Use of LEGO Mindstorms EV3 Kits for Introductory Robotics Teaching: Application and Analysis in an Extension Course
Abstract
This article presents the results of the development of an educational activity plan using LEGO® Mindstorms EV3 kits and its implementation in a course within an extension project at a university. The study aims to include an initial module to introduce basic concepts of robotics and programming to students in a stimulating and enjoyable way. A survey was conducted with schools in the region to analyze the scenario of robotics and programming. Subsequently, the initial module was included in the extension project course, and questionnaires were designed to evaluate the effectiveness of the plan, along with the results of a challenge proposed to the students. In the end, a satisfactory result was achieved in the students’ understanding of programming and robotics concepts, a positive response regarding the use of the kits, and good development among students with little prior knowledge in the area.References
Campos, F. R. et al. (2011). Currículo, tecnologias e robótica na educação básica.
Craig, J. J. (2004). Introduction to Robotics: Mechanics and Control. Pearson, 3rd edition.
De Almeida, M. E. B. (2008). Tecnologias na educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios. BOLEMA-Boletim de Educação Matemática, 21(29):99–129.
Diniz, R. and Santos, M. (2014). A utilização da robótica educacional lego® nas aulas de física do 1º ano do ensino médio e suas contribuições na aprendizagem. In Anais do Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de [link].
Franco, M. E., Barra, B. M., Moreira, R. A., and Dias, C. C. (2018). Grupo de estudo, pesquisa e extensão em robótica e automação como fator motivacional para estudantes de computação. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC.
Galvão, A. P. et al. (2019). Robótica Educacional e o Ensino de Matemática: Um experimento educacional em desenvolvimento no ensino fundamental. PhD thesis, Dissertação (Mestrado em Educação)–Programa de Pós-Graduação em Educação . . . .
Lima, C. D. d. (2019). Robôs educacional lego® mindstorms: um recurso didático facilitador para o ensino de física. Master’s thesis, Universidade Federal de Pernambuco.
López-Belmonte, J., Segura-Robles, A., Moreno-Guerrero, A.-J., and Parra-Gonzalez, M.-E. (2021). Robotics in education: a scientific mapping of the literature in web of science. Electronics, 10(3):291.
Nesi, I. C., Nesi Junior, V., et al. (2014). Robótica educacional: uma proposta curricular para o ensino médio.
Santos, R., Sousa, B., Raiol, A., Cerqueira, P., and Bezerra, F. (2019). Uma proposta de método de ensino e relatos de experiências com a robótica educacional. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 111–120. SBC.
Silva, M. d. (2018). Robótica Educacional Livre: Um relato de prática no ensino fundamental. 2017. PhD thesis, Tese (Mestrado em Educação)–Pontifícia Universidade Católica de São Paulo . . . .
Veja, R. (2022). Robótica nas escolas: impacto pedagógico e futuro profissional — veja.
Craig, J. J. (2004). Introduction to Robotics: Mechanics and Control. Pearson, 3rd edition.
De Almeida, M. E. B. (2008). Tecnologias na educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios. BOLEMA-Boletim de Educação Matemática, 21(29):99–129.
Diniz, R. and Santos, M. (2014). A utilização da robótica educacional lego® nas aulas de física do 1º ano do ensino médio e suas contribuições na aprendizagem. In Anais do Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de [link].
Franco, M. E., Barra, B. M., Moreira, R. A., and Dias, C. C. (2018). Grupo de estudo, pesquisa e extensão em robótica e automação como fator motivacional para estudantes de computação. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC.
Galvão, A. P. et al. (2019). Robótica Educacional e o Ensino de Matemática: Um experimento educacional em desenvolvimento no ensino fundamental. PhD thesis, Dissertação (Mestrado em Educação)–Programa de Pós-Graduação em Educação . . . .
Lima, C. D. d. (2019). Robôs educacional lego® mindstorms: um recurso didático facilitador para o ensino de física. Master’s thesis, Universidade Federal de Pernambuco.
López-Belmonte, J., Segura-Robles, A., Moreno-Guerrero, A.-J., and Parra-Gonzalez, M.-E. (2021). Robotics in education: a scientific mapping of the literature in web of science. Electronics, 10(3):291.
Nesi, I. C., Nesi Junior, V., et al. (2014). Robótica educacional: uma proposta curricular para o ensino médio.
Santos, R., Sousa, B., Raiol, A., Cerqueira, P., and Bezerra, F. (2019). Uma proposta de método de ensino e relatos de experiências com a robótica educacional. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 111–120. SBC.
Silva, M. d. (2018). Robótica Educacional Livre: Um relato de prática no ensino fundamental. 2017. PhD thesis, Tese (Mestrado em Educação)–Pontifícia Universidade Católica de São Paulo . . . .
Veja, R. (2022). Robótica nas escolas: impacto pedagógico e futuro profissional — veja.
Published
2025-11-24
How to Cite
NOGUEIRA, J. Alexandre Munis; MARTINS, Henrique de A.; BARBOSA, Armando Vinicius B.; MELO, Reuber Regis de; SOARES, Pablo Luiz B..
Use of LEGO Mindstorms EV3 Kits for Introductory Robotics Teaching: Application and Analysis in an Extension Course. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 311-321.
DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.13042.
