Arisa Nest – A Cloud-Based Platform for Virtual Assistant Development
Abstract
The use of virtual assistants has become popularized by their adhesion by large companies. This is because they have brought benefits to a certain extent in people's daily activities or in their tasks in organizations, with reminders, automation of repetitive tasks, proposing solutions for various situations, etc.. To meet this demand, several tools have been developed to create this type of agent. Following the same trends, this paper presents the Arisa Nest platform, under the Platform as a Service model, as a tool to create virtual assistants with resources to manage information about users, create algorithms to give more effective answers, consume web services to the interoperability with other systems and with proactivity behaviors. Finally, some cases are presented using the platform in real scenarios and tests.References
Abu Shawar, B.; Atwell E.. (2015) “ALICE Chatbot: Trials and Outputs”. Comp. y Sist., México, v. 19, n. 4, p. 625-632.
ALEXA. (2019) “Developer documentation: browse the technical documentation for Alexa, Amazon Appstore, and devices”, [link], Março/2019.
AWS. (2019) “AWS Lambda”, [link], Março/2019.
DIALOGFLOW. (2019) “Dialogflow: build natural and rich conversational experiences”, [link], Março/2019.
Ghidini, I.; Mattos, W.W.. (2018) “Desenvolvimento e aplicação de um chatbot para auxiliar o atendimento ao cliente”. Universidade do Sul de Santa Catarina, Sistemas de Informação, Trabalho de Conclusão de Curso. [link], Março/2019.
Markoff, J.. (2008) “A Software Secretary That Takes Charge”, In: New York Times, [link], Março/2019.
Mazon, S.. (2018) “Desenvolvendo chatbots com Watson conversation”, [link], Março/2019.
Rabelo, R.J.; Romero, D; Zambiasi, S.P.. (2018) “Softbots Supporting the Operator 4.0 at Smart Factory Environments”. Moon I., Lee G., Park J., Kiritsis D., von Cieminski G. (eds) Advances in Production Management Systems. Smart Manufacturing for Industry 4.0. APMS 2018. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 536. Springer, Cham.
Russel, S.; Norvig.. (2013) “Inteligência Artificial”. 3ª Ed. Tradução da terceira edição. Rio de Janeiro: Editora Campus / Elsevier.
Sant’Anna Filho, L. (2018) “Estratégia para apoiar o povoamento do repositório institucional de uma universidade de santa catarina utilizando um assistente virtual”, Universidade do Sul de Santa Catarina, Sistemas de Informação, Relatório de Estágio.
Tingiris, S.. (2018) “Amazon Alexa development 101”, [link], Março/2019.
UnisulHoje. (2018) “Assistente digital que auxilia repositório institucional é apresentada na Junic”, [link], Março/2019.
Weizenbaum, J.. (1966) "Eliza - a computer program for the study of natural language communication between man and machine". Communications of the ACM, ACM, v. 9, n. 1, p. 36–45.
Ventura, R.. (2018) “Desenvolvimento de um chatbot para apoio a secretarias de cursos de universidades: um caso no programa de Pós-Graduação em Engenharia Mecânica”. Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Automação e Sistemas. Relatório de Estágio.
Ventura, R.. (2019) “Desenvolvimento de um assistente virtual híbrido com propriedades de chatbot e de automação de processos de negócios”, Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Automação e Sistemas, Projeto de Final de Curso.
Zambiasi, S.P.; Rabelo, R.J.. (2012) A Proposal for Reference Architecture for Personal Assistant Software based on SOA. IEEE Latin America Transactions, 10(1):1227-1234.
ALEXA. (2019) “Developer documentation: browse the technical documentation for Alexa, Amazon Appstore, and devices”, [link], Março/2019.
AWS. (2019) “AWS Lambda”, [link], Março/2019.
DIALOGFLOW. (2019) “Dialogflow: build natural and rich conversational experiences”, [link], Março/2019.
Ghidini, I.; Mattos, W.W.. (2018) “Desenvolvimento e aplicação de um chatbot para auxiliar o atendimento ao cliente”. Universidade do Sul de Santa Catarina, Sistemas de Informação, Trabalho de Conclusão de Curso. [link], Março/2019.
Markoff, J.. (2008) “A Software Secretary That Takes Charge”, In: New York Times, [link], Março/2019.
Mazon, S.. (2018) “Desenvolvendo chatbots com Watson conversation”, [link], Março/2019.
Rabelo, R.J.; Romero, D; Zambiasi, S.P.. (2018) “Softbots Supporting the Operator 4.0 at Smart Factory Environments”. Moon I., Lee G., Park J., Kiritsis D., von Cieminski G. (eds) Advances in Production Management Systems. Smart Manufacturing for Industry 4.0. APMS 2018. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 536. Springer, Cham.
Russel, S.; Norvig.. (2013) “Inteligência Artificial”. 3ª Ed. Tradução da terceira edição. Rio de Janeiro: Editora Campus / Elsevier.
Sant’Anna Filho, L. (2018) “Estratégia para apoiar o povoamento do repositório institucional de uma universidade de santa catarina utilizando um assistente virtual”, Universidade do Sul de Santa Catarina, Sistemas de Informação, Relatório de Estágio.
Tingiris, S.. (2018) “Amazon Alexa development 101”, [link], Março/2019.
UnisulHoje. (2018) “Assistente digital que auxilia repositório institucional é apresentada na Junic”, [link], Março/2019.
Weizenbaum, J.. (1966) "Eliza - a computer program for the study of natural language communication between man and machine". Communications of the ACM, ACM, v. 9, n. 1, p. 36–45.
Ventura, R.. (2018) “Desenvolvimento de um chatbot para apoio a secretarias de cursos de universidades: um caso no programa de Pós-Graduação em Engenharia Mecânica”. Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Automação e Sistemas. Relatório de Estágio.
Ventura, R.. (2019) “Desenvolvimento de um assistente virtual híbrido com propriedades de chatbot e de automação de processos de negócios”, Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Automação e Sistemas, Projeto de Final de Curso.
Zambiasi, S.P.; Rabelo, R.J.. (2012) A Proposal for Reference Architecture for Personal Assistant Software based on SOA. IEEE Latin America Transactions, 10(1):1227-1234.
Published
2019-05-02
How to Cite
ZAMBIASI, Saulo Popov; RABELO, Ricardo J..
Arisa Nest – A Cloud-Based Platform for Virtual Assistant Development. In: WORKSHOP-SCHOOL ON AGENTS, ENVIRONMENTS, AND APPLICATIONS (WESAAC), 13. , 2019, Florianópolis/SC.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2019
.
p. 179-192.
ISSN 2326-5434.
DOI: https://doi.org/10.5753/wesaac.2019.33350.
