POOGame: Um Jogo Sério para o Ensino de Programação Orientada a Objetos

  • Leuson M. P. da Silva UFC
  • Brendo C. Bonfim UFC
  • Rogério C. Silva UFC
  • Jefferson B. da Silva UFC
  • Wellington L. Moura UFC
  • Carla I. M. Bezerra UFC
  • Paulyne M. Jucá UFC

Abstract


This paper describes the serious game developed to support the teaching of basic object oriented development (POO in portuguese) concepts, known as POOGame. It is a RPG based game where the player controls a character that summons and controls a creature using JAVA command during battles to combat enemies. The game was developed during an introduction to game development course using a game development process. The paper also presents the results of the POOGame evaluation that demonstrates that the game has the potential do support the POO basic concept learning.

References

Al-Linjawi, A. A. and Al-Nuaim, H. A. (2010). Using alice to teach novice programmers oop concepts. Journal of King Abdulaziz University: Science, 22(1):59–68.

Figueiredo, K. d. S., Ribeiro, J. M., Souza, R., and Angelo, V. R. (2015). Uma abordagem gamificada para o ensino de programac¸ ˜ao orientada a objetos. WEI - XXIII Workshop sobre Educação em Computação (WEI 2015).

Gosling, J., Joy, B., Steel, G., Bracha, G., and Buckley, A. (2013). The java language specification.

Holland, S., Griffiths, R., and Woodman, M. (1997). Avoiding object misconceptions. In ACM SIGCSE Bulletin, volume 29, pages 131–134. ACM.

Lopes, A. C. B. (2012). Desenvolvimento de um jogo didático para ensino de programação orientada a objetos e sua aplicação em cursos técnicos de computação.

Master’s thesis, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Brasil.

Savi, R. (2011). Avaliação de Jogos voltados para a disseminação do conhecimento. PhD thesis, Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil.

Voss, G., Nunes, F., and Medina, R. (2013). Proposta de um jogo sério para o ensino de redes de computadores no ambiente virtual 3d opensim. In Proceedings of the XI Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment–SBGames 2013, pages 37–40.

Werbach, K. and Hunter, D. (2012). For the win: How game thinking can revolutionize your business. Wharton Digital Press.
Published
2016-07-04
DA SILVA, Leuson M. P.; BONFIM, Brendo C.; SILVA, Rogério C.; DA SILVA, Jefferson B.; MOURA, Wellington L.; BEZERRA, Carla I. M.; JUCÁ, Paulyne M.. POOGame: Um Jogo Sério para o Ensino de Programação Orientada a Objetos. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 24. , 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 2333-2342. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2016.9677.