowill para Cegos.

IFPR (2023). Resolução consup/ifpr nº 160, de 12 de dezembro de 2023. [link]. Acesso em: 23 de março de 2025.

Souza, F., Falcão, T., and Mello, R. (2021). O ensino de programação na educação básica: Uma revisão da literatura. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1265–1275, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Wataya, R. S. (2006). O uso de leitores de tela no teleduc. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 10:227–242.
Published
2025-07-20
ABREU, Emanuellen S. et al. The Academic Journey of a Visually Impaired Student in the Technical Computing Program at IFPR Campus Paranavaí: A Collaborative Learning Path. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 772-782. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8537.