Difficulties in the Computer Programming Learning Process: A Survey with Computing Area Course Students

  • Maurício Arimoto UENP
  • Weldrey Oliveira UENP

Abstract


Computer programming is an important activity that allows for the development of logical thinking and creativity, increasing the problem-solving ability of those who know how to program. However, programming learning requires a high degree of abstraction, as well as time and effort from the apprentice. In this paper we conduct a survey with students of Computer courses, trying to identify the barriers and difficulties related to programming learning. The results indicate the need for new approaches (combined with current teaching practices) that make programming learning more attractive, interactive and playful, instigating the interest and engagement of the students.

References

Campos, R. L. (2009). ERMC: Uma proposta de metodologia para melhoria do ensino-aprendizado de lógica de programação. In XI Congreso Chileno de Educación Superior en Computación (CCESC), pages 1–5. Jornadas Chilenas de Computación.

Fotaris, P., Mastoras, T., Leinfellner, R., and Rosually, Y. (2016). Climbing up the leaderboard: an empirical study of applying gamification techniques to a Computer Programming Class. The Electronic Journal of e-Learning, 14(2):94–110.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 4 edition.

Gomes, A., Areias, C. M., Henriques, J., and Mendes, A. (2008). Aprendizagem de programação de computadores: Dificuldades e ferramentas de suporte. Revista Portuguesa de Pedagogia, 42(2):161–179.

Gomes, A.; Mendes, A. J. (2007). Learning to program - difficulties and solutions. In International Conference on Engineering Education (ICEE), pages 1–5.

Kantorski, G. Z., Flores, E. G., Hoffmann, I. L., Schmitt, J. A., and Barbosa, F. P. (2016). Predição da evasão em cursos de graduação em instituições públicas. In Anais do XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pages 906–015.

Pascoal, T. A., Brito, D. M., Andrade, L. P., and Rêgo, T. G. (2016). Evasão de estudantes universitários: diagnóstico a partir de dados acadêmicos e socioeconômicos. In Anais do XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pages 926–355.

Ramos, V., Freitas, M., Galimbert, M., Mariani, A. C., and Wazlawick, R. (2015). Comparação da realidade mundial do ensino de programação para iniciantes com a realidade nacional: Revisão sistemática da literatura em eventos brasileiros. In Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pages 318–327.

Rapkiewicz, C. E., Falkemback, G., Seixas, L., Rosa, N. D., Cunha, V. V., and Klemann, M. (2006). Estratégias pedagógicas no ensino de algoritmos e programação associadas ao uso de jogos educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), 4(2):1–11.

Santiago, A. D. V.; Kronbauer, A. H. (2016). Um Modelo lúdico para o ensino de conceitos de programação de computadores. In Anais do XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pages 420–429.

Santos, R. P.; Costa, H. A. X. (2006). Análise de metodologias e ambientes de ensino para algoritmos, estrutura de dados e programação aos iniciantes em Computação e Informática. INFOCOMP Journal of Computer Science, 5(1):41–50.

Silva, T. S. C., Melo, J. C. B., and Tedesco, P. C. A. R. (2015). Um modelo para promover o engajamento estudantil no aprendizado de programação utilizando gamification. In Anais do XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pages 71–80.

Souza, D. M., Batista, M. H., and Barbosa, E. F. (2016). Problemas e dificuldades no ensino e na aprendizagem de programação: Um mapeamento sistemático. Revista Brasileira de informática na Educação (RBIE), 24(1):39–52.

Viegas, T. R., Okuyama, F. Y., Paravisi, M., and Bertagnolli, S. D. (2015). Uso das TICs no processo de ensino-aprendizagem de programação. Pages 780–785.

Wazlawick, R. S. (2014). Metodologia de pesquisa para Ciência da Computação. Rio de Janeiro: Elsevier, 2 edition.
Published
2019-07-12
ARIMOTO, Maurício; OLIVEIRA, Weldrey. Difficulties in the Computer Programming Learning Process: A Survey with Computing Area Course Students. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 27. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 244-254. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2019.6633.