(Critical) Training of Teachers in Distance Education: a Study based on the Course "Educational Use of the Internet"
Abstract
Considering the importance of teacher training in the context of significant transformations driven by new technologies, this work aims to identify and discuss possibilities of critical training of teachers in distance education, especially in the course "Uso Educacional da Internet". To do so, a bibliographic research is undertaken, the course design is analyzed, as well as some data collected in a discipline and others generated through questionnaires. From the study, it is concluded that it is very important that teacher training processes present different approaches and not fail to contemplate a critical-reflexive, so that classroom practices contribute to the training of subjects in a holistic sense
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: [link]. Acesso em: 11 set 2018.
FREIRE, P. & HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. 4 ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2003.
IANNI, O. A sociedade global. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 1996.
KRAHE, Elizabeth Diefenthaeler. Autonomia, reflexão e formação de professores. ANPED SUL. Jun. 2006.
LIBERALLI, Fernanda Coelho. Formação Crítica de Educadores: Questões Fundamentais. 2 ed. Campinas: Pontes Editores, 2010.
MOITA LOPES, L. P. Oficina de Linguística Aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de língua. Campinas: Mercado de Letras, 1996.
MORAN, José Manuel. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 16 ed. Campinas: Papirus, 2009. 173p.
NETO, F. J. E.; CAMPOS, G. R. de. O impacto do neoliberalismo na educação brasileira. In: Anais do XIII EDUCERE, 2017.
PINHEIRO, P. A. A escrita colaborativa por meio do uso de ferramentas digitais: ressignificando a produção textual no contexto escolar. In: Calidoscópio Vol. 9, n. 3, p. 226-239, set/dez 2011.
PRATES, J. C. Gestão estratégica de instituições sociais: o método marxiano como mediação do projeto político. Porto Alegre: PUCRS-PPGSS, maio, 1995.
VAN MANEN, M. Linking ways of knowing with ways of being practical. In: Curriculum Inquiry 6. pp. 1977. 205-228.
