Analysis of the Profile of the Computing Technician: Emphasis on Traditional Skills and the Need for Emerging Topics

  • João Henrique Berssanette IFPR / CRPG
  • Marcos Vinícius Berssanette IFPR / CRPG
  • Guilherme Otavio E. S. Berssanette IFPR / CRPG

Abstract


This study investigates the profile of Computer Technicians trained by the Federal Institute of Paraná (IFPR). For this purpose, 20 Pedagogical Course Projects (PPCs) of Computer Technical Courses integrated with High School were analyzed, using a specifically developed Analysis Matrix applied to the dimensions of Course Objectives, Graduate Profile, and Technical Core Curricular Components. The results showed a strong emphasis on traditional competencies (systems development and infrastructure) and a significant gap in contemporary themes and emerging technologies such as Artificial Intelligence and Data Science. It is concluded that technicians present solid traditional competencies but limitations in emerging technologies

References

BRASIL (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996: Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: [link]. Acesso em: 4 fev. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação (2020). Catálogo Nacional de Cursos Técnicos, 4. ed. Brasília, DF: MEC. Disponível em: [link]. Acesso em: 4 fev. 2025.

BRASSCOM (2025). Relatório | Perspectivas do Mercado de Trabalho do Macrossetor de TIC. Disponível em: [link]. Acesso em: 4 fev. 2025.

CC2020 TASK FORCE (2020). Computing Curricula 2020. New York, NY, USA: ACM. DOI: 10.1145/3467967. Acesso em: 4 fev. 2025.

CIAVATTA, M. (2005). A formação integrada: a escola e o trabalho. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Orgs.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. 2. ed. São Paulo: Cortez, p. 83-106.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. and RAMOS, M. (Orgs.) (2005). Ensino médio integrado: concepções e contradições. 2. ed. São Paulo: Cortez.

IFPR (2025). Sobre o IFPR Instituto Federal do Paraná. Disponível em: [link]. Acesso em: 4 fev. 2025.

LIBÂNEO, J. C. (2001). Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez. SAVIANI, D. (2007). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas: Autores Associados.

SHUTE, V. J.; SUN, C. and ASBELL-CLARKE, J. (2017). Demystifying computational thinking. Educational Research Review, 22, 142-158. DOI: 10.1016/j.edurev.2017.09.003. Acesso em: 4 fev. 2025.

VEIGA, I. P. A. (1998). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 6. ed. Campinas: Papirus.
Published
2025-07-20
BERSSANETTE, João Henrique; BERSSANETTE, Marcos Vinícius; BERSSANETTE, Guilherme Otavio E. S.. Analysis of the Profile of the Computing Technician: Emphasis on Traditional Skills and the Need for Emerging Topics. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 872-882. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8620.