Ada goes to school: experience report with her biography in elementary and high schools

  • Sandy F. Cabral UFF
  • Estéfani N. P. Eller UFF
  • Maria Clara F. Flores UFF
  • Elizabeth Oberlaender UFF
  • Carolina Ribeiro UFF
  • Silvia Amélia Bim UFF / UTFPR
  • Simone Martins UFF
  • Aline P. Nascimento UFF
  • Luciana Salgado UFF

Abstract


This text describes and analyzes pedagogical proposals for teaching Computing in elementary education in Brazil, implemented and designed in two different schools. In this context, the use of the book Ada Lovelace: The Curious Countess stands out as an educational tool to inspire students and contextualize the historical role of women in technology. The article evaluates the impact of these approaches, considering the guidelines established by the National Common Curricular Base, providing an analysis of the results achieved and their implications for students and teachers.

References

Bim, S. A. (2018) A vida de Ada Lovelace. Programa Meninas Digitais. Editora Sociedade Brasileira de Computação.

Bim, S. A. (2019) Ada Lovelace: a condessa Curiosa. Editora InVerso, Curitiba - PR.

Bim, S., Freitas, R., Maciel, C., Lobo, M., Pessoa, L., Pires, F., Rangel, J., Bernardo, J., & Pereira, K. (2019). A vida de Ada Lovelace em um circuito de atividades desplugadas. In Anais do XIII Women in Information Technology, (pp. 189-193). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2019.6735

Brasil. (2022a) Parecer CNE/CEB nº 2/2022, aprovado em 17 de fevereiro de 2022 – Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC).

Brasil. (2022b) Medida Provisória de 30 de setembro de 2022. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 03 out. 2022. Seção 1, p. 55.

Brasil. (2022c) Computação complemento à BNCC. [link]

Brasil. (2024) Lei nº 14.986, de 25 de setembro de 2024. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 26 set. 2024. Seção 1, p. 3.

Castilho, N., Rapkiewicz, C., & Fogazzi, S. (2019). Uma escultura de Ada Lovelace como recurso educativo para trabalhar gênero na computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, (pp. 129-133). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2019.6723

Creswell, J. W.; Creswell, J. D. (2022) Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 6th Edition. Sage Publications.

Evaristo, I., Bim, S., Aguiar, K., & Gomes, H. (2023). Protagonismo Estudantil na Adaptação das Leis da Robótica de Asimov - Experiência nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. In Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, (pp. 1685-1697). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/sbie.2023.234767

Farias, S., Santana, T., Silva, M., Braga, R., & Braga, A. (2024). “Era uma vez Lovelace”: Explorando a Contribuição Feminina na Computação por meio de um Jogo Didático. In Anais do XVIII Women in Information Technology, (pp. 138-148). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2024.2555

Guarda, G. F. (2022) Um Framework pedagógico desplugado para a prática das habilidades do Pensamento Computacional no Ensino Fundamental. 141 f. Tese (Doutorado em Ciências, Tecnologias e Inclusão). Instituto de Biologia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022. Disponível em: [link].

Hollings, C., Martin, U. & Rice, A.C. (2018) Ada Lovelace: the making of a computer scientist. Oxford: Bodleian Library.

Lima, B., Silva, C., Vieira, G., Nascimento, J., Lima, M., Silva, N., Souza, W., & Cabral, R. (2024). Relato de Experiência: Clube do Livro - Histórias da Computação. In Anais do XVIII Women in Information Technology, (pp. 59-69). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2024.2373

Macedo, L. C. S. & Alves, F. J. da C. (2025) As Contribuições do Pensamento Computacional na Educação Básica: a Tecnologia como Ferramenta na Sala de Aula. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18396, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18396. Disponível em: [link]. Acesso em: 4 mar. 2025.

Maciel, C., Bim, S. A., & Ribeiro, K. da S. F. (2021). Meninas Digitais: uma jornada de ciclos enriquecedores. Computação Brasil, 44(44), 9–13. DOI: 10.5753/compbr.2021.44.4433

Menezes, J., Santana, C., Fraga, L., Bezerra, K., & Matias, A. (2022). Uso do Caderno de Atividades Desplugadas durante a Pandemia: Um Relato de Experiência. In Anais do XVI Women in Information Technology, (pp. 257-262). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2022.223215

Padua, S. (2015). The thrilling adventures of Lovelace and Babbage. First edition. New York, Pantheon Books.

Pimenta, L., Parreira Júnior, P., & Costa, H. (2023). Análise Qualitativa do Ensino de Computação na Educação Básica à Luz das Normas Complementares da BNCC. In Anais Estendidos do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, (pp. 40-41). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/educomp_estendido.2023.228740

Purtill, C., & Muun, M. (2019). Ada Lovelace cracks the code. [Los Angeles, CA], Timbuktu Labs, Inc.

Ribeiro, L., Cavalheiro, S., Foss, L., Cruz, M., & França, R. (2022). Proposta para Implantação do Ensino de Computação na Educação Básica no Brasil. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, (pp. 278-288). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/sbie.2022.225231

Sánchez Vegara, M. I., & Yamamoto, Z. (2018). Ada Lovelace. Minneapolis, MN, Lincoln Children's Books.

Silva, A., & Freitas, C. (2024). Retratos da Inovação: Desenhos a Lápis Celebram Ícones da História da Computação. In Anais da I Conferência Connect Tech, (pp. 14-19). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/connect.2024.238549

Wallmark, L., & Chu, A. (2015). Ada Byron Lovelace and the thinking machine. Berkeley, Creston Books.

Vasconcelos, R. C. da S., & Moraes Neto, A. J. (2020). A Computação no Currículo da Educação Básica. REVISTA EIXO, 9(2), 68-76. DOI: 10.19123/eixo.v9i2.851

UNESCO. (2024) A UNESCO desafia os interessados de todo o mundo a pôr fim à disparidade de gênero na ciência. Disponível em: [link]. Acesso em: 31 mar. 2025.
Published
2025-07-20
CABRAL, Sandy F. et al. Ada goes to school: experience report with her biography in elementary and high schools. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 1301-1312. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.9272.