The Use of ChatGPT in Competitive Programming: Potentials and Challenges
Abstract
This article analyzes the potential and challenges of using ChatGPT in preparation for programming competitions, highlighting its role as a support tool for teaching and learning. From a critical and reflective approach, we discussed how this generative artificial intelligence can contribute to problem-solving and assist in selecting the most suitable programming languages. We emphasize the importance of teacher guidance to ensure conscious use of the tool, avoid excessive dependency, and foster critical thinking. Through the proposed reflections and strategies, we aim to contribute to the debate on improving pedagogical practices in Computer Science Education.References
Aguiar, J. J. B. (2023a). Ética em computação: Uma experiência de ensino-aprendizagem durante a pandemia. Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação, 88–99. DOI: 10.5753/wei.2023.229906
Aguiar, J. J. B. (2023b). Inteligência artificial e tecnologias digitais na educação: Oportunidades e desafios. Open Minds International Journal, 4(2), 183–188. DOI: 10.47180/omij.v4i2.215
Aguiar, J. J. B. (2024). ChatGPT as an educational support tool: An analysis of its potential in the teaching and learning process. Caderno Pedagógico, 21(2), e2660. DOI: 10.54033/cadpedv21n2-019
Albuquerque, B. V. L. D., Cunha, A. F. S. D., Souza, L., Siqueira, S. W. M., & Santos, R. P. D. (2024). Generating and reviewing programming codes with large language models: A systematic mapping study. Proceedings of the 20th Brazilian Symposium on Information Systems, 1–10. DOI: 10.1145/3658271.3658342
Alexander, F., Abdiwijaya, E. A., Pherry, F., Gunawan, A. A. S., & Anderies. (2022). Systematic literature review on solving competitive programming problem with artificial intelligence (AI). International Conference on Software Engineering and Information Technology (ICoSEIT), 85–90. DOI: 10.1109/ICoSEIT55604.2022.10029949
Almeida, T., Batista, E., Lima, A., & Castro Junior, A. (2024). Produção e desenvolvimento de material de apoio ao treinamento para a Modalidade Iniciação da OBI: Uma revisão sistemática da literatura. Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação, 477–488. DOI: 10.5753/wei.2024.2087
Araújo, V., Pinto, P., Ferreira Junior, C., Marques, M., Goulart, L., Aguiar, G., Lira, P., & Mendes, S. (2024). Surveying the Future of Computer and Data Science Education - Prospects and Pitfalls of Generative AI on Pedagogical Approaches. Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação, 501–512. DOI: 10.5753/wei.2024.2103
Brito, P., Fortes, R., Faria, F., Lopes, R., Santos, V., & Magalhães, F. (2019). Programação competitiva como ferramenta de apoio ao ensino de algoritmos e estrutura de dados para alunos de Ciência da Computação. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 359–368. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Bucaioni, A., Ekedahl, H., Helander, V., & Nguyen, P. T. (2024). Programming with ChatGPT: How far can we go? Machine Learning with Applications, 15, 100526. DOI: 10.1016/j.mlwa.2024.100526
Bull, C., & Kharrufa, A. (2024). Generative artificial intelligence assistants in software development education: A vision for integrating generative artificial intelligence into educational practice, not instinctively defending against it. IEEE Software, 41(2), 52–59. DOI: 10.1109/MS.2023.3300574
Calderon, I., Silva, W., & Feitosa, E. (2021). Um Mapeamento Sistemático da Literatura sobre o uso de Metodologias Ativas durante o Ensino de Programação no Brasil. Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 1152–1161. DOI: 10.5753/sbie.2021.217564
Candido, L., Barbosa, C., & Costa, E. (2024). Análise de ferramentas para detecção de textos científicos gerados por Inteligência Artificial (ChatGPT). Anais do V Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade, 145–152. DOI: 10.5753/wics.2024.2929
Dumitran, A. M., Badea, A. C., & Muscalu, S.-G. (2024). Evaluating the performance of large language models in competitive programming: A multi-year, multi-grade analysis. International Conference on INnovations in Intelligent SysTems and Applications (INISTA), 1–7. DOI: 10.1109/INISTA62901.2024.10683837
Dwivedi, Y. K., Kshetri, N., Hughes, L., Slade, E. L., Jeyaraj, A., Kar, A. K., Baabdullah, A. M., Koohang, A., Raghavan, V., Ahuja, M., Albanna, H., Albashrawi, M. A., Al-Busaidi, A. S., Balakrishnan, J., Barlette, Y., Basu, S., Bose, I., Brooks, L., Buhalis, D., … Wright, R. (2023). Opinion Paper: “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 71, 102642. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642
Exame. (2023). Concorrente ou aliado? Especialista defende que ChatGPT pode alavancar a carreira de programador. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link].
