Monitoring Freshmen in Information Systems: Integration and Support at the Start of University Life
Abstract
This article reports on the experience of the Freshmen Mentoring Program, developed by the Tutorial Education Program (PET) of the Information Systems course at the Federal University of Ceará (UFC), Quixadá Campus. The program aims to facilitate the adaptation of incoming students to the university environment by addressing challenges such as dropout rates, academic difficulties, and social isolation. Through integration activities (e.g., Zero Week, guided tours, and WhatsApp group interactions), personalized mentoring by senior students, and continuous feedback, the project seeks to strengthen students’ connection with the university. Evaluation results from feedback forms indicated high satisfaction levels: 95.2% of participants highlighted the effectiveness of mentors in addressing their doubts, and 76.2% attributed the program’s maximum impact on their adaptation process. The study underscores the importance of welcoming policies for freshmen, particularly in the context of expanding higher education to inland regions.
Keywords:
Freshmen, Information Systems, Monitoring
References
Alvim, Í. V., Bittencourt, R. A., and Duran, R. S. (2024). Evasão nos cursos de graduação em computação no brasil. In Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (EDUCOMP), pages 1–11. SBC.
de Sousa, R. W. P., Fachini-Gomes, J. B., Holanda, M., and Leao, M. T. C. (2024). Um estudo da evasão no curso de licenciatura em computação da universidade de brasília. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 715–725. SBC.
Duran, R., Bim, S. A., Gimenes, I., Ribeiro, L., and Correia, R. C. M. (2023). Potential factors for retention and intent to drop-out in brazilian computing programs. ACM Transactions on Computing Education, 23(3):1–33.
Holanda, M., Mandelli, M., Ishikawa, E., and Da Silva, D. (2022). Introdução ao ambiente universitário na computação: Uma disciplina para o acolhimento dos estudantes no departamento de ciência da computação da universidade de brasília. Revista Brasileira de Informática na Educação, 30:494–518.
Lima, I., Andrade, F. A., Sousa, J. L., Rodrigues, R., Rocha, M., Dias, G., and Rabelo, J. d. H. (2024). Learninglab – uma trajetória de quatro anos de sucesso nas ações de permanência e formação dos estudantes de computação do interior cearense. In Anais do Workshop sobre Educação em Computação (WEI).
Miranda, P., Sousa, S., de Freitas Costa, J. R., Silva, G. I. O., de Souza Lima, V., Tavares, W. A., and Bezerra, C. I. M. (2021). Preparação para olimpíada brasileira de informática nível sênior: Um relato de experiência. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 101–110. SBC.
Pinheiro, F., Lima, R., Ferreira, A., Lima, F., and Tavares, W. (2022). Programa de educação tutorial: Uma análise retrospectiva das ações realizadas para auxiliar na formação pessoal e profissional dos alunos do curso de sistemas de informação. In Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação, pages 61–72, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Portella Teixeira de Mello, S., de Melo, P. A., and Teixeira de Mello Filho, R. (2015). Estudando a evasão no ensino tecnológico em uma instituição de ensino superior no sul do brasil. EccoS Revista Científica, (37):181–196.
Ribeiro, I. M., Correia, W. F. M., and Campos, F. (2021). Setores acadêmicos que interferem na satisfação do aluno no ensino superior. Acta Scientiarum. Education, 43.
Sampaio, A. G., da Silva, A. R., Oliveira, B., da Silva, F. J., do Nascimento, S. C., Brito, W., Menezes, V., and Tavares, W. A. (2024). Pet-recebe: Apresentando um campus universitário temático na área de tecnologia da informação para estudantes de escolas públicas do interior do ceará. In Workshop de Informática na Escola (WIE), pages 598–610. SBC.
Scali, D. F. (2009). Evasão nos cursos superiores de tecnologia: a percepção dos estudantes sobre seus determinantes. Dissertação (mestrado), Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Acesso em: 20 mar. 2025.
