IAGen in Teacher Education: Creative Authorship as an Outcome of Implementing Computing in Dois Irmãos/RS
Abstract
Technological innovations permeate all sectors of society and drive education to rethink curricula, methodologies, and approaches. In light of this scenario, this article presents an experience of training teachers for the Production of Children's Books with Generative Artificial Intelligence (IAGen) in the Educational Network of Dois Irmãos/RS in partnership with the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). The work is part of the unfolding of the implementation of Computing in the curriculum of the city's schools. The method is descriptive in nature, narrating the main stages of development. There are no results, as the activity is ongoing.References
Brasil, BNCC. Computação - Complemento à BNCC, DF: MEC, 2022.
CNE. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC. Parecer CNE/CEB nº 2/2022. DF: MEC, 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 9 jun. 2025.
Gabriel, M. Fronteiras do Pensamento - Somos uma tecno espécie. 2022. Disponível [link]. Acesso em 10 jun. 2025.
Johnson, W. L.; Lester, J. C. (2016). Twenty years of face-to-face interaction with pedagogical agents. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26, 25-36.
Santos, M. S. P.; Ferreira, J. C. Transformação Educacional: Investigando os Impactos da Inteligência Artificial na Pedagogia e Aprendizado. Revista Contemporânea, [S. l.], v. 4, n. 5, p. e4294, 2024. DOI: 10.56083/RCV4N5-072. Disponível em: [link]. Acesso em: 9 jun. 2025.
Leite, R. M.; Gomes, R. Desafios e Perspectivas para a Integração da Computação na Rede Educacional de Dois Irmãos/RS. In: Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola, Passo Fundo/RS, 2023, p. 148-157.
Loiola, A.; Sachete, A.; Gomes, R. S.; Grandi, R. H. IA generativa em competências discursivas na educação básica. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6680122, 2024. DOI: 10.14244/reveduc.v18i1.6680. Disponível em: [link].
Pereira, A. C. P. (2018). O uso da inteligência artificial na educação: possibilidades e limitações. Revista de Inovação, Tecnologia e Educação, São Paulo, v. 5, n. 1, jan./jun. from [link].
Vicari, R. M.; Moreira, A. F.; Menezes, P. F. B. (2018). Pensamento computacional: revisão bibliográfica. Disponível em: [link]. Acesso em: 9.jun. 2025.
Vicari, R. M. Tendências em inteligência artificial na educação no período de 2017 a 2030. Brasília: SENAI, 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: 09 jun. 2025.
Wang, F.; Han, J.; Shan, X.; Chen, Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review. IEEE Access, 8, 132671-132692.
CNE. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC. Parecer CNE/CEB nº 2/2022. DF: MEC, 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 9 jun. 2025.
Gabriel, M. Fronteiras do Pensamento - Somos uma tecno espécie. 2022. Disponível [link]. Acesso em 10 jun. 2025.
Johnson, W. L.; Lester, J. C. (2016). Twenty years of face-to-face interaction with pedagogical agents. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26, 25-36.
Santos, M. S. P.; Ferreira, J. C. Transformação Educacional: Investigando os Impactos da Inteligência Artificial na Pedagogia e Aprendizado. Revista Contemporânea, [S. l.], v. 4, n. 5, p. e4294, 2024. DOI: 10.56083/RCV4N5-072. Disponível em: [link]. Acesso em: 9 jun. 2025.
Leite, R. M.; Gomes, R. Desafios e Perspectivas para a Integração da Computação na Rede Educacional de Dois Irmãos/RS. In: Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola, Passo Fundo/RS, 2023, p. 148-157.
Loiola, A.; Sachete, A.; Gomes, R. S.; Grandi, R. H. IA generativa em competências discursivas na educação básica. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6680122, 2024. DOI: 10.14244/reveduc.v18i1.6680. Disponível em: [link].
Pereira, A. C. P. (2018). O uso da inteligência artificial na educação: possibilidades e limitações. Revista de Inovação, Tecnologia e Educação, São Paulo, v. 5, n. 1, jan./jun. from [link].
Vicari, R. M.; Moreira, A. F.; Menezes, P. F. B. (2018). Pensamento computacional: revisão bibliográfica. Disponível em: [link]. Acesso em: 9.jun. 2025.
Vicari, R. M. Tendências em inteligência artificial na educação no período de 2017 a 2030. Brasília: SENAI, 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: 09 jun. 2025.
Wang, F.; Han, J.; Shan, X.; Chen, Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review. IEEE Access, 8, 132671-132692.
Published
2025-11-24
How to Cite
LEITE, Raquel Machado; SZUTKOSKI, Jonas; CANTO FILHO, Alberto Bastos do; GOMES, Raquel Salcedo; SOUZA, Rodrigo Ghirardelli.
IAGen in Teacher Education: Creative Authorship as an Outcome of Implementing Computing in Dois Irmãos/RS. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 598-607.
DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.13269.