Feuerriegel, S., Hartmann, J., Janiesch, C., & Zschech, P. (2024). Generative AI. Business & Information Systems Engineering, 66(1), 111–126. DOI: 10.1007/s12599-023-00834-7
G1. (2025, 30 de janeiro). Falta de laboratórios e de treinamento para professores atrasa preparo de alunos para mundo digital nas escolas brasileiras. Globo Comunicação e Participações S.A. Recuperado em 27 mar. 2025, de [link]
Hou, W., & Ji, Z. (2025). Comparing large language models and human programmers for generating programming code. Advanced Science, 12(8), 2412279. DOI: 10.1002/advs.202412279
Hung, J., & Chen, J. (2023). The benefits, risks and regulation of using chatgpt in chinese academia: A content analysis. Social Sciences, 12(7), 380. DOI: 10.3390/socsci12070380
ICPC. (2025). The ICPC International Collegiate Programming Contest. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
IOI. (2025). International Olympiad in Informatics (IOI). Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Jara, I., & Ochoa, J. M. (2020). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. Inter-American Development Bank. DOI: 10.18235/0002380
Jesus, E. (2024). Responsabilidade Moral Distribuída: Contribuições para o Debate sobre Inteligência Artificial Ética e Responsável. Anais do V Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade, 89–96. DOI: 10.5753/wics.2024.2109
Kabir, S., Udo-Imeh, D. N., Kou, B., & Zhang, T. (2024). Is stack overflow obsolete? An empirical study of the characteristics of chatgpt answers to stack overflow questions. Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1–17. DOI: 10.1145/3613904.3642596
Kadir, M. E., Rahman, T., Barman, S., & Al-Amin, M. (2024). Exploring the competency of chatgpt in solving competitive programming challenges. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, 13(1), 13–23. DOI: 10.30534/ijatcse/2024/031312024
Khoury, R., Avila, A. R., Brunelle, J., & Camara, B. M. (2023). How secure is code generated by chatgpt? IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics (SMC), 2445–2451. DOI: 10.1109/SMC53992.2023.10394237
Kiotheka, F., & Almeida, R. (2023). Introdução à Maratona de Programação (v. 1.8). Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Liu, B. L., Morales, D., Roser-Chinchilla, J., Sabzalieva, E., Valentini, A., Vieira do Nascimento, D., & Yerovi, C. (2023). Harnessing the era of artificial intelligence in higher education: a primer for higher education stakeholders. UNESCO. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Mittal, U., Sai, S., Chamola, V., & Sangwan, D. (2024). A comprehensive review on generative ai for education. IEEE Access, 12, 142733–142759. DOI: 10.1109/ACCESS.2024.3468368
Morais, C. G. B. (2022). Ensino e aprendizagem de programação: estudo de caso no Ensino Superior (Tese de Doutorado). Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, Portugal. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Nepomuceno, T. (2022). Inteligência Artificial já consegue resolver problemas de Competições de Programação. Neps Academy. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
OBI. (2025). Olimpíada Brasileira de Informática (OBI). Instituto de Computação – Unicamp. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
OpenAI, Achiam, J., Adler, S., Agarwal, S., Ahmad, L., Akkaya, I., Aleman, F. L., Almeida, D., Altenschmidt, J., Altman, S., Anadkat, S., Avila, R., Babuschkin, I., Balaji, S., Balcom, V., Baltescu, P., Bao, H., Bavarian, M., Belgum, J., … Zoph, B. (2024). Gpt-4 technical report. arXiv. DOI: 10.48550/arXiv.2303.08774
Paula, T., Bravim, P., Castro, S., Melo, L., & Rêgo, A. (2024). Aprendizagem de estrutura de dados utilizando o ChatGPT como ferramenta auxiliar: um relato de experiência com o conteúdo de árvores binárias. Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação, 396–406. DOI: 10.5753/wei.2024.3150
Ramos, M. (2024). Uso de Inteligência Artificial aumenta e alcança 72% das empresas, diz pesquisa. CNN Brasil. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Russell, S. J., & Norvig, P. (2021). Artificial intelligence: a modern approach (4ª ed.). Pearson. ISBN 978-1292401133.
