A Olimpíada de Programação de Computadores para Estudantes do Ensino Fundamental: A interdisciplinaridade por meio do software Scratch
Abstract
The use of technological resources, especially of computers in education, comes qualifying teaching and learning processes. This perception gains strength when analyzing an existing partnership between the University of Passo Fundo and the City Department of Education of Passo Fundo, Brazil, which has been consolidated by carrying out projects in the educational area of information technology and digital inclusion. One of this projects is the Computer Programming Olympiad for Elementary School Students, using Scratch. This article reports the methodology of the Olympics, and presents the analysis of two constituents challenges of the final test. Two editions were held in 2013 and 2014, attended by 29 teams from the city of Passo Fundo and region. In them it was possible to, among other things, establish that programming computers have great fascination on young people and has great didactic and pedagogical potential, developing skills such as logical reasoning, procedural thinking and interdisciplinary.
References
Lévy, Pierre (1999)"Cibercultura", Tradução de Carlos Irineu da Costa, São Paulo: Ed.34.
Marques, M. T. P. M. (2009) "Recuperar o engenho a partir da necessidade, um recurso às tecnologias educativas: contributo do ambiente gráfico de programação o Scratch em contexto formal de aprendizagem". (Tese de Mestrado em Ciências da Educação, Universidade de Lisboa). Recuperado 10, junho 2012 em http://repositorio.ul.pt/handle/10451/847.
Papert, S. (1986) "Logo: computadores e educação". Brasiliense, São Paulo, Brasil.
Pinto, A. S. (2010). "Scratch na aprendizagem da Matemática no 1.º Ciclo do Ensino Básico: estudo de caso na resolução de problemas". Dissertação (Mestrado em Estudos da Criança). Universidade do Minho, Minho, Portugal.
Pozzo, J. I. (2002). "Aprendizes e Mestres: a nova cultura da aprendizagem". Porto Alegre: Artmed.
Smole, K. S.; Diniz, M. I. (2001) "Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender Matemática", Porto Alegre: Artmed.
Valente, J. A., Almeida, F. J. (1999)"Visão analítica da informática na educação no Brasil: a questão da formação do professor", http://www.professores.uff.br/hjbortol/car/library/valente.html, junho 2014.
