Report on the Use of Tool with Augmented Reality to aid the Teaching-Learning of Topography in Higher Education Courses

  • Laura Quevedo Jurgina Federal University of Pelotas
  • João Inácio Moreira Bezerra Federal University of Pelotas
  • Rafael Piccin Torchelsen Federal University of Pelotas
  • Leomar Soares Rosa Júnior Federal University of Pelotas

Abstract


This work presents an evaluation of an educational tool that usesAugmented Reality and Tangible Interface to allow undergraduate students to efficiently learn topography and 3D cartography. The work was carried out by PET-Computação targeting students from Computer Science and Hydraulic Engineering courses at the Universidade Federal de Pelotas. The results show the tool feasibility, which is still barely explored in Brazilian universities. Furthermore, the study notes that the use of Augmented Reality and Tangible Interface is well accepted by the academic community and can serve as an aid technology to traditional teaching-learning methods.

Keywords: Topography, Augmented Reality, Teaching-Learning

References

Callegaro, V., Marques, F., Klock, C., Da Rosa JR, L., Ribas, R. and REIS, A. (2010) SwitchCraft. In: 23rd Symposium on Integrated Circuits and System Design.

Campos, André; Gardiman, Renato; Madeira, Charles. Uma ferramenta gamificada de apoio à disciplina introdutória de programação. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 23., 2015, Recife. Anais. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015. p. 356-365. ISSN 2595-6175.

Carvalho, Ana A. A. (2005). Como olhar criticamente o software educativo multimídia. Colpani, R. and Homem, M. (2016) Realidade Aumentada e Gamificação na Educação: uma aplicação para auxiliar no processo de aprendizagem de alunos com deficiência intelectual. In: Revista Brasileira de Informática na Educação.

Da Silva, Geofrangite Câmara; Oliveira, Leiva Casemiro; Fernandes, Sílvio Roberto. Uso de Realidade Aumentada para Ensino de Arquitetura de Computadores com MIPS. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 26., 2018, Natal. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018. ISSN 2595-6175.

Darley, N. et al. (2017) "Tangible Interfaces: An Analysis of User Experience Using the ARSandbox Project. In: Simpósio Brasileiro Sobre Fatores Humanos Em Sistemas Computacionais.

De Lima A., et al. (2017) A importância da realidade aumentada aplicada à educação. In: IV Congresso Nacional de Educação Dos Reis, A. (2016) Interfaces Tangíveis em Simuladores Veiculares: Componentes para um Protocolo de Avaliação de Usabilidade. 129f. Dissertação (mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Design e Expressão Gráfica, Universidade Federal de Santa Catarina.

Dos Reis, A. and Gonçalves, B. (2016) Interfaces Tangíveis: Conceituação e Avaliação. Estudos em Design, v.24, n.2, p.92-111.

EI&T. AppProva ENEM 2018 – "Simulados e Questões Inéditas" https://itunes.apple.com/br/app/appprova-enem-2018/id639910973.

El Sayed, N., Zayed, H. and Sharawy, M. (2011) Augmented reality student card. Computers & Education.

Freire, P. (2002), Pedagogia da autonomia, saberes necessários à prática educativa, 25ª edição.

Horis, I. (2019) "Pythagorea: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hil_hk.pythagorea.

Jurgina, Laura Quevedo; Zanandrea, Régis; Rosa Júnior, Leomar Soares; Marques, Felipe de Souza. LogicFlow: Uma Ferramenta Para o Auxílio de Ensino-aprendizagem de Circuitos Digitais. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 31., 2020, Online. Anais. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 322-331.

Klock, C., Ribas, R. And Reis, A. "Karma: um ambiente para o aprendizado de síntese de funções Booleanas" Revista Brasileira de Informática na Educação, v.18, p.33-42, 2010.

Lopes, M., Silva R. and Almeida A. (2012) "A importância do uso das ferramentas computacionais no ensino da disciplina fenômenos de transportes nos cursos de engenharia", Anais do Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. v.XL. p.103.

Padrão, M. (2016) "Entenda a realidade aumentada, recurso por trás do sucesso de Pokémon Go" [link].

Prates, L. (2019) "Studos - Simulados ENEM e Vestibulares" Apple Store, 30 mar. 2019. Acessado em 30 mar. 2019. Online. Disponível em: https://itunes.apple.com/br/app/studos/id819499553.

Queiroz, Rafael; Pinto, Fabrício; Silva, Paulo. IslandTest: jogo educativo para apoiar o processo ensino-aprendizagem de testes de software. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 27., 2019, Belém. Anais. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 533-542. ISSN 2595-6175.

Raeder, Mateus; Py, Mônica; Rigo, Sandro; Pinheiro, Josaine. L2PM: relato de uma experiência sobre o ensino integrado de Lógica, Programação e Matemática para Computação. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 24., 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016. p. 191-200.

Suborbital, G. (2019) "Circuit Scramble" https://play.google.com/store/apps/developer?id=Suborbital+Games.

UCDAVIS. (2019) "Augmented Reality Sandbox". UC Davis’ W.M. Keck Center for Active Visualization in the Earth Sciences. https://arsandbox.ucdavis.edu/.

Vieira, C. And Morais V. (2013) "MATLAB, Curso Completo. FCA."

Wu, H.(2018). "Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education". Computers & Education, Elsevier Ltd.

Gluz, J., Passerino, L., Preuss, E., Baierle, I. L. F. & Cimadevila (2018). Ambiente Virtual Tangível de Ciências numa Perspectiva Inclusiva. In: Anais do SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 29, 2018. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018. pp. 545-544.
Published
2021-11-22
JURGINA, Laura Quevedo; BEZERRA, João Inácio Moreira; TORCHELSEN, Rafael Piccin; ROSA JÚNIOR, Leomar Soares. Report on the Use of Tool with Augmented Reality to aid the Teaching-Learning of Topography in Higher Education Courses. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 27. , 2021, On-line. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 128-136. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2021.218688.