Educational Games for Teaching Requirements Engineering: Extracting Features from a Systematic Mapping
Abstract
Training in Requirements Engineering is essential to ensure the quality of identifying and documenting user needs. In this context, educational games can be an innovative teaching alternative, as they offer a practical and interactive environment that motivates students. This study aimed to identify educational games focused on teaching Requirements Engineering in Brazil. As a result, 9 educational games were found. By providing data on the characteristics and comparisons of these games, this research seeks to encourage the adoption of innovative approaches, contributing to more robust training in the field of Requirements Engineering.References
An, D. Y., da Silva, C. D., Ribeiro, D. M. G., da Rocha, P. B. R., Maltinti, C., Nunes, V. B., and Fávero, R. (2013). Digita-um jogo educativo de apoio ao processo de alfabetização infantil. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 24, page 154.
Araujo, D. N., Cruz, M. d. M., Pimentel, J. H., Duque, M., and Alencar, F. (2016). Jogos educativos no ensino da engenharia de requisitos. IX Fórum de Educação em Engenharia De Software (FEES), Maringá.
Bernardi, G., Fontoura, L. M., and Cordenonsi, A. Z. (2008). Elicit@ ção: Ferramenta de apoio ao ensino de elicitação de requisitos de software baseada em instituições eletrônicas. In II Workshop-Escola de Sistemas de Agentes para Ambientes Colaborativos. Santa Cruz do Sul–RS.
Britto, N. P., Albuquerque, A. B., Furtado, E. S., and Leódido, D. E. (2024). Potencializando o engajamento no ensino de engenharia de software e requisitos: Relatos de experiências com a dinâmica fábrica de aviões. In Workshop de Informática na Escola (WIE), pages 91–100. SBC.
Cabrejos, L. J. E. R., Viana, D., and dos Santos, R. P. (2018). Planejamento e execuçao de estudos secundários em informática na educaçao: Um guia prático baseado em experiências. Jornada de Atualização em Informática na Educação, 7(1):21–52.
Chiavegatti, N. C. and Petri, G. (2014). Eareq-game: Um jogo educacional para o ensino de elicitação e análise de requisitos. Anais do Encontro Anual de Tecnologia da Informação, 4(1):273–273.
Da Silva, J. C., Sousa, S., Kulesza, R., and Brito, A. V. (2012). Uma avaliação do emprego do jogo modelando como apoio ao ensino de engenharia de requisitos.
de JV Sá, E., Teixeira, J. S., and Fernandes, C. T. (2007). Design de atividades de aprendizagem que usam jogos como princípio para cooperação. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1, pages 539–549.
de Medeiros, R. A., Moreira, I. A., Barros, N. M., Leite, C. R., de Lima, R. W., and Marques, L. P. (2013). Gamees: Um jogo para a aprendizagem de engenharia de software. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 24, page 945.
de Oliveira Furtado, G. and Sotil, J. W. C. (2024). A utilização de jogos educativos digitais no processo de ensino: Vantagens e desafios. Revista Científica FESA, 3(14):153–163.
Detroz, J. P., Hinz, M., and Hounsell, M. S. (2015). Uso de pesquisa bibliográfica em informática na educacão: um mapeamento sistemático. Revista Brasileira de Informática na Educação, Volume 23, page 28.
Kitchenham, B. and Brereton, P. (2013). A systematic review of systematic review process research in software engineering. Information and software technology, 55(12):2049–2075.
Lima, T., Campos, B., Santos, R., and Werner, C. (2012). Ubire: A game for teaching requirements in the context of ubiquitous systems. In 2012 XXXVIII Conferencia Latinoamericana En Informatica (CLEI), pages 1–10. IEEE.
Minuzi, N. A., Santos, L. M. A., Saidelles, T., et al. (2018). Gamificação na educação profissional e tecnológica. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, 7(1).
Mohan, S. and Chenoweth, S. (2011). Teaching requirements engineering to undergraduate students. In Proceedings of the 42nd ACM technical symposium on Computer science education, pages 141–146.
Monteiro, F. E. P. (2020). Classifiqui: um jogo sério para o ensino de requisitos de software.
Mustaro, R. (2011). Elementos imersivos e de narrativa como fatores motivacionais em serious games. SBC–Proceedings of SBGames.
Pressman, R. S. (2011). Engenharia de Software: Uma Abordagem Profissional. McGraw-Hill.
