The Use of Artificial Intelligence in Teacher Training as a Tool for Digital Transformation in Education 4.0
Abstract
Artificial Intelligence (AI) has been a revolutionary tool in the educational field, promoting new ways of teaching and learning. This article analyzes the application of Generative AI in teacher training, based on data collected from two groups of educators from Federal Institutes, highlighting perceptions, challenges, and the impact of AI as a tool for digital transformation in Education 4.0. The results indicate that, despite some technical difficulties and implementation challenges, AI is widely recognized as a valuable resource for educational innovation.
References
Albuquerque, C. H. (2025) “Espaço 4.0: Contribuições para a aprendizagem dos discentes no Ambiente Maker do Instituto Federal de Alagoas”. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
Bardin, L. (2016), Análise de Conteúdo. Edições 70.
Bido, Y., Wiese, I., & Nakamura, W. (2024) “IAs Generativas na Educação: Usos, percepções, desafios e adaptações nas práticas pedagógicas do ponto de vista de professores do ensino fundamental, médio e superior”. In Anais do XXXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 1701-1714). SBC. DOI: 10.5753/sbie.2024.242395
Carvalho, M. J. S., Nevado, R. A., & Menezes, C. S. (2007) “Arquiteturas pedagógicas para Educação a distância”. In Aprendizagem em rede na Educação a distância: estudos e recursos para formação de professores (Vol. 1, pp. 36-52). Ricardo Lenz.
Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto (3a ed.). Artmed.
Oliveira, A. M., Araújo, A. S., Barcellos, P. S. C. C., & Stolzenberg Torres, V. (2024). www.Educação e Inteligência Artificial.com: um estudo sobre a aplicação de IA em perspectiva docente. Informática Na Educação: Teoria & Prática, 26 (2). [link]
Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas.
Pereira, A., & Menezes, C. (2023). Formação de Professores para Uso de Tecnologias Digitais na Educação: um experimento com licenciandos em computação. In Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola (pp. 1318-1323). SBC. DOI: 10.5753/wie.2023.235344
Silva, T., Vidotto, K., & Tarouco, L. (2024). “Investigando as percepções de estudantes e professores do ensino médio e técnico sobre o uso do ChatGPT em suas atividades escolares”. In Anais do XXXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 1851-1864). SBC. DOI: 10.5753/sbie.2024.242584
Sousa, H., & Cruz, D. (2024). Capacitando Educadores com IA Generativa: Implicações na Educação. In Anais do XXXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 1931-1941). SBC. DOI: 10.5753/sbie.2024.242665
Valle, P. R. D., & Ferreira, J. D. L. (2025). “Análise de conteúdo na perspectiva de Bardin: Contribuições e limitações para a pesquisa qualitativa em Educação”. Educação em Revista, 41, e49377. DOI: 10.1590/0102-469849377
