Computasseia: Um Jogo para o Ensino de História da Computação
Abstract
The study of History of Computing is necessary to develop the knowledge about the essentials of the area; to understand the evolution of the resources, current techniques and methods; and to expand the critical thinking regarding the present and future of Computing. However, the process of learning the History of Computing can become very boring because of the many names, facts and dates involved. The use of games as educational resources to support computer education is a strategy which can change a boring experience into an engaging experience. This paper proposes a strategy card game about History of Computing that can be used at different levels of education.
References
Baptista, R., e Carvalho, C. V. D. (2013) “TimeMesh–a serious game for european citizenship”, EAI Endorsed Transactions on Game Based Learning, 13(01-12), p. 1-7.
Bell, T. C., Witten, I. H., Fellows, M. (1998) “Computer Science Unplugged: Off-line activities and games for all ages”, Computer Science Unplugged.
Berry, G., Sheard, J., Quartly, M. (2011) “A Virtual Museum of Computing History: an educational resource bringing the relationship between people and computers to life”, In: Proceedings of the Thirteenth Australasian Computing Education Conference-Volume 114, Australian Computer Society, Inc., p. 79-86.
Curzon, P. e McOwan P.W. (2008) “Engaging with Computer Science through Magic Shows”, In: ACM. ITiCSE 2008, The 13th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, p.179-183.
Dalsasso, P. Bos, A. S., Bernardi, G. Müller, F. M. Cordenonsi, A. Z. (2014) “Resgatando A História da Computação através de um Museu Virtual 3D Interativo”, In: XXII Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2014), Brasília, DF.
Figueiredo, K., Ferreira, J., Murta, L., Clua, E. (2010) “Jogo de Estratégia de Gerência de Configuração”, In: III Fórum em Educação de Engenharia de Software (FEES), Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software (SBES), Salvador.
Fonseca Filho, C. (2007) “História da computação: O Caminho do Pensamento e da Tecnologia”, EDIPUCRS, Porto Alegre, 205 p.
Froschauer, J., Arends, M., Goldfarb, D., Merkl, D. (2011) “Towards an online multiplayer serious game providing a joyful experience in learning art history”, In: Games and Virtual Worlds for Serious Applications, IEEE Conference, p. 160-163.
Haydn, T., Stephen, A., Arthur, J., Hunt, M. (2014) “Learning to teach history in the secondary school: A companion to school experience”, Routledge, New York, 360 p.
Kahwage, C., de França, E. , Nunes, R. , Carvalho, R., Souza, D. (2013) “Jogo Baralho das Variáveis”, In: XXI Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2013).
Krassmann, A. L., Falcade, A., Silva, L. E. G., Medina, R. D. (2015) “Serious Games to Computer Networks Learning With CyberCIEGE: A Case Study in Brazilian Higher Education”, In: XXIII Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2015).
Leite, L. S., Sibaldo, M. A. A., Carvalho, T. B. A., Souza, R. (2014) “Montanha de Chomsky: jogo tutor para auxílio no ensino de Teoria da Computação”, In: XXII Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2014), Brasília, DF.
Lopes, J. J. (2013). “A Ilíada e a Odisseia - Dois Pilares da Civilização Grega e Legado Para a Posteridade”, In: Revista Memento, 4(1), p. 118-127.
Lourenço, F. (2003) “Homero, Odisseia”. Lisboa, Livros Cotovia.
Michael, D. R., e Chen, S. L. (2005) “Serious games: Games that educate, train, and inform”, Muska & Lipman/Premier-Trade.
Monsalve, E., Werneck, V., Leite, J. C. S. P. (2010) “Simules-w: Um jogo para o ensino de engenharia de software”, In: III Fórum em Educação de Engenharia de Software (FEES), Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software (SBES), Salvador, p. 17-26.
Neves, I. B. D. C. (2011). “Jogos digitais e potencialidades para o ensino de história: um estudo de caso sobre o history game Tríade–liberdade, igualdade e fraternidade”, Dissertações de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal da Bahia, 243 p.
Nunes, I. F. e Parreira Júnior, P. A. (2015) “RPG4Sorting - Um Jogo Educacional para Auxílio ao Ensino de Métodos de Ordenação”, In: XXIII Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2015), Recife, PE.
Vahldick, A., Mendes, A. J., Marcelino, M. J., Hogenn, M., Schoeffel, P. (2015) “Testando a Diversão em um Jogo Sério para o Aprendizado Introdutório de Programação”, In: XXIII Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2015).
