University Extension in Action: Experiences Disseminating Programming Knowledge
Abstract
This article reports on the experience of students from the Instituto Federal do Triângulo Mineiro in an outreach project that aimed to disseminate knowledge about competitive programming and simplify the installation of the BOCA environment, used in programming marathons. This applied project combined experimental research on containerization with Docker, the development of educational materials, and interaction with the community. The project included the development of educational resources and the creation of a website to centralize information about competitive programming. Community interaction involved promoting the project and delivering a presentation on competitive programming. Despite challenges in containerizing BOCA, the project resulted in the creation of accessible tutorials and a website, contributing to the democratization of knowledge in the field.References
Bonassina, A. L. B. and Kuroshima, K. N. (2021). Impactos do ensino, pesquisa e extensão universitária: Instrumento de transformação socioambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 16(1):163–180.
BRASIL (2018). Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. estabelece as diretrizes para a extensão na educação superior brasileira. Disponível em: [link]. [Accessed 2025-03-09].
da Silva, U. F. F. and de Campos, C. P. (2006). Manual do BOCA para as equipes. [link]. [Online; accessed 2025-03-09].
Docker, I. (2024a). What is a container? — Docker docs. [link]. [Online; accessed 2025-03-22].
Docker, I. (2024b). What is Docker? — Docker docs. [link]. [Online; accessed 2025-03-22].
Fazolo, J. V. (2024). GitHub - joaofazolo/boca-docker: A dockerized version of the BOCA Online Contest Administrator. [link]. [Online; accessed 2025-03-09].
ForProext (2012). Política nacional de extensão universitária. [link]. [Accessed 2025-03-09].
Franco, M. and Franco, P. (2023). Curricularização da extensão: Relato de experiência no curso de sistemas de informação do ifsuldeminas. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação, pages 1–8, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
ICPC (2023). About ICPC. [link]. Accessed: 21 out. 2023.
Kithulwatta, W. M. C. J. T., Jayasena, K. P. N., Kumara, B. T. G. S., and Rathnayaka, R. M. K. T. (2021). Docker incorporation is different from other computer system infrastructures: A review. In 2021 International Research Conference on Smart Computing and Systems Engineering (SCSE), volume 4, pages 230–236.
Laaksonen, A. (2017). Guide to Competitive Programming, volume 1. Springer International Publishing.
Lertbanjongam, S., Chinthanet, B., Ishio, T., Kula, R. G., Leelaprute, P., Manaskasemsak, B., Rungsawang, A., and Matsumoto, K. (2022). An empirical evaluation of competitive programming ai: A case study of alphacode. arXiv preprint arXiv:2208.08603.
Lima, J., Silva, J. V., Oliveira, L. d., and Silva, A. (2020). Um relato de experiência da extensão universitária como prática formativa de estudantes de sistemas de informação. In Anais da XX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe, pages 263–271, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Martins, R. E. W., Martins Filho, L. J., and Souza, A. R. B. D. (2021). Extensão universitária e formação docente: Diálogos com a Educação Básica. 26.
OBI (2024). [link]. Accessed: 10 nov. 2024.
Open Telekom Cloud (2024). Container or virtual machine – which is more suitable for your project? [link]. [Online; accessed 2025-03-09].
Piekarski, A. E. T., Miazaki, M., Junior, A. L. R., Militão, E. P., and Silva, J. V. P. (2023). Programação competitiva em um projeto de extensão para o ensino técnico em informática. Revista Conexao UEPG.
Ramos, G. N., Costa Jr., E. A., and Borges, V. R. P. (2025). Maratona de programação: Rumo ao futuro. Computação Brasil, (53):24–28.
Santana, R. R., Santana, C. C. D. A. P., Costa Neto, S. B. D., and Oliveira, Ê. C. D. (2021). Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Educação & Realidade, 46(2):e98702.
Santos, J. B. and de Oliveira, R. (2022). Um relato de experiência da atividade curricular de extensão (ACE) com jovens de uma escola pública no interior de Alagoas. In Anais da II Escola Regional de Computação do Rio Grande do Sul, pages 13–20, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
SBC. Ambiente Computacional. [link].
SBC (2024). Maratona SBC de Programação. [link]. Accessed: 10 out. 2024.
SBC (2025a). Maratona SBC de Programação. [link]. [Online; accessed 2025-03-09].
SBC (2025b). Sobre a SBC - SBC. [link]. [Online; accessed 2025-03-09].
Sharma, N., Goel, A., Sengar, N., and Bahl, V. (2021). Containerization of web application using Docker. International Journal for Research in Applied Science and Engineering Technology (IJRASET), 9(VI):701–705.
Stringhini, D., Salis, D., Alexandre, D., Siqueira, M., Guerra, F., and Oliveira, T. (2024). Desenvolvimento de software com fins sociais: Relato de experiência em projetos de extensão universitária. In Anais do IX Workshop sobre Aspectos Sociais, Humanos e Econômicos de Software, pages 82–93, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Wang, G. P., Chen, S. Y., Yang, X., and Feng, R. (2016). Ojpot: online judge and practice oriented teaching idea in programming courses. European Journal of Engineering Education, 41(3):304–319.
