Programming teaching tools and the gender gap in the Information Technology field

  • Camille Braga UFF
  • Karina Mochetti UFF

Resumo


The lack of participation of women in Information Technology is a worrying fact since diversity in any environment is vital for its evolution, especially in a field in which the role of users is changing and they have passed from consumers to producers. This study aims to analyze the reaction of boys and girls to an educational tool for teaching the basics of computer programming and computational thinking.

Referências


Arifn, M. M., Oxley, A., and Sulaiman, S. (2014). Evaluating game-based learning effectiveness in higher education. Procedia Social and Behavioral Sciences.

Borges, T. S. (2014). Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante:o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista.

Code.org (2017). 9 states, 76 school districts, and 102 organizations worldwide pledge to expand computer science education for millions of students. Medium.

da Silva Marinho, A. R., de Souza, G. R., Clemisson, J., Rosa, S., and de Morais, P. S.(2017). O uso do Scratch na Educação Básica: Um relato de experiência vivenciada In Workshop de Informática na Escola (WIE). Congresso Brasileiro de no PIBID. Informática na Educação (CBIE).

Dantas, C., Gouveia, A., and Venero, M. L. F. (2017). Programação em Python: Inserindo In Workshop de Informática na Escola (WIE). Congresso mulheres na tecnologia. Brasileiro de Informática na Educação (CBIE).

de Beauvoir, S. (1949). Le Deuxième Sexe. Vintage Books.

Dockterman, E. (2014). Cracking the Girl Code: How to End the Tech Gender Gap. Time.

dos Santos, W. O. (2017). Mulheres na Computação: Uma Análise da Participacão Feminina nos Cursos de Licenciatura em Computação. In Workshop de Informatica na Escola (WIE). Congresso Brasileiro de Informatica na Educação (CBIE).

dos Santos Silva, A. P., dos Santos Franco, J. S., and Junior1, J. C. L. (2017). Desenvolvimento do Pensamento Computacional e discussões sobre representação feminina na Computação: um estudo de caso. In Workshop de Informática na Escola (WIE). Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE).

Gomes, W. F., Louzada, C. S., Nunes, M. A. S. N., Salgueiro, E. M., and Andrade, B. T.(2014). Incentivando meninas do ensino médio à area de Ciência da Computação usando o Scratch como ferramenta. In Workshop de Informatica na Escola (WIE). Congresso Brasileiro de Informatica na Educação (CBIE).

Lemos, A. S. and de Freitas, D. C. (2017). Ensino da Ciência da Computação na Educação Básica: O que alguns páses de fala espanhola estão fazendo, e o que podemos fazer no Brasil? In Workshop de Informática na Escola (WIE). Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE).

Maciel, C. and Bim, S. A. (2016). Programa meninas digitais ações para divulgar a computação para meninas do ensino médio. In Computer on the Beach.

Mochetti, K. and Braga, C. (2018). Ferramentas de ensino e discrepância de gênero na computação. In Computer on the Beach.

Mochetti, K., Bravo, R., Salgado, L., Leitão, C., Braga, C., Hecksher, G., and Pontes,K. (2017). Discussão da posição de calouras de ciência da computação. In Women in Information Technology at Brazilian Computer Society Congress.

Mochetti, K., Salgado, L., Zerbinato, A., Souza, B., and Avelino, M. (2016). Ciência da computação também é coisa de menina. In Women in Information Technology at Brazilian Computer Society Congress.

Monroy-Hernández, A. and Resnick, M. (2008). Feature: Empowering kids to create and share programmable media. interactions.

Moreira, J. A., de Oliveira Mattos, G., and Reis, L. S. (2014). Perspectivas feministas de gênero: Desafios no campo da militancia e das práticas. 18 REDOR.

Nishida, T., Kanemune, S., Idosaka, Y., Namiki, M., Bell, T., and Kuno, Y. (2009). A cs unplugged design pattern. In Proceedings of the 40th ACM Technical Symposium on Computer Science Education.

Oliveira, M. G. and Pontes, L. (2011). Metodologia ativa no processo de aprendizado do conceito de cuidar: um relato de experiência. In X Congresso Nacional de Educação – EDUCERE.

Phanor-Faury, A. (2014). Black Girls Code's Kim Bryant Talks Bits and Bytes. Ebony.

Piaget, J. (1977). The role of action in the development of thinking. In Knowledge and development.

Saujani, R. (2017). Girls Who Code: Learn to Code and Change the World. Penguin Young Readers Group.

Tavares, L. C. and Sosa, D. C. (2017). E possível falar de questões de genero nas tecnologias da informação e comunicação aplicadas a educação (tice)? In Women in Information Technology at Brazilian Computer Society Congress.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Wilson, C. (2015). Hour of code: Maryland, washington and san francisco move to support computer science. ACM Inroads.
Publicado
28/10/2018
Como Citar

Selecione um Formato
BRAGA, Camille; MOCHETTI, Karina. Programming teaching tools and the gender gap in the Information Technology field. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 24. , 2018, Fortaleza, CE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 70-79. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.70.