A relevância do uso de tecnologias digitais na formação do Professor Reflexivo
Abstract
Teacher education requires more than an appropriation of new content. It is necessary to go further, preparing the teacher for the continued exercise of reflection on their pedagogical practice. In this article, we analyze an experience using the pedagogical architecture Digital Learning Portfolio, within the scope of a Pedagogy course, in the distance modality. In the analysis, we considered the categories of meta-reflexive constructions of students and forms of mediation of teacher-trainers. The results show the relevant role of architecture for the subjects, progressively, to constitute themselves as reflective teachers, giving new meaning to their conceptions about learning and teaching.
References
Alves, L. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo, in Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distâncias, artigo 7, vol 10. 2011.
Aragón de Nevado, R. Espaços Interativos na Contrução de Possíveis: Um novo modelo na formação de professores, Tese de Doutorado, PPGIE-UFRGS, 2001.
Aragón, R. Interação e mediação no contexto das arquiteturas pedagógicas para a aprendizagem em rede. Revista de Educação Publica. [S. 1.], v. 25, n. 59/1. p. 261-275, 2016.
Bordas, Mérion C.: Carvalho. Marie Jane S.. Nevado. Rosane A. Formação de professores: pressupostos pedagógicos do Curso de Pedagogia/EAD. Informática na Educação: Teoria & Prática, Porto Alegre. v.8. 1.1. p. 143-167. jan./jun. 2005.
Brasil. Referenciais de qualidade para educação superior a distancia. 2007. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/referenciais.pdf. Acesso em 10 de Julho de 2023.
Brown. John Seeley. "Growing Up Digital: How the Web Changes Work. Education, and the Ways People Learn" in Change. mar/abr. 2000. p 10-20.
Bordas, Mérion C.: Carvalho. Marie Jane S.. Nevado. Rosane A. Formação de professores: pressupostos pedagógicos do Curso de Pedagogia/EAD. Informática na Educação: Teoria & Prática, Porto Alegre. v.8. 1.1. p. 143-167. jan./jun. 2005.
Carvalho, Marie Jane Soares; Nevado, Rosane Aragón; Menezes, Crediné Silva de. Arquiteturas pedagógicas para educação a distância. In: Nevado, Rosane Aragón; Carvalho, Marie Jane Soares; Menezes, Crediné Silva de. (Orgs). Aprendizagem em Rede na Educação a Distância: estudos e recursos para formação de professores. Porto Alegre: Ricardo Lenz, 2007.
Dewey, J. Como Pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
Flick, U. Desenho da pesquisa qualitativa. Coleção Pesquisa Qualitativa. Artmed, Porto Alegre, 2009.
Freitas, L. D. C., Arruda, J. A., Falqueto, J. M. Z. Uso do software Nvivo® em investigação qualitativa: ferramenta para pesquisa nas ciências sociais, Atas CIAIQ2017, VI Congresso Ibero-Americano em Pesquisas Sociais, 2017.
Freire, Paulo; Faundez, Antonio. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio e Janeiro: Paz e Terra, 1985. (Coleção Educação e Comunicação: v. 15).
Freire, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).
Jackson, N. Lifewide Learning, Education & Personal, Development e-book. CHAPTER A5 The Concept of Learning Ecologies. 2013.
Menezes, C. S. ; Castro-Jr, A. N. ; Aragón, R. Arquiteturas Pedagógicas para Aprendizagem em Rede. In: Pimentel, Mariano; Sampaio, Fábio F.; Santos, Edméa O.. (Org.). Informática na Educação. 1ed. Porto Alegre: CEIE-SBC Série Informática na Educação, 2021, vol 5. p. 1-25.
Moraes, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
Piaget, J. O possível, o impossível e o necessário: as pesquisas em andamento ou projetadas no Centro Internacional de Epistemologia Genética. In: Leite, Luci B. (Org.) Piaget e a escola de Genebra. São Paulo: Cortez, 1992.
Piaget, J. Epistemologia Genética, Editora Martins Fonte, São Paulo - SP, 1978.
Turchielo, Luciana Boff; Aragón, Rosane. A formação do professor reflexivo em um curso a distância. Perspectiva, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 701-723, jul. 2018. ISSN 2175-795X.
Turchielo, Luciana Boff; Aragón, Rosane. A formação reflexiva na pedagogia a distância: o que revelam os portfólios de aprendizagem. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 16, p. e4935008, 2022.
