VisER: An Inclusive Modeling Proposal for Entity-Relationship Model Description

  • Amanda Klein UNIFEI
  • Huandy C. Camargo UNIFEI
  • Bárbara P. Caetano UNIFEI
  • Melise M. V. de Paula UNIFEI

Abstract


This article presents the development of VisER, a textual language designed to support the teaching of the Entity-Relationship (ER) Model to visually impaired individuals. VisER complements a previously developed tactile diagram, allowing for a structured representation of ER concepts without the need for visual support. The research addresses the design of the language and its initial evaluation with a blind student. Its development was conducted collaboratively, involving researchers, educators, and the student himself, aiming to meet the real needs of users. The results indicate that VisER facilitates communication between teachers and students, promoting better understanding and formalization of conceptual models. Additionally, the article discusses challenges encountered in representing ER elements and proposes improvements to enhance the accessibility and usability of the tool.

References

Brookshire, R. G. (2006). Teaching uml database modeling to visually impaired students. Issues in Information Systems, 7(1):98–101.

Cook, A. M. and Polgar, J. M. (2008). Cook & Hussey’s assistive technologies. Elsevier Health Sciences.

de Lima, C. E., Marcon, M., Ortoncelli, A. R., and Beal, F. (2023). Desenvolvimento de uma interface tangível de usuário para auxílio de estudantes cegos em conteúdos de disciplinas da computação. In Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 972–982. SBC.

Elmasri, R., Navathe, S. B., Pinheiro, M. G., et al. (2005). Sistemas de banco de dados. Pearson Addison Wesley São Paulo.

Klein, A., Caetano, B., Camargo, H., Fornitano, G., Frinhani, R., and Paula, M. (2024). Diagrama tátil: Uma abordagem de ensino de banco de dados para pessoas com deficiências visuais através da pesquisa-ação. In Anais do XIX Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos, pages 85–97, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Magalhães, R. L. and Neto, M. M. (2010). Aprender: Ferramenta de apoio à construção de diagrama entidade relacionamento para deficientes visuais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1.

PlantUML Team (2024). Plantuml. [link]. Acesso em: 14 dez. 2024.

Shneiderman, B. and Plaisant, C. (2010). Designing the user interface: strategies for effective human-computer interaction. Pearson.

Silva, M. and Pereira, J. (2022). Políticas e programas de inclusão educacional para pessoas com deficiência visual. Revista Brasileira de Educação Inclusiva, 10(2):123–145.

Souza Filho, C. F., Lima, M. J. M., Sanavria, C. Z., Cristo, G. C., da Silva Pereira, H. G., Floriano, N. S., and da Silva, S. C. (2022). Engenharia de software e inclusao de deficientes visuais: Uma proposta de material concreto 3-d para modelagem de sistemas de informaçao. Anais do Computer on the Beach, 13:347–352.

Thiollent, M. (2011). Metodologia da pesquisa-ação. Cortez Editora.

Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: Uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, 31.

Vilarim, H., Silva, F., and Silva, L. (2022). Um levantamento sobre as técnicas/métodos para o ensino de deficientes visuais / a survey on techniques/methods for teaching the visually impaired. Brazilian Journal of Development, 8:23484–23495.
Published
2025-07-20
KLEIN, Amanda; CAMARGO, Huandy C.; CAETANO, Bárbara P.; PAULA, Melise M. V. de. VisER: An Inclusive Modeling Proposal for Entity-Relationship Model Description. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 1313-1323. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.9279.