Towards a link between Instructional Approaches and Gamification - A Case Study in a Programming Course

  • Fernando Silva Universidade de São Paulo
  • Armando Toda Universidade de São Paulo
  • Seiji Isotani Universidade de São Paulo

Resumo


Students' motivation play an important role in their educational process. Several studies indicate that the lack of motivation hinders students' learning. To mitigate this problem researchers have been using Gamification to solve engagement and motivational problems, which aroused the interest of teachers and instructors. However, those education professionals does not have time, resources nor knowledge on how to apply those game concepts within their learning environments. Based on this premise this work present an approach to support planning, development and evaluation of gamification, supported by instructional technologies, in order to improve students motivation. We used an ontology-based tool called SMARTIES and a gamification generic framework (6D) and carried out a case study with twelve students in an introductory computer science course for pre-service teachers. We were able to create gamified strategies using this approach. Secondly, we applied those strategies within four classes of the course. Our results demonstrate that our gamified strategies increased students motivation, interest and perceived competence through the case study. We concluded that gamification can achieve positive results when tied to instructional objectives and through the use of a systematic approach to support the planning process.

Referências


Boavida, A. M., Ponte, J. P. (2002). Investigação colaborativa: potencialidades e problemas. In: GTI (Org). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, p. 43-55.

Caiado, R. V. R. e Morais, A. G. (2013). "Práticas de ensino de língua portuguesa com as TDIC". Educação Temática Digital. v. 15, n. 3, p.578 – 594.

Camacho, R. B. (2015). "Relación entre tic y la adquisición de habilidades de lectoescritura em alumnos de primer grado de básica primaria". Investigación & Desarrollo, Barranquilla, v. 23, n. 2, p. 338-368. https://goo.gl/z9Grfi, Fevereiro.

Costa, F. A., Rodriguez, C., Cruz, E. e Fradão, S. (2012). "Repensar as TIC na educação: O professor como agente transformador". Carnaxide: SANTILLANA.

Fernandes, M. A. S. (2014). "O ensino e aprendizagem da escrita com recursos digitais: língua portuguesa no 5º ano de escolaridade". Lisboa: UAB a aula de https://goo.gl/gPqY4n, Agosto.

LSFA. (2014). Centro Assistencial Lar São Francisco de Assis. Disponível em:. Acesso em: 01 de mar de 2017.

Monteiro, M. T. M. M. M. S. (2017)."A utilização da WebSocial na disciplina de turma do 2º Ciclo do Ensino Básico". Lisboa: UAB, Português numa https://goo.gl/1yKGr3.pdf, Agosto.

Nakano, R. Y. (2017). Integração de Tecnologias Digitais á Temática Linguagem Oral e Escrita no Ensino Fundamental I. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Paraná.

Rosa, S. S., Rosa, V. e SALES, M. B. (2014). "Portal virtual Hands-on-Tec: recurso de autoria para professores da educação básica". Multimedia Journal of Research in Education , v. 1, p. 1-6.

Santos, G. Maria. C. e Barros, D. M. V. (2008). "Escola de tempo integral: a informática como princípio educativo". nº 46/8. https://goo.gl/xyHQcx, Abril.

Science. (2014). Lectures aren't just boring, they're Ineffective, too, study finds. AAS: Washington. 12 mai. Disponível em: . Acesso em: 01 de set de 2017.

Weckelmann, V. F. (2012). "Indicadores de mudanças nas práticas pedagógicas com o uso do computador portátil em escolas do Brasil e de Portugal". São Paulo: PUCSP. https://goo.gl/T7bAbU, Agosto.

Publicado
28/10/2018
Como Citar

Selecione um Formato
SILVA, Fernando; TODA, Armando; ISOTANI, Seiji. Towards a link between Instructional Approaches and Gamification - A Case Study in a Programming Course. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 24. , 2018, Fortaleza, CE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 157-165. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.157.