BRASIL (2018). Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. estabelece as diretrizes para a extensão na educação superior brasileira. Disponível em: [link]. [Accessed 2025-03-09].
da Silva, U. F. F. and de Campos, C. P. (2006). Manual do BOCA para as equipes. [link]. [Online; accessed 2025-03-09].
Docker, I. (2024a). What is a container? — Docker docs. [link]. [Online; accessed 2025-03-22].
Docker, I. (2024b). What is Docker? — Docker docs. [link]. [Online; accessed 2025-03-22].
Fazolo, J. V. (2024). GitHub - joaofazolo/boca-docker: A dockerized version of the BOCA Online Contest Administrator. [link]. [Online; accessed 2025-03-09].
ForProext (2012). Política nacional de extensão universitária. [link]. [Accessed 2025-03-09].
Franco, M. and Franco, P. (2023). Curricularização da extensão: Relato de experiência no curso de sistemas de informação do ifsuldeminas. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação, pages 1–8, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
ICPC (2023). About ICPC. [link]. Accessed: 21 out. 2023.
Kithulwatta, W. M. C. J. T., Jayasena, K. P. N., Kumara, B. T. G. S., and Rathnayaka, R. M. K. T. (2021). Docker incorporation is different from other computer system infrastructures: A review. In 2021 International Research Conference on Smart Computing and Systems Engineering (SCSE), volume 4, pages 230–236.
Laaksonen, A. (2017). Guide to Competitive Programming, volume 1. Springer International Publishing.
Lertbanjongam, S., Chinthanet, B., Ishio, T., Kula, R. G., Leelaprute, P., Manaskasemsak, B., Rungsawang, A., and Matsumoto, K. (2022). An empirical evaluation of competitive programming ai: A case study of alphacode. arXiv preprint arXiv:2208.08603.
Lima, J., Silva, J. V., Oliveira, L. d., and Silva, A. (2020). Um relato de experiência da extensão universitária como prática formativa de estudantes de sistemas de informação. In Anais da XX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe, pages 263–271, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Martins, R. E. W., Martins Filho, L. J., and Souza, A. R. B. D. (2021). Extensão universitária e formação docente: Diálogos com a Educação Básica. 26.
OBI (2024). [link]. Accessed: 10 nov. 2024.
Open Telekom Cloud (2024). Container or virtual machine – which is more suitable for your project? [link]. [Online; accessed 2025-03-09].
Piekarski, A. E. T., Miazaki, M., Junior, A. L. R., Militão, E. P., and Silva, J. V. P. (2023). Programação competitiva em um projeto de extensão para o ensino técnico em informática. Revista Conexao UEPG.
Ramos, G. N., Costa Jr., E. A., and Borges, V. R. P. (2025). Maratona de programação: Rumo ao futuro. Computação Brasil, (53):24–28.
Santana, R. R., Santana, C. C. D. A. P., Costa Neto, S. B. D., and Oliveira, Ê. C. D. (2021). Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Educação & Realidade, 46(2):e98702.
Santos, J. B. and de Oliveira, R. (2022). Um relato de experiência da atividade curricular de extensão (ACE) com jovens de uma escola pública no interior de Alagoas. In Anais da II Escola Regional de Computação do Rio Grande do Sul, pages 13–20, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
SBC. Ambiente Computacional. [link].
SBC (2024). Maratona SBC de Programação. [link]. Accessed: 10 out. 2024.
SBC (2025a). Maratona SBC de Programação. [link]. [Online; accessed 2025-03-09].
SBC (2025b). Sobre a SBC - SBC. [link]. [Online; accessed 2025-03-09].
Sharma, N., Goel, A., Sengar, N., and Bahl, V. (2021). Containerization of web application using Docker. International Journal for Research in Applied Science and Engineering Technology (IJRASET), 9(VI):701–705.
Stringhini, D., Salis, D., Alexandre, D., Siqueira, M., Guerra, F., and Oliveira, T. (2024). Desenvolvimento de software com fins sociais: Relato de experiência em projetos de extensão universitária. In Anais do IX Workshop sobre Aspectos Sociais, Humanos e Econômicos de Software, pages 82–93, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Wang, G. P., Chen, S. Y., Yang, X., and Feng, R. (2016). Ojpot: online judge and practice oriented teaching idea in programming courses. European Journal of Engineering Education, 41(3):304–319.
Published
2025-07-20
How to Cite
LOPES, José Ferreira Arantes; LIMA, Marcos Vinício Araújo; SANTOS, Camila da Cruz; ORBOLATO, Daniela Resende Silva.
University Extension in Action: Experiences Disseminating Programming Knowledge. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 825-836.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8578.
