A Comparative Analysis of the Performance in Mathematics between Genders in the ENEM Tests
Abstract
In Brazil, scores from the National High School Exam, ENEM, are used to access federal public universities. In addition to the grades, the microdata of this exam has a large set of information about the students enrolled in the tests. This information can be used to carry out various analyses regarding student performance. As in other parts of the world, entry into computer courses by women is much lower than by men. One of the points identified in relation to not choosing the computing course is the supposition that computing needs a lot of mathematics. In this context, this article presents an analysis specifically about mathematics in the ENEM, and the differences between men and women in this test, having as a research question: What is the average grade obtained in the mathematics test by gender, ethnicity, Federative Unit (UF) of residence, disability, marital status and high school completion status? Data analysis was from the years 2010 to 2019, and, due to the large volume of data, the experiment was performed on an Amazon Web Services (AWS) cluster using MongoDB. In all analyses, men scored better than women, but the difference between the scores (men and women) was approximately 10%.
References
Chagas, E. (2019). Desempenho em itens de matemática do enem: carga cognitiva e sexo. PhD thesis, Universidade Estadual de Campinas.
Ferreira, L., de Oliveira, F. S., da Rocha, O. P., Holanda, M., de Carvalho Victorino, M., and Ribeiro, E. (2021). Mongodb: Analysis of performance with data from the national high school exam (enem). In 2021 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), pages 1–6.
Franco, J. J., de Almeida Miranda, F. L., Stiegler, D., Dantas, F. R., Brancher, J. D., and do Carmo Nogueira, T. (2020). Usando mineração de dados para identificar fatores mais importantes do enem dos últimos 22 anos. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1112–1121. SBC.
Holanda, M., Mourao, R. N., Ramos, G. N., Araujo, A. P., Walter, M. E., Borges, V. R., and von Borries, G. (2019). Brazilian school girls’ perspectives on a computer science major: Mining association rules. CLEI ELECTRONIC JOURNAL, 22(2).
Holanda, M., Mourão, R., Ramos, G., de Araújo, A. P., and Walter, M. E. (2017). Uma pesquisa com alunas do ensino fundamental e médio sobre os cursos da Área de computação. In Anais do XI Women in Information Technology, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Macedo, M., Mattos, A. B., Vasconcelos, M., Martinazzo, A., and Lopes, R. (2018). Identificando influências na escolha de uma graduação em exatas: um estudo qualitativo e comparativo de gênero. In Anais do XII Women in Information Technology, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Marcom, G. S. and Kleinke, M. U. (2017). Gênero e status socioeconômico: reflexões sobre o desempenho dos candidatos na prova de ciências da natureza do enem 2014. Perspectiva Sociológica: A Revista de Professores de Sociologia, (19):44–52.
Martins, A., Silva, J., Santos, J., and Rebouças, A. (2019). Fatores que atraem e afastam as meninas de cursos da área de ti. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 114–118. SBC.
Menezes, S. K. O. e Santos, M. D. F. (2021). Gênero na educação em computação no brasil e o ingresso de meninas na Área uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação RBIE, 29:456–484.
Noguera, V. E. R., Branco, K. R. L. J. C., and Ciferri, C. D. d. A. (2020). Análise de desempenho das mulheres no enem. Brazilian Journal of Development, 6(6).
Ribeiro, K. and Maciel, C. (2020). Fatores de influência na escolha pela continuidade da carreira em computação pelas estudantes de ensino médio técnico em informática. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 40–49, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Rodrigues, D. d. C., de Lima, M. D., da Conceição, M. D., de Siqueira, V. S., and Barbosa, R. M. (2019). A data mining approach applied to the high school national examination: Analysis of aspects of candidates to brazilian universities. In Progress in Artificial Intelligence, pages 3–14. Springer International Publishing.
Santos, B., Oliveira, C. G., Topin, L. O. H., Mendizabal, O. M., and Barwaldt, R. (2019). Analysis of candidates profile for the national entrance exams for admission to brazilian universities. In 2019 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pages 1–8.
Santos, M. P., Santos, C. P., and Ellwanger, C. (2017). A computação sob a ótica de meninas do ensino médio. In Anais do XI Women in Information Technology. SBC.
SBC (2019). Educação superior em computação estatísticas 2019. [link]. Acessando em abril de 2022.
Weller, W. (2021). Acesso centralizado à educação superior: os exames Enem (Brasil) e Gaokao (China). Em Aberto, 34(112).