Rytilahti, J., & Lokkila, E. (2024). ChatGPT as tutor? A case study on competitive programming. Education and New Developments 2024, 2, 91–95. DOI: 10.36315/2024v2end019
SBC. (2025). Maratona SBC de Programação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Shuvo, U. A., Dip, S. A., Vaskar, N. R., & Al Islam, A. B. M. A. (2024). Assessing chatgpt’s code generation capabilities with short vs long context programming problems. Proceedings of the 11th International Conference on Networking, Systems, and Security, 32–40. DOI: 10.1145/3704522.3704535
Silva, M., Seixas, E., Ferro, M., Viterbo, J., Seixas, F., & Salgado, L. (2024). Ética e Responsabilidade na Era da Inteligência Artificial: Um Survey com Estudantes de Computação. Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação, 854–865. DOI: 10.5753/wei.2024.3148
Souza, D., & Gheyi, R. (2023). Estudo de caso: uso do ChatGPT para resolução de problemas de programação. Concurso de Trabalhos de Iniciação Científica em Engenharia de Software (CTIC-ES) - Congresso Brasileiro de Software: Teoria e Prática (CBSOFT), 14, Campo Grande/MS, 80–89. DOI: 10.5753/cbsoft_estendido.2023.235666
Theodoro, L., Santos, C., Irion, C., Araújo, R., Pereira, J., & Rosa, P. (2024). Compreendendo o Sucesso em Competições de Programação: Perspectivas dos estudantes com Resultados Excepcionais. Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação, 466–476. DOI: 10.5753/wei.2024.2079
Tokarnia, M. (2024). Sete a cada dez estudantes usam IA na rotina de estudos. Agência Brasil. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Vaswani, A., Shazeer, N., Parmar, N., Uszkoreit, J., Jones, L., Gomez, A. N., Kaiser, Ł., & Polosukhin, I. (2017). Attention is all you need. Advances in Neural Information Processing Systems (Vol. 30). Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Zhai, X. (2022). Chatgpt user experience: Implications for education. SSRN Electronic Journal. DOI: 10.2139/ssrn.4312418
Aguiar, J. J. B. (2023b). Inteligência artificial e tecnologias digitais na educação: Oportunidades e desafios. Open Minds International Journal, 4(2), 183–188. DOI: 10.47180/omij.v4i2.215
Aguiar, J. J. B. (2024). ChatGPT as an educational support tool: An analysis of its potential in the teaching and learning process. Caderno Pedagógico, 21(2), e2660. DOI: 10.54033/cadpedv21n2-019
Albuquerque, B. V. L. D., Cunha, A. F. S. D., Souza, L., Siqueira, S. W. M., & Santos, R. P. D. (2024). Generating and reviewing programming codes with large language models: A systematic mapping study. Proceedings of the 20th Brazilian Symposium on Information Systems, 1–10. DOI: 10.1145/3658271.3658342
Alexander, F., Abdiwijaya, E. A., Pherry, F., Gunawan, A. A. S., & Anderies. (2022). Systematic literature review on solving competitive programming problem with artificial intelligence (AI). International Conference on Software Engineering and Information Technology (ICoSEIT), 85–90. DOI: 10.1109/ICoSEIT55604.2022.10029949
Almeida, T., Batista, E., Lima, A., & Castro Junior, A. (2024). Produção e desenvolvimento de material de apoio ao treinamento para a Modalidade Iniciação da OBI: Uma revisão sistemática da literatura. Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação, 477–488. DOI: 10.5753/wei.2024.2087
Araújo, V., Pinto, P., Ferreira Junior, C., Marques, M., Goulart, L., Aguiar, G., Lira, P., & Mendes, S. (2024). Surveying the Future of Computer and Data Science Education - Prospects and Pitfalls of Generative AI on Pedagogical Approaches. Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação, 501–512. DOI: 10.5753/wei.2024.2103
Brito, P., Fortes, R., Faria, F., Lopes, R., Santos, V., & Magalhães, F. (2019). Programação competitiva como ferramenta de apoio ao ensino de algoritmos e estrutura de dados para alunos de Ciência da Computação. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 359–368. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Bucaioni, A., Ekedahl, H., Helander, V., & Nguyen, P. T. (2024). Programming with ChatGPT: How far can we go? Machine Learning with Applications, 15, 100526. DOI: 10.1016/j.mlwa.2024.100526
