Using WhatsApp in Extraclassed Online Education Activities in Teaching Programming

  • Ernane Martins IFG
  • Luís Gouveia UFP

Abstract


This article presents a teaching experience that involves the use of the WhatsApp application to perform extra class online, in the course of Web Programming of the course of Information Systems (IS). For that, a WhatsApp group was created in which the students could share the contents and at the end they answered an electronic questionnaire, obtaining 32 answers. The objective was to analyze the possibilities and potentialities of the use of extra class activities with the assistance of WhatsApp in Programming Teaching. It was found that online educational activities facilitated the promotion of teaching and learning of knowledge.

References

Barbero, J. M. (2014). A comunicação na educação. Tradução: Maria Immacolata Vassallo de Lopes e Dafne Melo. São Paulo: Contexto.

Bardin, L. (2010). Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições70.

Couto, E. S. (2013). Educação 3.0 é a tecnologia que integra pessoas. Disponível em: http://porvir.org/porfazer/educacao-3-0-e-tecnologia-integra-pessoas/20130326. Acesso em: 12 de Agosto de 2018.

Ferreira, S. da S. and Magalhães, R. S. R. (2018). Ambientes Virtuais de Aprendizagem Colaborativos: O Uso do Facebook na Aprendizagem. Anais da Semana de Informática Educacional do IFPI – Campus Teresina Zona Sul, p. 34-37.

Garcia, V. A. (2005). Um sobrevôo: o conceito de educação não-formal. In: PARK, M. B & FERNANDES, R. S. Educação Não-Formal – Contextos, percursos e sujeitos. Campinas: Unicamp/CMU, Editora Setembro.

Looi, C-K., et al. (2010). Leveraging mobile technology for sustainable seamless learning: A research agenda. British Journal of Educational Technology. p. 154-169.

Lopes, C. G. and Vaz, B. B. (2016). O Uso Pedagógico dos Grupos do Whatsapp no Ensino de História. In: V Congresso Internacional de História - Novas Epistemes e Narrativas Conteporâneas, Jatai.

Martins, E. R. and Gouveia, L. M. B. (2018). O Uso do WhatsApp como Ferramenta de Apoio a Aprendizagem no Ensino Médio. RENOTE Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 16, no 2, p. 1-10.

Moreira, M. L. and Simões, A. S. de M. (2017). O uso do whatsapp como ferramenta pedagógica no ensino de química. ACTIO, Curitiba, v. 2, n. 3, p. 21-43.

Oliveira, E. et al. (2014). Estratégias de uso do Whatsapp como um ambiente virtual de aprendizagem em um curso de formação de professores e tutores. In: Simpósio Internacional de Esducação a Distância - SIED, Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância - EnPED, São Carlos, p. 1-15.

Padrón, C. J. (2013). Estrategias Didácticas basadas en Aplicaciones de Mensajería Instantánea WhatsApp exclusivamente para Móviles:(Mobile Learning) y el uso de la Herramienta para promover el Aprendizaje Colaborativo. Eduweb, v. 7, n. 2, p. 123-134.

Park, S.; Cho, K. and Lee, B. G. (2014). What Makes Smartphone Users Satisfied with the Mobile Instant Messenger?: Social Presence, Flow, and Self-disclosure. International Journal of Multimedia & Ubiquitous Engineering, v. 9, n. 11.

Paulino, D. B.; Martins, C. C. de A.; Raimondi, G. A. and Hattori, W. T. (2018). WhatsApp® como Recurso para a Educação em Saúde: Contextualizando Teoria e Prática em um Novo Cenário de Ensino-Aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 42 (1): 166 – 178.

Rambe, P. and Bere, A. (2013). Sing mobile instant messaging to leverage learner participation and transform pedagogy at a South African University of Technology. British Journal of Educational Technology. 44, 4, p. 544-561.

Santaella, L. (2013). Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus.

Schiehl, E. P.; Martins, L. P. R. and Santos, L. M. dos. (2017). WhatsApp como uma ferramenta de apoio na construção do conhecimento de sequências numéricas no primeiro ano do Ensino Médio. Revista Tecnologias na Educação - Ano 9 – Número/Vol.19.

Vieira, V.; Bianconi, M. L. and Dias, M. (2005). Espaços Não-Formais de Ensino e o Currículo de Ciências. Ciência & Cultura. v.57, n.4, Out/Dez. p.21-23.

Xavier, O. S. and Fernandes, R. C. A. (2008). A Aula em Espaços Não-Convencionais. In: VEIGA, I. P. A. Aula: Gênese, Dimensões, Princípios e Práticas. Campinas: Papirus Editora.

Yin, R.K. (2003). Case Study Research: Design and Methods (3rd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Published
2019-07-12
MARTINS, Ernane; GOUVEIA, Luís . Using WhatsApp in Extraclassed Online Education Activities in Teaching Programming. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 27. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 141-150. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2019.6625.