Building a System for Interpreting, Explaining, and Delivering Recommendations for Improving Computing Video Lessons

  • Karla Sophia S. da Cruz UFAL
  • José Arthur L. Sabino UFAL
  • Gabriel Lucas B. Germano UFAL
  • Ranilson Oscar A. Paiva UFAL

Abstract


This paper presents a System for Interpretation, Explanation, and Delivery of Recommendations for Computing Video Lectures, based on computer vision and artificial intelligence techniques. The system analyzes four critical technical parameters — resolution, duration, audio bitrate, and presentation style — to detect deficiencies and generate contextualized recommendations. The suggestions are evidence-based and displayed through an intuitive dashboard, contributing to the continuous improvement of the technical quality of video lectures in computer science education.

References

Brame, C. J. (2016). Effective educational videos: Principles and guidelines for maximizing student learning from video content. CBE—Life Sciences Education, 15:es6.

FADC (2023). Tecnologia e educação: Um olhar sobre os desafios da inclusão digital nas escolas públicas. Disponível em: [link]. Acesso em: 22 maio 2025.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) (2023). Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2023. Disponível em: [link]. Acesso em: 22 maio 2025.

Oliveira, W. e Cambraia, A. (2020). Desafios na formação de professores de computação: Reflexões e ações em construção. In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola (WIE 2020), p. 319–328, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Raabe, A., Bernardes, A., e Junior, R. A. (2014). Produção e avaliação de videoaulas: Um estudo de caso no ensino de programação. In Anais do XX Workshop de Informática na Escola (WIE 2014), p. 448–456, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Santos, R., Paiva, R., e Bittencourt, I. (2020). Análise da aceitação de recomendações explicadas de recursos educacionais para apoiar o ensino e a aprendizagem em um ambiente educacional online. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2020), p. 1413–1422, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Saurabh, S. e Gautam, S. (2019). Modelling and statistical analysis of youtube’s educational videos: A channel owner’s perspective. Computers & Education, 128:145–158.

Shoufan, A. (2019a). Estimating the cognitive value of YouTube’s educational videos: A learning analytics approach. Computers in Human Behavior, 92:450–458.

Shoufan, A. (2019b). What motivates university students to like or dislike an educational online video? a sentimental framework. Computers & Education, 134:132–144.

Tintarev, N. e Masthoff, J. (2007). A survey of explanations in recommender systems. In Proceedings of the 2007 IEEE 23rd International Conference on Data Engineering Workshop (ICDEW), p. 801–810. IEEE.
Published
2025-07-20
CRUZ, Karla Sophia S. da; SABINO, José Arthur L.; GERMANO, Gabriel Lucas B.; PAIVA, Ranilson Oscar A.. Building a System for Interpreting, Explaining, and Delivering Recommendations for Improving Computing Video Lessons. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 783-793. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8541.