Bull, C., & Kharrufa, A. (2024). Generative artificial intelligence assistants in software development education: A vision for integrating generative artificial intelligence into educational practice, not instinctively defending against it. IEEE Software, 41(2), 52–59. DOI: 10.1109/MS.2023.3300574
Calderon, I., Silva, W., & Feitosa, E. (2021). Um Mapeamento Sistemático da Literatura sobre o uso de Metodologias Ativas durante o Ensino de Programação no Brasil. Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 1152–1161. DOI: 10.5753/sbie.2021.217564
Candido, L., Barbosa, C., & Costa, E. (2024). Análise de ferramentas para detecção de textos científicos gerados por Inteligência Artificial (ChatGPT). Anais do V Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade, 145–152. DOI: 10.5753/wics.2024.2929
Dumitran, A. M., Badea, A. C., & Muscalu, S.-G. (2024). Evaluating the performance of large language models in competitive programming: A multi-year, multi-grade analysis. International Conference on INnovations in Intelligent SysTems and Applications (INISTA), 1–7. DOI: 10.1109/INISTA62901.2024.10683837
Dwivedi, Y. K., Kshetri, N., Hughes, L., Slade, E. L., Jeyaraj, A., Kar, A. K., Baabdullah, A. M., Koohang, A., Raghavan, V., Ahuja, M., Albanna, H., Albashrawi, M. A., Al-Busaidi, A. S., Balakrishnan, J., Barlette, Y., Basu, S., Bose, I., Brooks, L., Buhalis, D., … Wright, R. (2023). Opinion Paper: “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 71, 102642. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642
Exame. (2023). Concorrente ou aliado? Especialista defende que ChatGPT pode alavancar a carreira de programador. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link].
Feuerriegel, S., Hartmann, J., Janiesch, C., & Zschech, P. (2024). Generative AI. Business & Information Systems Engineering, 66(1), 111–126. DOI: 10.1007/s12599-023-00834-7
G1. (2025, 30 de janeiro). Falta de laboratórios e de treinamento para professores atrasa preparo de alunos para mundo digital nas escolas brasileiras. Globo Comunicação e Participações S.A. Recuperado em 27 mar. 2025, de [link]
Hou, W., & Ji, Z. (2025). Comparing large language models and human programmers for generating programming code. Advanced Science, 12(8), 2412279. DOI: 10.1002/advs.202412279
Hung, J., & Chen, J. (2023). The benefits, risks and regulation of using chatgpt in chinese academia: A content analysis. Social Sciences, 12(7), 380. DOI: 10.3390/socsci12070380
ICPC. (2025). The ICPC International Collegiate Programming Contest. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
IOI. (2025). International Olympiad in Informatics (IOI). Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Jara, I., & Ochoa, J. M. (2020). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. Inter-American Development Bank. DOI: 10.18235/0002380
Jesus, E. (2024). Responsabilidade Moral Distribuída: Contribuições para o Debate sobre Inteligência Artificial Ética e Responsável. Anais do V Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade, 89–96. DOI: 10.5753/wics.2024.2109
Kabir, S., Udo-Imeh, D. N., Kou, B., & Zhang, T. (2024). Is stack overflow obsolete? An empirical study of the characteristics of chatgpt answers to stack overflow questions. Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1–17. DOI: 10.1145/3613904.3642596
Kadir, M. E., Rahman, T., Barman, S., & Al-Amin, M. (2024). Exploring the competency of chatgpt in solving competitive programming challenges. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, 13(1), 13–23. DOI: 10.30534/ijatcse/2024/031312024
Khoury, R., Avila, A. R., Brunelle, J., & Camara, B. M. (2023). How secure is code generated by chatgpt? IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics (SMC), 2445–2451. DOI: 10.1109/SMC53992.2023.10394237