Silva, M. E., Gama, A. A., Pinheiro, F. V., Bezerra, C., Tavares, W., and Oliveira, P. (2021). A experiência do letramento digital para professores municipais do ensino básico durante a pandemia covid-19. In Anais do XXVII Workshop de Informática na Escola, pages 171–180, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Theobald, A. P. P., Rodrigues, J. P., Brandão, K. F., Costa, M. C. d. M., Guimarães, R. S. d. O., and Moreira, A. F. (2020). A importância da recepção de calouros e o impacto na formação acadêmica: o caso de sucesso da escola de engenharia da ufmg: o engenharia recebe. In Anais do COBENGE 2020.
de Sousa, R. W. P., Fachini-Gomes, J. B., Holanda, M., and Leao, M. T. C. (2024). Um estudo da evasão no curso de licenciatura em computação da universidade de brasília. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 715–725. SBC.
Duran, R., Bim, S. A., Gimenes, I., Ribeiro, L., and Correia, R. C. M. (2023). Potential factors for retention and intent to drop-out in brazilian computing programs. ACM Transactions on Computing Education, 23(3):1–33.
Holanda, M., Mandelli, M., Ishikawa, E., and Da Silva, D. (2022). Introdução ao ambiente universitário na computação: Uma disciplina para o acolhimento dos estudantes no departamento de ciência da computação da universidade de brasília. Revista Brasileira de Informática na Educação, 30:494–518.
Lima, I., Andrade, F. A., Sousa, J. L., Rodrigues, R., Rocha, M., Dias, G., and Rabelo, J. d. H. (2024). Learninglab – uma trajetória de quatro anos de sucesso nas ações de permanência e formação dos estudantes de computação do interior cearense. In Anais do Workshop sobre Educação em Computação (WEI).
Miranda, P., Sousa, S., de Freitas Costa, J. R., Silva, G. I. O., de Souza Lima, V., Tavares, W. A., and Bezerra, C. I. M. (2021). Preparação para olimpíada brasileira de informática nível sênior: Um relato de experiência. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 101–110. SBC.
Pinheiro, F., Lima, R., Ferreira, A., Lima, F., and Tavares, W. (2022). Programa de educação tutorial: Uma análise retrospectiva das ações realizadas para auxiliar na formação pessoal e profissional dos alunos do curso de sistemas de informação. In Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação, pages 61–72, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Portella Teixeira de Mello, S., de Melo, P. A., and Teixeira de Mello Filho, R. (2015). Estudando a evasão no ensino tecnológico em uma instituição de ensino superior no sul do brasil. EccoS Revista Científica, (37):181–196.
Ribeiro, I. M., Correia, W. F. M., and Campos, F. (2021). Setores acadêmicos que interferem na satisfação do aluno no ensino superior. Acta Scientiarum. Education, 43.
Sampaio, A. G., da Silva, A. R., Oliveira, B., da Silva, F. J., do Nascimento, S. C., Brito, W., Menezes, V., and Tavares, W. A. (2024). Pet-recebe: Apresentando um campus universitário temático na área de tecnologia da informação para estudantes de escolas públicas do interior do ceará. In Workshop de Informática na Escola (WIE), pages 598–610. SBC.
Scali, D. F. (2009). Evasão nos cursos superiores de tecnologia: a percepção dos estudantes sobre seus determinantes. Dissertação (mestrado), Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Acesso em: 20 mar. 2025.
Silva, M. E., Gama, A. A., Pinheiro, F. V., Bezerra, C., Tavares, W., and Oliveira, P. (2021). A experiência do letramento digital para professores municipais do ensino básico durante a pandemia covid-19. In Anais do XXVII Workshop de Informática na Escola, pages 171–180, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Theobald, A. P. P., Rodrigues, J. P., Brandão, K. F., Costa, M. C. d. M., Guimarães, R. S. d. O., and Moreira, A. F. (2020). A importância da recepção de calouros e o impacto na formação acadêmica: o caso de sucesso da escola de engenharia da ufmg: o engenharia recebe. In Anais do COBENGE 2020.
Published
2025-07-20
How to Cite
VELOZO, Iago F. S. et al.
Monitoring Freshmen in Information Systems: Integration and Support at the Start of University Life. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 894-904.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8628.
