The Pedagogues' Training of the Brazilian State of Sergipe for the use of Educational Digital Technologies

  • Elisa Ayane Santos Paes Centro Universitário Maurício de Nassau
  • Jean C. S. Rosa Universidade Federal da Bahia http://orcid.org/0000-0002-1041-3162
  • Alessandra C. M. Alves Faculdade de Administração e Negócios de Sergipe

Abstract


Digital technologies are everywhere, including at school. Despite this ubiquity of digital technologies, have pedagogues in Sergipe/Brazil been trained to use digital educational technologies? Methodologically, we conducted an online questionnaire, with open and closed questions, in which there were valid responses from 29 students from four Higher Education Institutions in Sergipe/Brazil. From the analyses carried out in the responses of the Undergraduate Degree in Pedagogy students, we observed that although in some higher education institutions, the disciplines address digital educational technologies, the training of these pedagogy students on this thematic is unsatisfactory.

Keywords: Teacher training, Pedagogy, Digital Educational Technologies

References

Braun, V. and Clarke, V. (2006) Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77–101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa

Coelho, J. A. P. M., Souza, G. H. S. and Albuquerque, J. (2020) Desenvolvimento de questionários e aplicação na pesquisa em Informática na Educação. In: Jaques, P. A.; Siqueira; S.; Bittencourt, I.; Pimentel, M. (Org.) Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa. Porto Alegre: SBC.

Coracini, E. G. R. (2010) A formação de professores para o uso das tecnologias digitais nos cursos de pedagogia. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Estado de Santa Catarina, 2010.

Lakatos, E. M. and Marconi, M. A. (2017) Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas.

Marfim, L. and Pesce, L. (2017) Formação do pedagogo para o uso educacional das tecnologias digitais de informação e comunicação: uma revisão de literatura (2006-2014). Laplage em Revista, 3 (2), 9-23.

Marfim, L. and Pesce, L. (2020) Formação inicial do pedagogo para integrar as TDIC às práticas educativas: um estudo de caso. Revista Eletrônica de Educação, 14, 1-20. doi: 10.14244/198271992544

Sassi, G. P. (2020) Introdução à Estatística Descritiva para pesquisas em Informática na Educação. In: Jaques, P. A.; Siqueira; S.; Bittencourt, I.; Pimentel, M. (Org.) Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa. Porto Alegre: SBC.

Santa Rosa, J. R. O. (2019) Formação Docente Frente às Tecnologias Digitais da Informação e da Comunicação: o caso dos Cursos de Licenciatura da Universidade Federal de Sergipe – Campus São Cristóvão. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal de Sergipe.

Silva, I. C. S. and Fuza, A. F. (2017) Tecnologias digitais na formação de professores em Letras. Trem das Letras, 3 (1), 137-161.
Published
2021-11-22
PAES, Elisa Ayane Santos; ROSA, Jean C. S.; ALVES, Alessandra C. M.. The Pedagogues' Training of the Brazilian State of Sergipe for the use of Educational Digital Technologies. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 27. , 2021, On-line. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 160-170. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2021.218178.