João Pessoa Women Techmakers Community: history, achievements and initial perception of its members

  • Ivyna Rayany Santino Alves UFCG
  • Marcella Medeiros Siqueira C. de Almeida UFCG
  • Elayni Franco UFPB
  • Luciana Gomes UEPB
  • Vanessa Dantas UFPB

Abstract


There are still many challenges that prevent women from starting and staying in the technology area, and a good part of them are related to cultural barriers and the lack of reception in academic and professional environments. The creation of female communities and the holding of events for this audience have proved to be important initiatives to encourage them to grow and also to give visibility to their needs and their potential. The present work reports the impact of one of these communities, started in 2016 in the State of Paraíba, and presents an initial analysis of the profile of the women who compose it concerning aspects such as race, age, and gender identity.
Keywords: Women in STEM, Community, Technology Events

References

Finger, A. F., Bordin, A. S., and de Mello, A. V. (2020). Perfil das egressas dos cursos de computação da Unipampa: Uma análise da formação acadêmica e da atuação profissional. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 100–109. SBC.

Juliano, M. C. C., Yunes, M. A. M. (2014). Reflexões sobre rede de apoio social como mecanismo de proteção e promoção de resiliência. Ambiente & Sociedade, 17(3):135–154.

Pereira, J. S., de Moura, L. R., Coelho, N. M. A., Montes, G. C., Magesti, I. O., and Coelho, A. M. (2020). Uma análise da participação das mulheres nos cursos técnico em informática e ciência da computação do instituto federal do sudeste de minas gerais. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 139–148. SBC.

SBC (2018). Sbc - educação superior em computação – estatísticas. http://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/133-estatisticas/1007-estatisticas-da-educacao-superior-2014. Acessado em 25 de março de 2021.

Teixeira, A. and Posser, C. V. (2016). Mulheres que aprendem informática: Um estudo de gênero na área de ti. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 22, page 707.

UNESCO (2018). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (stem). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000264691. Acessado em 21 de março de 2021.
Published
2021-07-18
ALVES, Ivyna Rayany Santino; ALMEIDA, Marcella Medeiros Siqueira C. de; FRANCO, Elayni; GOMES, Luciana; DANTAS, Vanessa. João Pessoa Women Techmakers Community: history, achievements and initial perception of its members. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 280-284. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15866.