Métodos ativos de ensino aliados com tecnologia para a prática de ensino: um relato de experiência

  • Felipe Guimarães Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Maici Leite Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Francisco Reinaldo Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Giani Ito Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Abstract


The technological advance transforms society, which in turn changes the school environment. The purpose of this study is to present an experience report using technology in benefit of education through the active teaching methodologies that make students the main actor in the teaching-learning process and place the teacher as an enabler and tutor of the construction of the knowledge of your students. For this research was carried out a survey of some teaching methodologies, and also described a report teaching experience in which some of the methodologies addressed in the text are applied, in order to study and analyze the behavior of the students in relation to the traditional classes.

References


Borges, T. S. and Alencar, G. (2014). Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista, 3(04):119–143.

Coimbra, C. L. (2016). A aula expositiva dialogada em uma perspectiva freireana. Anais do III Congresso Nacional de Formação de Professores (cnfp) e XIII Congresso Estadual Paulista Sobre Formação de Educadores (cepfe), 3(04):1–13.

da Silva Ferraz Filho, B., dos Santos, A. C., da Silva, R. O., Bittencourt, W., Peixoto, R. N., and Marcelino, R. (2017). Aprendizagem baseada em problema (pbl): Uma inovação educacional? Revista Cesumar–Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, 22(2):403–424.

dos Santos Junges, K. and Behrens, M. A. (2016). Uma formação pedagógica inovadora como caminho para a construção de saberes docentes no ensino superior. Educar em Revista, 32(59):211–229.

Fiorio, R., Esperandim, R. J., Silva, F. A., Varela, P. J., Leite, M. D., and Reinaldo, F.A. F. (2014). Uma experiência prática da inserção da robótica e seus benecios como ferramenta educativa em escolas públicas. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 25, page 1223.

GHMELO-SILVER, C. E. and BARROWS, H. S. (2006). Goals and strategies of a problem-based learning facilitator. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 1(01):–.

Gomes, R., Brito, E., and Varela, A. (2016). A intervenÇÃo na formaÇÃo no ensino superior: A aprendizagem baseada em problemas (pbl). Interacções, 3(04):47–50.

Junior, J. B. B. (2017). O aplicativo kahoot na educação: Vericando os conhecimentos dos alunos em tempo real. pages 1587–1602.

Júnior, M., Freitas, F. R., and de Lima, J. O. G. (2016). Os saberes docentes e as práticas pedagógicas de licenciandos em informática: um estudo diagnóstico. Revista Brasileira de Informática na Educação, 24(1).

Leal, E. A., Miranda, J., and Nova, S. P. d. C. C. (2018). Revolucionando a sala de aula: como envolver os estudantes aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem.

Michaelsen, L. K. (2002). Getting started with team learning. Team learning: A transformative use of small groups. Westport, CT: Greenwood.

Montaigne, M. (1972). Ensaios. Abril Cultural, São Paulo.

Prado, A. (2015). Entendendo o aluno do século 21 e como ensinar a essa nova geração. Geekie, São Paulo.

Prensky, M. (2001). Nativos digitais, imigrantes digitais. On the horizon, 9(5):1–6.

Reinaldo, F., Magalhães, D., Reis, L., Gaffuri, S., Freddo, A., and Hallal, R. (2016). Uso de smartphones na educação: Avaliação por grupos focais. CIAIQ2016, 1.

Ribeiro, A. G., Altino Filho, H. V., and Alves, L. M. N. (2017). A tecnologia como instrumento facilitador da relação ensino aprendizagem de matemática. Anais do Seminário Cientíco da FACIG, (2).

Rocha, H. M. and LEMOS, W. d. M. (2014). Metodologias ativas: do que estamos falando? base conceitual e relato de pesquisa em andamento. IX Simpósio Pedagógico e Pesquisas em Comunicação. Resende, Brazil: Associação Educacional Dom Boston, page 12.

Terence, A. C. F. and Escrivão Filho, E. (2006). Abordagem quantitativa, qualitativa e a utilização da pesquisa-ação nos estudos organizacionais. Encontro Nacional de Engenharia de Produção, 26:1–9.

Wang, Z. (2014). Research on teaching design and application of ipped classroom mode. In Proceedings of the 2014 International Conference on Education Technology and Information System (ICETIS 2014). Citeseer.

Yin, R. K. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos.

Published
2018-10-28
GUIMARÃES, Felipe; LEITE, Maici; REINALDO, Francisco; ITO, Giani. Métodos ativos de ensino aliados com tecnologia para a prática de ensino: um relato de experiência. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 24. , 2018, Fortaleza, CE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 333-342. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.333.