An Experimental Evaluation of the Use of a Gamified Framework for the Discipline Algorithms and Equivalent
Abstract
This paper presents a way of evaluating and validating a gamified framework for the teaching and learning process of Algorithms. In the research we report the planning for the experiment, the SWOT matrix evaluation adapted to the practices worked in the classroom, the cases that occurred, the quantitative data generated by the gamification. The main contribution of the work is to inform that gamification promotes engagement and enables the teaching and learning of algorithms, from the use of a framework.
References
Bosse, Y., Gerosa, M. A. (2015). “Reprovações e Trancamentos nas Disciplinas de Introdução à Programação da Universidade de São Paulo: Um Estudo Preliminar”. In: WEI-Workshop sobre Educação em Computação, pp. 1 – 10.
Creswell, J. W. (2007). “Uma estrutura para projeto. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto”. Porto Alegre: Artmed.
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., Nacke, L. (2011). “From game design elements to gamefulness: defining gamification”. In: 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments, pp. 9-15.
Dias Júnior, M., Mercado, L. (2016). “A Importância da Estratégia de Ensino por Simulação para a Disciplina de Algoritmos”. In: 5o CIAIQ, pp. 85 – 94.
Elgrably, I. S., Oliveira, S. R. (2018). “Gamification and Evaluation of the Use the Agile Tests in Software Quality Subjects: the Application of Experiments”. In: 13th ENASE.
Luz, R. B., Neto, A. (2012). “Using Programming Dojos for Test-Driven Development Teaching”. In: XXIII SBIE 2012. pp. 25-35.
Marcussi, L. D., Guedes, K., Molin Filho, R. G., Santiago Filho, R. M., Beleti Junior, C. R. (2016). “Pesquisa no ensino de algoritmos e programação nas engenharias: estudos e resultados preliminares”. In: SIMEPRO.
Quaresma, J. A. S., Eliasquevici, M. K., Oliveira, S. R. B. (2018). “Um Framework Gamificado para Ensino e Aprendizagem de uma Disciplina de Algoritmos ou Equivalente”. In: TISE.
Ramos, V., Freitas, M., Galimberti, M., Mariani, A. C., Wazlawick, R. (2015). “A Comparação da Realidade Mundial do Ensino de Programação para Iniciantes com a Realidade Nacional: Revisão sistemática da literatura em eventos brasileiros”. In: SBIE. pp. 318 – 327.
Santos, E. D., Oliveira, S. R. (2018). “Gamificação como Ferramenta de Suporte de Apoio ao Ensino da Técnica Análise de Pontos por Função em um Turma de Pós-Graduação: Um Estudo de Caso”. 15th CONTECSI.
Sociedade Brasileira de Computação (2017). . Referenciais de formação para os cursos de graduação em Computação 2017.
