Report of the activities and difficulties of the Mirtha Lina Collective in the midst of the Covid-19 pandemic

  • Camila Sass UFABC
  • Beatriz Chicaroni UFABC
  • Lara Tenore UFABC
  • Lidia Ferreira UFABC
  • Maria Eduarda Brandão UFABC
  • Melissa Lins UFABC
  • Poliana Ferreira UFABC
  • Rosimeire Santana UFABC
  • Carla Rodriguez UFABC
  • Denise Goya UFABC
  • Rafaela V. Rocha UFABC

Abstract


Currently, the proportion of women graduated or enrolled in STEM-related fields is low in most countries. This situation is worrying because it shows that women are not participating equally in one of the great pillars of our society. In view of this, this article reports the difficulties and actions of the collective of undergraduates, in the midst of the Covid-19 pandemic, to increase the participation of girls and women in these areas. Among the actions are the reformulation of the group's visual identity; training of new monitors; review of course materials; and organizing and participating in an online workshop.
Keywords: STEM, Women, Computing, Technologies

References

Amaral, R. D. (2016). Exposição privada nas redes sociais: uma análise sobre o Facebook na sociedade contemporânea. Tese (Doutorado). UNESP, FCT.

Andrade, L. M. M. D. S. et al. (2020). Ações Iniciais do Projeto de Extensão Garotas Tech dos Sertões de Crateús para Captação e Retenção de Meninas aos Cursos de TI da UFC-Crateús. In WIT pages 169-173. SBC.

Galeno, L. M. D. F. et al. (2020). Minerv@s Digitais: encorajando e acolhendo mulheres na computação. In WIT pages 70-79. SBC.

Magalhães, R. and Vendramini, A. (2018). Os impactos da quarta Revolução Industrial. GV-Executivo, 17(1):40-43.

Ribeiro, K.S.F.M. and Maciel, C. (2020) Fatores de Influência na Escolha pela Continuidade da Carreira em Computação pelas Estudantes de Ensino Médio Técnico em Informática. In WIT pages 40-49.

Sass, C. et al. (2018). Um relato sobre estratégias de motivação e ensino de lógica de programação para e por mulheres. In CBIE pages 659-668. SBC.

Sass, C. et al. (2019). A report on strategies for motivating and developing the computational thinking for and by women. JCThink, 3(1):34-49.

UNESCO. (2020). Relatório de Monitoramento Global da Educação 2020: Uma nova geração: 25 anos de esforços pela igualdade de gênero na educação. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375599/PDF/375599por.pdf.multi. Acessado em: 07/03/2021.
Published
2021-07-18
SASS, Camila et al. Report of the activities and difficulties of the Mirtha Lina Collective in the midst of the Covid-19 pandemic. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 345-349. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15879.