Project-Based Learning for Teaching Software Engineering: An Experience Report
Resumo
Introduction: Software Engineering education requires the development of both technical and interpersonal skills. In this context, Project-Based Learning (PBL) has stood out for increasing student engagement and fostering the practical application of course content. Objective: Accordingly, this study aims to report on the implementation of PBL in the Software Engineering I course of a Computer Science program at a public university. Methodology: To this end, an exploratory action research approach was adopted, with data collected through participant observation, questionnaires, and interviews. Students developed software projects for real clients, going through the stages of requirements elicitation, modeling, design, and prototyping. Results: The data revealed increased student engagement, development of technical and socio-emotional skills, and a positive perception of the methodology used. Thus, this experience highlights the potential of PBL to integrate theory and practice in Software Engineering education.Referências
Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M., and Palincsar, A. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational psychologist, 26(3-4):369–398.
Carvalho, W. R., Rodriguez, C. L., and Rocha, R. V. (2022). Aprendizagem baseada em projetos no contexto do desenvolvimento de jogos: uma revisao sistemática de literatura. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pages 267–277.
Damasceno, A. (2022). Engenharia de software com metodologias ativas no ensino remoto: eficácia percebida e satisfação do aluno em foco. In Workshop de Informática na Escola (WIE), pages 122–131. SBC.
Gil, A. C. (2009). Como elaborar projetos de pesquisa. 12. reimpr. São Paulo: Atlas, 6(1-1).
Helle, L., Tynjälä, P., and Olkinuora, E. (2006). Project-based learning in post-secondary education–theory, practice and rubber sling shots. Higher education, 51:287–314.
Meireles, M. C. and Bonifácio, B. (2015). Uso de métodos ágeis e aprendizagem baseada em problema no ensino de engenharia de software: Um relato de experiência. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 26, page 180.
Mussi, R. F. d. F., Flores, F. F., and Almeida, C. B. d. (2021). Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, 17(48):60–77.
Oliveira, R. C. (2018). Notas de aulas. [link]. Acesso em: 20 de março de 2025.
Pérez, B. and Rubio, Á. L. (2020). A project-based learning approach for enhancing learning skills and motivation in software engineering. In Proceedings of the 51st ACM technical symposium on computer science education, pages 309–315.
Piaget, J. (1973). To understand is to invent: The future of education.
Pressman, R. S. (2005). Software engineering: a practitioner’s approach. Palgrave macmillan.
Rudio, F. V. (1985). Introdução ao projeto de pesquisa científica. Editora Vozes Ltda.
Santiago, C. P., Menezes, J. W. M., and de Aquino, F. J. A. (2023). Proposta e avaliação de uma metodologia de aprendizagem baseada em projetos em disciplinas de engenharia de software através de uma sequência didática. Revista Brasileira de Informática na Educação, 31:31–59.
Sommerville, I. (2011). Software engineering (ed.). America: Pearson Education Inc.
Souza, M., Moreira, R., and Figueiredo, E. (2019). Students perception on the use of project-based learning in software engineering education. In Proceedings of the XXXIII Brazilian Symposium on Software Engineering, pages 537–546.
Souza, S. R., Neto, J. C., Paschoal, L. N., and Hernandes, E. (2021). Ensino remoto emergencial de engenharia de software com pbl: um relato de experiência. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 31–40. SBC.
Thiollent, M. (2022). Metodologia da pesquisa-ação. Cortez editora.
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning.
UERN PPC (2021). Resolução nº 055/2021 – consepe – aprova o projeto pedagógico do curso de graduação em ciência da computação – bacharelado – presencial – campus central. [link]. Acesso em: março de 2024.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes, volume 86. Harvard university press.
Carvalho, W. R., Rodriguez, C. L., and Rocha, R. V. (2022). Aprendizagem baseada em projetos no contexto do desenvolvimento de jogos: uma revisao sistemática de literatura. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pages 267–277.
Damasceno, A. (2022). Engenharia de software com metodologias ativas no ensino remoto: eficácia percebida e satisfação do aluno em foco. In Workshop de Informática na Escola (WIE), pages 122–131. SBC.
Gil, A. C. (2009). Como elaborar projetos de pesquisa. 12. reimpr. São Paulo: Atlas, 6(1-1).
Helle, L., Tynjälä, P., and Olkinuora, E. (2006). Project-based learning in post-secondary education–theory, practice and rubber sling shots. Higher education, 51:287–314.
Meireles, M. C. and Bonifácio, B. (2015). Uso de métodos ágeis e aprendizagem baseada em problema no ensino de engenharia de software: Um relato de experiência. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 26, page 180.
Mussi, R. F. d. F., Flores, F. F., and Almeida, C. B. d. (2021). Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, 17(48):60–77.
Oliveira, R. C. (2018). Notas de aulas. [link]. Acesso em: 20 de março de 2025.
Pérez, B. and Rubio, Á. L. (2020). A project-based learning approach for enhancing learning skills and motivation in software engineering. In Proceedings of the 51st ACM technical symposium on computer science education, pages 309–315.
Piaget, J. (1973). To understand is to invent: The future of education.
Pressman, R. S. (2005). Software engineering: a practitioner’s approach. Palgrave macmillan.
Rudio, F. V. (1985). Introdução ao projeto de pesquisa científica. Editora Vozes Ltda.
Santiago, C. P., Menezes, J. W. M., and de Aquino, F. J. A. (2023). Proposta e avaliação de uma metodologia de aprendizagem baseada em projetos em disciplinas de engenharia de software através de uma sequência didática. Revista Brasileira de Informática na Educação, 31:31–59.
Sommerville, I. (2011). Software engineering (ed.). America: Pearson Education Inc.
Souza, M., Moreira, R., and Figueiredo, E. (2019). Students perception on the use of project-based learning in software engineering education. In Proceedings of the XXXIII Brazilian Symposium on Software Engineering, pages 537–546.
Souza, S. R., Neto, J. C., Paschoal, L. N., and Hernandes, E. (2021). Ensino remoto emergencial de engenharia de software com pbl: um relato de experiência. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 31–40. SBC.
Thiollent, M. (2022). Metodologia da pesquisa-ação. Cortez editora.
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning.
UERN PPC (2021). Resolução nº 055/2021 – consepe – aprova o projeto pedagógico do curso de graduação em ciência da computação – bacharelado – presencial – campus central. [link]. Acesso em: março de 2024.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes, volume 86. Harvard university press.
Publicado
24/11/2025
Como Citar
VIEIRA, Bernardo J. da S.; ROCHA, Lucas D. S. da; MORAIS, Ceres G. B.; LOPES, Maximiliano A. da S.; R. NETO, Pedro F.; B. NETO, Raimundo N.; RODRIGUES, Gabryella R..
Project-Based Learning for Teaching Software Engineering: An Experience Report. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 346-356.
DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.13209.
