Construção e avaliação de um jogo educacional digital de Modelagem de Dados para o ambiente universitário

  • Stela Sampaio Silva UniCEUB
  • Angelica Toffano Seidel Calazans UniCEUB
  • Bruno Magno da Silva UniCEUB

Abstract


The purpose of this research was to develop and evaluate an educational game for the Data Modelling discipline in System Analysis and Development at UniCEUB, to add diversity to the discipline and improve the skills and knowledgement of the students. The game was developed in 4 stages: pre-production, production, testing and post-production. Java, JavaScript with Bootstrap, C#, PHP and MySQL database were used. The game evaluation followed the Savi et al. model, and the Goal-Question- Metrics approach to metrics. The game was evaluated by 22 students and results show that: it increased motivation, was regarded as a positive experience and contributed to learning.

References

Antonietti, A., Rasi, C. and Underwood, J.. I videogiochi: una palestra per il pensiero strategico? “Rivista: Ricerche di Psicologia”. Fascicolo: 1, p.125-144, 2002.

Barbetta, P. A. “Estatistica aplicada as ciências sociais”. 5ª. Ed. –Florianopolis: Ed. Da UFSC, 2002.

Basili. V., Caldiera, G.and Rombach, H. Goal Question Metric paradigm. In: “Encyclopédia of Software Engineering”. V. 2, 1994. p. 527 –532.

Boyle, E. A., Connolly T. M. and Hainey, T. The role of psychology in understanding the impact of computer games. “Entertainment Computing”, 2, 69–74, 2011.

Bozsik S. Business simulation game as a tool of practice-oriented educatin. “Practice and Theory in Systems of Education”, Volume 8, Number 2, p. 126-134, 2013.

Chandler, H. M. “Manual de Produção de Jogos Digitais”, 2 ª edição. Bookman, VitalBook file, 2012.

De Freitas, S. Learning in immersive worlds. “Joint Information Systems Committee”, 2006.

Kirriemuir, J.and Mcfarlane, A. Literature Review in Games and Learning. “A NESTA Futurelab Research report” - report 8,. 2004.

Keller, J.M. Development and use of the ARCS model of instructional design. “Journal of instructional development”.Volume 10, Issue 3,pp 2-10, September, 1987

Kirkpatrick, D. L.,. “Evaluating Training Programs - The Four Levels”. Berrett-Koehler Publishers, 1994.

Miglino, O.; Ferdinando A. D. and Rega, A. Le nuove macchine per apprendere: simulazioni al computer, robot e videogiochi multi-utente. “Rivista Sistemi intelligenti”. Fasciculo 1, aprile p. 113-135, 2007.

Renel, S. and Gotel, O. Gameplay to Introduce and Reinforce RequirementsEngineering Practices, 16th IEEE “International Requirements Engineering Conference”, Barcelona, Spain, IEEE Computer Society Press. 2008.

Savi, R.; Wangenheim, C. and Borgatto, A. Análise de um modelo de avaliação de jogos educacionais. Disponível em: https://sites.google.com/site/savisites/avaliacao-de-jogoseducacionais, 2011.

Silva, A. C. “Jogo educacional para apoiar o ensino de técnicas para elaboração de testes de unidade”. Dissertação (Mestrado) - Curso de Computação Aplicada, Universidade do Vale do Itajaí, São José, 195 f. , 2010.

Silveira, J. L, Thiry, M. and Zoucas, A. SPI City: Jogo Educacional para Apoiar o Ensino de Melhoria de Processo de Software.In:”XII Simpósio brasileiro de qualidade de software”. Salvador, Bahia – Brasil. 01 a 05 de Julho, 2013.

Thiry, M., Zoucas, A and Gonçalves, R. Q. Promovendo a Aprendizagem de Engenharia de Requisitos de Software Através de um Jogo Educativo. In: “XXI SBIE - Simpósio Brasileiro de Informática na Educação”, 2010, João Pessoa. 2010.

Vasconcellos, C.S. “Construção do conhecimento em sala de aula”. São Paulo: Libertad, 2004.

Wangenheim, C., Kochanski, D. and Savi, R. Revisão Sistemática sobre Avaliação de Jogos Voltados para Aprendizagem de Engenharia de Software no Brasil. In: “Anais do FEES 2009/ XXIII SBES”, pp. 41-48, Fortaleza, Brasil. 2009.
Published
2016-07-04
SILVA, Stela Sampaio; CALAZANS, Angelica Toffano Seidel; DA SILVA, Bruno Magno. Construção e avaliação de um jogo educacional digital de Modelagem de Dados para o ambiente universitário. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 24. , 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 2036-2045. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2016.9647.