Rodrigues, D. T. and Sarinho, V. (2020). Vida de es: Protótipo de um jogo de cartas para o ensino de situaçoes práticas vivenciadas por um engenheiro de software. Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), Recife.
Roland, L. C., Fabre, M.-C. J. M., Konrath, M. L. P., and Tarouco, L. M. R. (2004). Jogos educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação, 2(1).
Sales, M. N., dos Santos Carvalho, F., Khouri, C. M. B., Oliveira, J. C. M., de Almeida Neto, F. , and dos Santos Carvalho, M. (2022). Estratégia para nortear o processo de engenharia de requisitos aplicada à metodologia ágil scrum. Revista de Ciência da Computação, 4(1):13–27.
Santos, E. D. and Oliveira, S. R. B. (2024). Análise da diversidade no ensino de engenharia de requisitos de software: uma revisão sistemática da literatura. Caderno Pedagógico, 21(4):e3724–e3724.
Santos, S., Costa, Y., dos Santos, D., Barradas Filho, A., Junior, J., and Cabrejos, L. (2020). Identifying serious games for software engineering teaching in brazil through a systematic mapping study. Research, Society and Development, 9(7):329973702.
Sarinho, V. T., Gomes, V. O., and Sarinho, W. (2019). Erquiz: A multiplayer multiplatform instant messaging game for the competitive assessment of requirements engineering knowledge. Proceedings of the XVIII SBGames, pages 591–594.
Savi, R. and Ulbricht, V. R. (2008). Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. Revista Novas Tecnologias na Educação, 6(1).
Soares, M. H., OliveiraJr, E., and Tenório, N. (2022). Engenharia de requisitos em empresas da regiao sul do brasil: um survey. In Escola Regional de Engenharia de Software (ERES), pages 131–140. SBC.
Sommerville, I. (2011). Software Engineering. Addison-Wesley.
Sousa, M. A., de Sales, A. B., Mendes, F. F., et al. (2021). Aspectos de qualidade em jogos sérios digitais. Revista Novas Tecnologias na Educação, 19(1):207–216.
Thiry, M., Zoucas, A., and Gonçalves, R. Q. (2010). Promovendo a aprendizagem de engenharia de requisitos de software através de um jogo educativo. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1.
Von Wangenheim, C. G. and Shull, F. (2009). To game or not to game? IEEE software, 26(2):92–94.
Wiltgen, F. (2022). Projetos baseados em requisitos. Revista de Engenharia e Tecnologia, 14(1).
Araujo, D. N., Cruz, M. d. M., Pimentel, J. H., Duque, M., and Alencar, F. (2016). Jogos educativos no ensino da engenharia de requisitos. IX Fórum de Educação em Engenharia De Software (FEES), Maringá.
Bernardi, G., Fontoura, L. M., and Cordenonsi, A. Z. (2008). Elicit@ ção: Ferramenta de apoio ao ensino de elicitação de requisitos de software baseada em instituições eletrônicas. In II Workshop-Escola de Sistemas de Agentes para Ambientes Colaborativos. Santa Cruz do Sul–RS.
Britto, N. P., Albuquerque, A. B., Furtado, E. S., and Leódido, D. E. (2024). Potencializando o engajamento no ensino de engenharia de software e requisitos: Relatos de experiências com a dinâmica fábrica de aviões. In Workshop de Informática na Escola (WIE), pages 91–100. SBC.
Cabrejos, L. J. E. R., Viana, D., and dos Santos, R. P. (2018). Planejamento e execuçao de estudos secundários em informática na educaçao: Um guia prático baseado em experiências. Jornada de Atualização em Informática na Educação, 7(1):21–52.
Chiavegatti, N. C. and Petri, G. (2014). Eareq-game: Um jogo educacional para o ensino de elicitação e análise de requisitos. Anais do Encontro Anual de Tecnologia da Informação, 4(1):273–273.
Da Silva, J. C., Sousa, S., Kulesza, R., and Brito, A. V. (2012). Uma avaliação do emprego do jogo modelando como apoio ao ensino de engenharia de requisitos.
de JV Sá, E., Teixeira, J. S., and Fernandes, C. T. (2007). Design de atividades de aprendizagem que usam jogos como princípio para cooperação. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1, pages 539–549.
de Medeiros, R. A., Moreira, I. A., Barros, N. M., Leite, C. R., de Lima, R. W., and Marques, L. P. (2013). Gamees: Um jogo para a aprendizagem de engenharia de software. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 24, page 945.
de Oliveira Furtado, G. and Sotil, J. W. C. (2024). A utilização de jogos educativos digitais no processo de ensino: Vantagens e desafios. Revista Científica FESA, 3(14):153–163.
