Teaching Software Engineering in an Information Systems Course: An Analysis of Problems and Solutions in the Perspective of Teachers and Students
Abstract
The area of Software Engineering (ES) consists of several sub-areas and is usually taught in disciplines with a dense theoretical-conceptual content distributed in the curricular matrix of undergraduate courses. In this context, several researchers have sought to create a motivating environment by proposing ES teaching techniques, tools and experiences. Based on semistructured interviews with five Professors and eighteen students from disciplines related to the ES of an undergraduate course in Information Systems, this work presents an analysis of problems and solutions from the perspective of faculty and students in a Federal Institution. Despite being based on a single case study, the results generate reflections on the teaching of Software Engineering in courses in the area of computing.
References
Bardin, L. “Content analysis” Editions Lisbon, 3th edition, 2013.
França, C. Cunha, J. A., Adjarde, D., e Alan, F. (2016) Uma Investigação sobre Estilos de Aprendizagem e Hábitos de Estudo de Engenheiros de Software. IX Fórum de Educação em Engenharia de Software (FEES 2016) do XXX Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software (SBES 2016).
Cunha, J. A. O., Marques, G. A., Lemos, W. L., Câmara Jr, U. D., & Vasconcellos, F. J. (2018). Software engineering education in Brazil: a mapping study. In Proceedings of the XXXII Brazilian Symposium on Software Engineering (pp. 348-356). ACM.
Dutra, A. C. S., & Prikladnicki, R. (2014). Formação de Equipes de Alto Desempenho Para Desenvolvimento de Software. FEES 2014, 70.
Ferreira, T., Viana, D., Fernandes, J., & Santos, R. (2018). Identifying emerging topics and difficulties in software engineering education in Brazil. In Proceedings of the XXXII Brazilian Symposium on Software Engineering (pp. 230-239). ACM.
Franca, A. C. C., & da Silva, F. Q. (2009). An empirical study on software engineers motivational factors. In 2009 3rd International Symposium on Empirical Software Engineering and Measurement (pp. 405-409). IEEE.
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
Oliveira, Denize Cristina de. (2008) "Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de sistematização." Rev. enferm. UERJ 16.4.
Portela, C. S., Vasconcelos, A. M., & Oliveira, S. R. (2015). Análise da Relevância dos Tópicos e da Efetividade das Abordagens para o Ensino de Engenharia de Software. In Fórum de Educação em Engenharia de Software (FEES). In VI Congresso Brasileiro de Software: Teoria e Prática (CBSoft).
Prikladnicki, R., Albuquerque, A. B., von Wangenheim, C. G., & Cabral, R. (2009). Ensino de engenharia de software: desafios, estratégias de ensino e lições aprendidas. FEES-Fórum de Educação em Engenharia de Software, 1-8.
Wangenheim, C. e Silva, D. (2009). Qual Conhecimento de Engenharia de Software é Importante para um Profissional de Software? Em Anais do II Fórum de Educação em Engenharia de Software. Fortaleza, Brasil.
Zorzo, A., Nunes, D., Matos, E., Steinmacher, I., Leite, J., Araujo, R., ... & Martins, S. (2017). Referenciais de formaçao para os cursos de graduaçao em computaç ao. sociedade brasileira de computaç ao (SBC). 153p. Technical report
