MEGA GP: Aplicando a Gamificação no Ensino de Gerência de Projetos
Abstract
Teaching the concepts of software engineering applied to project management to computer science course students and related fields is a challenging task due to motivational factors and resources. From this reality, different methodologies that stimulate the study of the theme are investigated. This research presents the using experience of gamification in project management lecturing on the impact of the strategy explored on the content teaching. The main results observed show that the gamification resources explored in the classroom achieved good acceptance in accordance with the opinion of the students participating in the experimental research carried out.
References
Borges, S. S. et al. (2013). Gamificação aplicada à educação: um mapeamento sistemático. Anais do XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE, Campinas.
Campos, A.; Gardiman, R.; Madeira, C. (2015). Uma ferramenta gamificada de apoio à disciplina introdutória de programação. Anais do XXIII Workshop sobre Educação em Computação – WEI, Recife.
Dubois, D. J.; Tamburrelli, G. (2013). Understanding gamification mechanisms for software development. Proceedings of the 2013 9th Joint Meeting on Foundations of Software Engineering, p. 659-662.
Figueiredo, K. S. et al. (2015). Uma abordagem gamificada para o ensino de programação orientada a objetos. Anais do XXIII Workshop sobre Educação em Computação – WEI, Recife.
Jayasinghe, U.; Dharmaratne, A. (2013). Game based learning vs. gamification from the higher education students’ perspective. Teaching, Assessment and Learning for Engineering (TALE), 2013 IEEE International Conference on, p. 683-688.
Jucá, P. M. et al. (2014). Aplicação da gamificação na disciplina de empreendedorismo. Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação – WEI, Brasília.
Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. Pfeiffer. Hoboken, NJ.
Kohwalter, T. C. et al. (2011). SDM – An educational game for software engineering. Games and Digital Entertainment (SBGAMES), 2011 Brazilian Symposium on, p. 222-231.
Mattar, J. (2010). Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall.
Mira, S. H. B. et al. (2012). ProMEG: um jogo para ensino de gerência de projetos com foco na gerência de recursos humanos. V Fórum de Educação em Engenharia de Software(FEES 2012), Natal.
PMI. (2011). Practice Standard Earned Value Management, Second Edition, Pennsylvania, Project Management Institute.
PMI. (2013). Project Management Body of Knowledge – PMBOK Newton Square. Pennsylvania: Project Management Institute. 5 ed.
Prikladnicki, R. et al. (2007). Ensino de gerência de projetos de software com o Planager. Anais do XVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE, São Paulo.
SEI. (2010). CMMI for Development, version 1.3.Carnegie Mellon University, Software Engineering Institute (SEI).
Vianna, Y. et al. (2013). Gamification, Inc: como reinventar empresas a partir de jogos. Rio de Janeiro: MJV Press.
