Cryptography Teaching in an Inclusive Approach to high school students

Abstract


This is an experience report with the teaching of Cryptography, ascontent of the Information Security discipline, for high school studentsintegrated in Computer Science at an institution of the Federal Network, bycarrying out activities in an inclusive approach, considering new contexts forcollaborative and reflective participation. The participation of students in theevaluation of the methodology adopted is highlighted, at the end of the process,to verify whether learning was achieved in a significant way.

Keywords: cryptography, inclusion, high school

References

Alves, M. R. F., Farias, R. S., Oliveira, K. R. S., Medeiros Junior, V., Sousa, W. P., Filgueira, J. D. B. (2019) Análise do Projeto de Extensão de Inclusão Digital e Informática Educativa no Ensino Fundamental da Rede Pública. In: Workshop de Informática na Escola, 25., p. 1214-1218. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1214

Araújo, V. A., Santos, S. K. S. L. (2021) "Integração no processo de ensino e aprendizagem: relato de experiência na formação técnica". In: Educação Profissional e Tecnológica: inclusão, pesquisa, ensino e ação (2021) Orgs.: Silva, Q. P., Santos, S. K. S. L., Cap. 5, p. 60-73

CERT.Br. (2012) "Cartilha de Segurança para Internet". São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil. CGI.Br. 142p. Disponível em: https://cartilha.cert.br/livro/cartilhaseguranca-internet.pdf. Acesso em: 22 jul. 2021.

Lopes, A. R. S., Cruz, E., Siebra, C. (2018) Uma Análise com Foco Quantitativo sobre o Uso da Robótica Educacional no Ensino da Física. In: Workshop de Informática na Escola, 24., p. 99-108. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.99

Rodrigues, G., Braga, R., Amorim, T. (2019) Criptografia e Segurança Web: um relato de experiência do ensino de conceitos computacionais para crianças. In: Workshop de Informática na Escola, 25., p. 1099-1103. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1099

Santos, S. K., Kondo, C. (2019) Stop motion como estratégia de ensino e aprendizagem para crianças, jovens e adultos. In: Workshop de Informática na Escola, 25, p. 1044-1048. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1044

Santos, S. K. S. L. (2021) Análise da Participação de Meninas e Mulheres no Ensino Médio em Informática do Instituto Federal de Brasília. In: Women In Information Technology (WIT), 15. p. 270-274. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15864

Sassaki, R. K. (1998) "Inclusão: o paradigma da próxima década". Mensagem, Brasilia, 34(83), 29p.
Published
2021-11-22
SANTOS, Sylvana Karla S. L.. Cryptography Teaching in an Inclusive Approach to high school students. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 27. , 2021, On-line. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 309-313. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2021.218199.