Teaching of programming logic through gamification in the final years of elementary education II in rural areas in the municipality of Capitão Poço (Pará)
Abstract
This article describes an experience report of an intervention project, in which gamification was used to teach algorithms. The activities were developed in an 8th grade (eighth) year of elementary school at a public school, in the municipality of Capitão Poço-PA. This presented the purpose of assisting in the development of logic of programming and logical reasoning, in addition to providing students with adaptation in different educational environments and the comprehension and importance of the algorithm in daily life for problem solving. The results showed that most of the students were able to understand the proposal and constructed knowledge about computing in a practical, interactive and dynamic way.
References
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos?. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 2, p. 139-154, 1998.
GUEDES, Bruno Silva; et al. Das aplicações da lógica na computação. Rio Grande do Sul: INF, 2008.
Kapp, K. M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.
Lee, J. J., Hammer, J. (2011). Gamification in Education: What, How, Why Bother? What: Definitions and Uses. Academic Exchange Quarterly, v. 15, n. 2, p. 1–5. Disponível em: http://www.gamifyingeducation.org/files/Lee-Hammer-AEQ2011.pdf. Acesso em: 10 de dezembro de 2018.
Nunes, Daltro José. (2011). Ciência da Computação na Educação Básica. Disponível em < http://www.jornaldaciencia.org.br/Detalhe.jsp?id=79207> Acesso em: 10 de dezembro de 2018
Nunes, Daltro José. (2010). Computação ou informática? Disponível em < http://www.jornaldaciencia.org.br/Detalhe.jsp?id=69969> Acesso em: 10 de dezembro de 2018.
PAULISTA, Campo Limpo; DOS SANTOS, José Ribamar Azevedo. Gamificação no Ensino-Aprendizagem de Algorítmicos e Lógica Aplicada a Computação. 2018.
Sica, Carlos. (2008). Ciência da Computação no Ensino Básico e Médio. Disponível em Acesso em: 22 de out. de 2011.
SOUSA, Raniere Viana et al. Ensinando e aprendendo conceitos sobre ciência da computação sem o uso do computador: Computação Unplugged!!!. Jornada de Atualização em Informática na Educação, v. 1, n. 1, 2011.
WAISELFISZ, Julio Jacobo. O ensino das Ciências no Brasil e o PISA. São Paulo: Sangari do Brasil, 2009.
