Teaching Introduction to Programming in the Mixed Mode with Google Classroom Support

  • Hígor Santos UPE
  • Franciely Souza UPE
  • Bruno Santos UPE
  • Irandir Amorim UPE
  • Maria Silva UPE
  • Adauto Filho UPE

Abstract


This paper reports the experience undergone by students of the course of Degree in Computation of the University of Pernambuco Campus Garanhuns in the accomplishment of the discipline Supervised Stage IV. In this sense, the practice developed addresses the teaching of Computation in the blended mode with support from Google Classroom for Elementary School students. The results present opportunities that the teachers have when dealing with the teaching of Computation in the semipresencial modality in basic education. In addition, it was evidenced that the students of the elementary school managed to obtain an excellent performance in the face and distance classes in an autonomous, playful and pleasurable way.

References

BAIRRAL, M. A. (2007) Discurso, Interação e Aprendizagem matemática em ambientes virtuais a distância. Seropédica: Edur.

Bell, T.; Witten, I. e Fellows, M. (2011). “Computer Science Unplugged – Ensinando Ciência da Computação sem o uso do Computador”, Tradução de Luciano Porto Barreto, 2011.

Belloni, M. (1999) Educação a distância. Coleção Educação Contemporânea, Ed Autores Associados, 115 pág.

Bertagnolli, S. C., et al. (2008) Potencialidades e Desafios da Modalidade Semipresencial. Novas Tecnologias na Educação, v. 6, n.1, pág. 1-10.

BETTEGA, Maria H. S. (2010) Educação continuada na era digital. 2 ed São Paulo: Cortez.

DODGE, B. (2006) WebQuests: past, present and future. In A. A. Carvalho (org.), Atas do Encontro sobre Web Quest. Braga: CIEd.

FERREIRA, M. A. et al (2015). Computação para Ensino Médio na Modalidade Semipresencial: Uma Experiência da Disciplina de Estágio Supervisionado. XXIII Workshop de Educação em Computação (WEI).

JÚNIOR, J. et al (2005). Ensino de Algoritmos e Programação: Uma Experiência no Nível Médio. XIII Workshop de Educação em Computação (WEI).

KAFAI, Y. B. e BURKE, Q. (2013). Computer Programming Goes Back to School. In: Education Week, set.
LEVY, P. (2008) Cibercultura. 7a ed. São Paulo: Editora 34.

MENEZES, I. M., GITAHY, R. R. C. (2010). “A utilização do computador no processo de ensino/aprendizagem por professores do 6o ano do ensino fundamental do município de Paranaíba - MS”. Portal de Periódicos da UEM.

MORAN, J. M. (2005) Tendências da educação online no Brasil. In RICARDO, Eleonora Jorge (Org.). Educação Corporativa e Educação a Distância. Rio de Janeiro: Editora Qualitymark.

MOREIRA, A. F. B et al (2007). Contemporaneidade, Educação e Tecnologia. Disponível em: Acessado em Novembro 2018.

Neto, S., Santos, H., Souza, A., Santos, W. (2013) Jogos Educacionais como Ferramenta de Auxílio em Sala de Aula. In: Anais XIX Workshop de Informática na Escola (WIE 2013), Campinas - SP, pág. 130-139.

OLIVEIRA, M. L. S. et al. (2014) Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o Scratch: um relato de experiência. XXXIV CSBC.

PÍCCOLO, L. et al (2010) Ambiente Interativo e Adaptável para ensino de Programação.

PONTE, J.; OLIVEIRA, H. e VARANDAS, M. (2003) O contributo das tecnologias de informação e comunicação para o desenvolvimento do conhecimento e da identidade profissional. In: FIORENTINI, D. (Org.) Formação de Professores de Matemática: Explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Mercado de Letras.

RAMAL, A. C. (2002). Educação na cibercultura. Porto Alegre: Artmed.

SCAICO, P. D. et al. (2013) Ensino de Programação no Ensino Médio: Uma Abordagem Orientada ao Design com a linguagem Scratch. RBIE, v. 21, n. 02, p. 92.

SCHOEFFEL, P. et al. (2015) Uma Experiência no Ensino de Pensamento Computacional e Fomento à Participação na Olimpíada Brasileira de Informática com Alunos do Ensino Fundamental. Anais dos Workshops do IV CBIE.

SILVA, M. (2003) Educação online. São Paulo: Loyola.

UPE (2015) “Manual de Estágio Supervisionado das Licenciaturas da UPE – Campus Garanhuns”. Disponível em: . Acesso em: 20 de março de 2019.

Voigt, E (2007) A Ponte Sobre o Abismo: Educação Semipresencial como Desafio dos Novos Tempos. Estudos Teológicos, vol 47, n 2.
Published
2019-07-12
SANTOS, Hígor; SOUZA, Franciely ; SANTOS, Bruno ; AMORIM, Irandir ; SILVA, Maria ; FILHO, Adauto . Teaching Introduction to Programming in the Mixed Mode with Google Classroom Support. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 27. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 131-140. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2019.6624.