Influence of TSCC Self-Efficacy Sources on Career Choice Among Higher Education Computing Students
Abstract
This article investigates the influence of self-efficacy sources, according to the Career Social-Cognitive Theory (SCCT), on the career choice of computing students. Through an exploratory survey, the relationship between interest, self-efficacy, and outcome expectations was analyzed in the selection of the Bachelor’s degree in Software Engineering and the students’ professional perspectives. The results reveal a male predominance in the field and a strong prior interest in technology (93%). The pursuit of new knowledge was the main factor in the career decision, while 45% of the students showed a specific interest in programming. The findings emphasize the importance of self-efficacy in shaping expectations and defining professional paths.References
Aiot (2022). Vagas em ti cresceram 136% em 2021 e seguem em alta em 2022.
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy beliefs of adolescents, 5(1):307–337.
Basili, V. and Weiss, D. (1984). A methodology for collecting valid software engineering data. 10(6):728–738.
Brown, D. and Brooks, L. (2002). Introduction to theories of career development and choice: Origins, evolution, and current efforts. Career choice and development, 4:3–23.
Kitchenham, B. A. and Pfleeger, S. L. (2008). Guide to advanced empirical software engineering. chapter Personal opinion surveys., pages 63–92. Springer London, London.
Lent, R. W. and Brown, S. D. (2013). Social cognitive model of career self-management: Toward a unifying view of adaptive career behavior across the life span. Journal of Counseling Psychhology, pages 557 – 568.
Mazetto, M. (2022). Alta procura por profissionais de ti gera aumento na busca por recrutadores especializados.
Medeiros, A., Ferreira, I. B., Fonseca, L., and Rolim, C. (2022). Percepções sobre a tecnologia da informação por alunas de ensino médio: um estudo sobre gênero e escolhas profissionais. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 122–132. SBC.
Mello, A., Petró, V., Melo, A., Finger, A., and Sá, M. (2023). Egressas de cursos de computação: o quê as influenciou a escolherem um curso na área? In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 113–123. SBC.
Nunes, D. J. (2019). Educação superior em computação estatísticas 2019. Technical report, Sociedade Brasileira de Computação.
Ribeiro, K. d. S. F. M. and Maciel, C. (2020). Fatores de influência na escolha pela continuidade da carreira em computação pelas estudantes de ensino médio técnico em informática. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 40–49. SBC.
Ribeiro, K. S. F. M. (2020). Gênero, Tecnologia e Formação: O desenvolvimento da carreira das estudantes do ensino médio integrado em informática. Tese de doutorado, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, MT, Brasil.
Souza, É. P. (2021). Modelo de análise de carreiras: um estudo junto a profissionais de tecnologia da informação. Revista de Carreiras e Pessoas, 11(1).
Webster, J. (2014). Shaping Women’s Work: Gender, Employment and Information. Routledge.
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy beliefs of adolescents, 5(1):307–337.
Basili, V. and Weiss, D. (1984). A methodology for collecting valid software engineering data. 10(6):728–738.
Brown, D. and Brooks, L. (2002). Introduction to theories of career development and choice: Origins, evolution, and current efforts. Career choice and development, 4:3–23.
Kitchenham, B. A. and Pfleeger, S. L. (2008). Guide to advanced empirical software engineering. chapter Personal opinion surveys., pages 63–92. Springer London, London.
Lent, R. W. and Brown, S. D. (2013). Social cognitive model of career self-management: Toward a unifying view of adaptive career behavior across the life span. Journal of Counseling Psychhology, pages 557 – 568.
Mazetto, M. (2022). Alta procura por profissionais de ti gera aumento na busca por recrutadores especializados.
Medeiros, A., Ferreira, I. B., Fonseca, L., and Rolim, C. (2022). Percepções sobre a tecnologia da informação por alunas de ensino médio: um estudo sobre gênero e escolhas profissionais. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 122–132. SBC.
Mello, A., Petró, V., Melo, A., Finger, A., and Sá, M. (2023). Egressas de cursos de computação: o quê as influenciou a escolherem um curso na área? In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 113–123. SBC.
Nunes, D. J. (2019). Educação superior em computação estatísticas 2019. Technical report, Sociedade Brasileira de Computação.
Ribeiro, K. d. S. F. M. and Maciel, C. (2020). Fatores de influência na escolha pela continuidade da carreira em computação pelas estudantes de ensino médio técnico em informática. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 40–49. SBC.
Ribeiro, K. S. F. M. (2020). Gênero, Tecnologia e Formação: O desenvolvimento da carreira das estudantes do ensino médio integrado em informática. Tese de doutorado, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, MT, Brasil.
Souza, É. P. (2021). Modelo de análise de carreiras: um estudo junto a profissionais de tecnologia da informação. Revista de Carreiras e Pessoas, 11(1).
Webster, J. (2014). Shaping Women’s Work: Gender, Employment and Information. Routledge.
Published
2025-07-20
How to Cite
KORB, Maria; PEGORINI, Jessica Iara; SOUZA, Francisco Carlos M.; MARCON, Marlon; ORTONCELLI, André; SOUZA, Alinne C. Correa.
Influence of TSCC Self-Efficacy Sources on Career Choice Among Higher Education Computing Students. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 1438-1448.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.9437.