Kiotheka, F., & Almeida, R. (2023). Introdução à Maratona de Programação (v. 1.8). Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Liu, B. L., Morales, D., Roser-Chinchilla, J., Sabzalieva, E., Valentini, A., Vieira do Nascimento, D., & Yerovi, C. (2023). Harnessing the era of artificial intelligence in higher education: a primer for higher education stakeholders. UNESCO. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Mittal, U., Sai, S., Chamola, V., & Sangwan, D. (2024). A comprehensive review on generative ai for education. IEEE Access, 12, 142733–142759. DOI: 10.1109/ACCESS.2024.3468368
Morais, C. G. B. (2022). Ensino e aprendizagem de programação: estudo de caso no Ensino Superior (Tese de Doutorado). Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, Portugal. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Nepomuceno, T. (2022). Inteligência Artificial já consegue resolver problemas de Competições de Programação. Neps Academy. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
OBI. (2025). Olimpíada Brasileira de Informática (OBI). Instituto de Computação – Unicamp. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
OpenAI, Achiam, J., Adler, S., Agarwal, S., Ahmad, L., Akkaya, I., Aleman, F. L., Almeida, D., Altenschmidt, J., Altman, S., Anadkat, S., Avila, R., Babuschkin, I., Balaji, S., Balcom, V., Baltescu, P., Bao, H., Bavarian, M., Belgum, J., … Zoph, B. (2024). Gpt-4 technical report. arXiv. DOI: 10.48550/arXiv.2303.08774
Paula, T., Bravim, P., Castro, S., Melo, L., & Rêgo, A. (2024). Aprendizagem de estrutura de dados utilizando o ChatGPT como ferramenta auxiliar: um relato de experiência com o conteúdo de árvores binárias. Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação, 396–406. DOI: 10.5753/wei.2024.3150
Ramos, M. (2024). Uso de Inteligência Artificial aumenta e alcança 72% das empresas, diz pesquisa. CNN Brasil. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Russell, S. J., & Norvig, P. (2021). Artificial intelligence: a modern approach (4ª ed.). Pearson. ISBN 978-1292401133.
Rytilahti, J., & Lokkila, E. (2024). ChatGPT as tutor? A case study on competitive programming. Education and New Developments 2024, 2, 91–95. DOI: 10.36315/2024v2end019
SBC. (2025). Maratona SBC de Programação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Shuvo, U. A., Dip, S. A., Vaskar, N. R., & Al Islam, A. B. M. A. (2024). Assessing chatgpt’s code generation capabilities with short vs long context programming problems. Proceedings of the 11th International Conference on Networking, Systems, and Security, 32–40. DOI: 10.1145/3704522.3704535
Silva, M., Seixas, E., Ferro, M., Viterbo, J., Seixas, F., & Salgado, L. (2024). Ética e Responsabilidade na Era da Inteligência Artificial: Um Survey com Estudantes de Computação. Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação, 854–865. DOI: 10.5753/wei.2024.3148
Souza, D., & Gheyi, R. (2023). Estudo de caso: uso do ChatGPT para resolução de problemas de programação. Concurso de Trabalhos de Iniciação Científica em Engenharia de Software (CTIC-ES) - Congresso Brasileiro de Software: Teoria e Prática (CBSOFT), 14, Campo Grande/MS, 80–89. DOI: 10.5753/cbsoft_estendido.2023.235666
Theodoro, L., Santos, C., Irion, C., Araújo, R., Pereira, J., & Rosa, P. (2024). Compreendendo o Sucesso em Competições de Programação: Perspectivas dos estudantes com Resultados Excepcionais. Anais do XXXII Workshop sobre Educação em Computação, 466–476. DOI: 10.5753/wei.2024.2079
Tokarnia, M. (2024). Sete a cada dez estudantes usam IA na rotina de estudos. Agência Brasil. Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Vaswani, A., Shazeer, N., Parmar, N., Uszkoreit, J., Jones, L., Gomez, A. N., Kaiser, Ł., & Polosukhin, I. (2017). Attention is all you need. Advances in Neural Information Processing Systems (Vol. 30). Recuperado em 25 mar. 2025, de [link]
Zhai, X. (2022). Chatgpt user experience: Implications for education. SSRN Electronic Journal. DOI: 10.2139/ssrn.4312418
Published
2025-07-20
How to Cite
PEREIRA FILHO, Genifranck Barbosa; AGUIAR, Janderson Jason Barbosa.
The Use of ChatGPT in Competitive Programming: Potentials and Challenges. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 1140-1153.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8984.
