StoryGirl: programming through narratives

Abstract


Over the years, the number of women working in STEAM’s areas (Science, Technology, Engineering, the Arts and Mathematics) has decreased around the world. In Brazil, this reflex is observed at the entrance of higher education courses in technology, which receive fewer and fewer women each year. With the importance of promoting the entry of women in undergraduate courses in technology in Brazil, especially in the state of Rio de Janeiro, this paper presents an initiative proposed by an extension project. In it, girls between 11 and 15 years old go to the logical structures of scratch programming and are oriented to program the scenarios of their real or fictional narratives. The results achieved are promising.
Keywords: storytelling, women in computing, scratch

References

Cardoso, É. E. C., & de David, T. (2016). A falta de profissionais de tecnologia de in-formação no mercado de trabalho. Uma Nova Pedagogia para a Sociedade Futura, 697-700.

Farias, C., da Cruz, V. G., Farias, J. S., Braz, D. C., Brito, B. M., & de Souza Carvalho, A. (2019, November). Estimulando o Pensamento Computacional: uma experiência com ScratchJr. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 25, No. 1, p. 197).

França, R., & Tedesco, P. (2019, November). Pensamento Computacional: Panorama dos Grupos de Pesquisa no Brasil. In Brazilian Symposium on Computers in Educa-tion (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 30, No. 1, p. 409).

Frigo, L. B., Moro, F. F., Padilha, R. O.,Pozzebon , E.. Meninas em Ação Atividades Inspiradoras para Projetos Parceiros do Programa Meninas Digitais. In: Anais do XI Women In Information Technology (WIT 2020), Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2020). Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wit/article/view/11276. Acessado em: 15 de Abril de 2021.

Marquiori, V., Oliveira, M., & Nascimento, G. (2019, July). Letramento de Meninas em Programação através do Pensamento Computacional para Compreensão de Pro-blemas. In Anais do XIII Women in Information Technology (pp. 109-113). SBC.

Medeiros, C. B. (2005). From subject of change to agent of change: women and IT in Brazil. In Proc. of the International Symposium on Women and ICT: creating global transformation (CWIT '05), C. Morrell and J. Sanders (Eds.). ACM, New York, NY, USA, Article 15.

Organização das Nações Unidas (ONU). (2015). Programa das Nações Unidas para o desenvolvimento (PNUD). Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/ods5/.

PISA. 2015. O que está por trás da desigualdade de gênero na educação? OCDE. Aces-sado em 15/04/2021.

Ribeiro, L., Barbosa, G., Silva, I., Coutinho, F., & Santos, N. (2019, July). Um Pano-rama da Atuação da Mulher na Computação. In Anais do XIII Women in Informa-tion Technology (pp. 1-10). SBC.

Santana, T. S.; Braga, A. H. Uma Análise Cienciométrica das Publicações do Congres-so da Sociedade Brasileira de Computação na Perspectiva das Mulheres na Compu-tação. In: Anais do XIV Women In Information Technology (WIT 2020), Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2020). Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wit/article/view/11310. Acessado em: 15 de Abril de 2021.

Santos, C., & Oliveira Filho, A. (2020). Robótica e Interdisciplinaridade: Aprendiza-gem Criativa Atraindo Meninas para a Tecnologia. In Anais do XIV Women in In-formation Technology, (pp. 120-128). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wit.2020.11282

Softex. (2019) Atuação da Mulher no Mercado de Trabalho Formal Brasileiro em Tec-nologia da Informação. Arquivo eletrônico disponível em: https://www.ftp.softex.br/Inteligencia/mulheres_na_ti/mulheres_na_ti.pdf. Acessado em: Março 2021.
Published
2021-07-18
SABURIDO, Beatriz; DIAS, Angélica F. S.; FRANÇA, Juliana B. S.. StoryGirl: programming through narratives. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 15. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 355-359. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15881.