MEPE and Robotics in Early Childhood Education: Methodological Paths for Computational Thinking

  • Keila Crystyna Brito e Siva Marinha do Brasil
  • Simone Lopes Smiderle Alves IFES
  • Márcia Gonçalves Oliveira IFES

Abstract


This article presents the application of the Methodology for the Development of Educational Products (MEPE), grounded in Design Thinking, in a robotics proposal for 5and 6-year-old children from a public school in Serra, Brazil. Developed within the OMITTED project, the study integrates Computational Thinking, Unplugged Robotics, and Maker Culture. The findings show that MEPE, by placing the child at the center of the creative process, enhances cognitive, socio-emotional, and communicative development, establishing robotics as an expressive language and a driver of pedagogical innovation. The proposal strengthens digital literacy in early childhood, with strong potential for replication and formative impact in basic education.

References

Cavalcanti, C.C.; Filatro A. Design Thinking na educação presencial, à distância e corporativa. 1 ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

Brown, Tim. Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro. Elsevier, 2010.

Freire, Paulo. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Osterwalder, A.; Pigneur, Y.; Bernarda, G.; Smith A. Value Proposition Design: Como construir propostas de valor inovadoras. São Paulo: HSM, 2014.

Papert, Seymour. (1996). A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed.

Piaget, Jean. (1970). A epistemologia genética. Rio de Janeiro: Zahar.

Ries, E. A startup enxuta: como os empreendedores atuais utilizam a inovação contínua para criar empresas extremamente bem-sucedidas, [tradução TextoEditores]. São Paulo, SP : Lua de Papel, 2012.

Sasseron, Lucia Helena. (2008). Alfabetização científica no ensino fundamental: a promoção de capacidades por meio de atividades de argumentação. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo.

Sasseron, Lucia Helena. (2012). Educação e Ciência: Um caminho para a alfabetização científica. Campinas: Papirus.

Silva, Keila Crystyna Brito; Souza, Ana Cláudia Ribeiro. MEPE: Metodologia para elaboração de produto educacional, 2018, 32 f. Produto educacional (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Manaus, 2018.

Vygotsky, Lev Semenovich. (1991). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
Published
2025-11-24
BRITO E SIVA, Keila Crystyna; ALVES, Simone Lopes Smiderle; OLIVEIRA, Márcia Gonçalves. MEPE and Robotics in Early Childhood Education: Methodological Paths for Computational Thinking. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 145-153. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.13375.