Detroz, J. P., Hinz, M., and Hounsell, M. S. (2015). Uso de pesquisa bibliográfica em informática na educacão: um mapeamento sistemático. Revista Brasileira de Informática na Educação, Volume 23, page 28.
Kitchenham, B. and Brereton, P. (2013). A systematic review of systematic review process research in software engineering. Information and software technology, 55(12):2049–2075.
Lima, T., Campos, B., Santos, R., and Werner, C. (2012). Ubire: A game for teaching requirements in the context of ubiquitous systems. In 2012 XXXVIII Conferencia Latinoamericana En Informatica (CLEI), pages 1–10. IEEE.
Minuzi, N. A., Santos, L. M. A., Saidelles, T., et al. (2018). Gamificação na educação profissional e tecnológica. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, 7(1).
Mohan, S. and Chenoweth, S. (2011). Teaching requirements engineering to undergraduate students. In Proceedings of the 42nd ACM technical symposium on Computer science education, pages 141–146.
Monteiro, F. E. P. (2020). Classifiqui: um jogo sério para o ensino de requisitos de software.
Mustaro, R. (2011). Elementos imersivos e de narrativa como fatores motivacionais em serious games. SBC–Proceedings of SBGames.
Pressman, R. S. (2011). Engenharia de Software: Uma Abordagem Profissional. McGraw-Hill.
Rodrigues, D. T. and Sarinho, V. (2020). Vida de es: Protótipo de um jogo de cartas para o ensino de situaçoes práticas vivenciadas por um engenheiro de software. Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), Recife.
Roland, L. C., Fabre, M.-C. J. M., Konrath, M. L. P., and Tarouco, L. M. R. (2004). Jogos educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação, 2(1).
Sales, M. N., dos Santos Carvalho, F., Khouri, C. M. B., Oliveira, J. C. M., de Almeida Neto, F. , and dos Santos Carvalho, M. (2022). Estratégia para nortear o processo de engenharia de requisitos aplicada à metodologia ágil scrum. Revista de Ciência da Computação, 4(1):13–27.
Santos, E. D. and Oliveira, S. R. B. (2024). Análise da diversidade no ensino de engenharia de requisitos de software: uma revisão sistemática da literatura. Caderno Pedagógico, 21(4):e3724–e3724.
Santos, S., Costa, Y., dos Santos, D., Barradas Filho, A., Junior, J., and Cabrejos, L. (2020). Identifying serious games for software engineering teaching in brazil through a systematic mapping study. Research, Society and Development, 9(7):329973702.
Sarinho, V. T., Gomes, V. O., and Sarinho, W. (2019). Erquiz: A multiplayer multiplatform instant messaging game for the competitive assessment of requirements engineering knowledge. Proceedings of the XVIII SBGames, pages 591–594.
Savi, R. and Ulbricht, V. R. (2008). Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. Revista Novas Tecnologias na Educação, 6(1).
Soares, M. H., OliveiraJr, E., and Tenório, N. (2022). Engenharia de requisitos em empresas da regiao sul do brasil: um survey. In Escola Regional de Engenharia de Software (ERES), pages 131–140. SBC.
Sommerville, I. (2011). Software Engineering. Addison-Wesley.
Sousa, M. A., de Sales, A. B., Mendes, F. F., et al. (2021). Aspectos de qualidade em jogos sérios digitais. Revista Novas Tecnologias na Educação, 19(1):207–216.
Thiry, M., Zoucas, A., and Gonçalves, R. Q. (2010). Promovendo a aprendizagem de engenharia de requisitos de software através de um jogo educativo. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1.
Von Wangenheim, C. G. and Shull, F. (2009). To game or not to game? IEEE software, 26(2):92–94.
Wiltgen, F. (2022). Projetos baseados em requisitos. Revista de Engenharia e Tecnologia, 14(1).
Published
2025-07-20
How to Cite
LIMA, Joanne; SERRA, Carlos Portela; CARVALHO, Guilherme de; GOMES, Rychardson; MAIA, Ivana; PAIVA, Anselmo; VIANA, Davi; RIVERO, Luis.
Educational Games for Teaching Requirements Engineering: Extracting Features from a Systematic Mapping. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 905-917.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8633.
