Stereotypes Deconstruction in a Cryptography Workshop for Basic Education Teachers
Abstract
Technical workshops, as in the computing area, often produce materials that reinforce the existing stereotypes in the area. However, it is possible to search for other strategies to present the subjects to, intentionally, not only approach technical subjects but also increase belongingness. By presenting the strategies used in the creation of a Cryptography workshop, this paper shows the importance of creating educational material that introduces aspects related to gender issues and deconstruction of stereotypes, even if implicitly. The teachers' great engagement in the five workshop meetings, with synchronous and asynchronous activities, allows to indicate that the chosen strategies contributed for their belongingness.
References
Cheslak, C. (2018) Hedy Lamarr, Disponível em: [link]. Acesso em 05 abril 2020.
França, R., & Tedesco, P. (2015). Desafios e oportunidades ao ensino do pensamento computacional na educação básica no Brasil. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 4(1), 1464.
Martins, A., Silva, J., Santos, J., & Rebouças, A. (2019). Fatores que Atraem e Afastam as Meninas de cursos da Área de TI. In Anais do XIII Women in Information Technology, (pp. 114-118). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wit.2019.6720
Menezes, L. (2014). A Ausência Feminina Entre os Professores Associados do Instituto de Matemática da UFBA. Anais Eletrônicos do 14º Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia. Belo Horizonte, Campus Pampulha da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG.
Miranda, J. (1996). Estereótipos sociais. Definição e abordagens. Psicologia, XI (2/3): 101-120.
Santos, M. and Farias, M. (2019) Alan Turing: “Pai da Ciência da Computação, Matemática, Lógico, Decifrador de Código de Guerra, Vítima de Preconceitos”. In Anais da XIX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe, (pp. 423-432). Porto Alegre: SBC.
Silva, F. F. and Ribeiro, P. R. C. (2014) Trajetórias de mulheres na ciência: “ser cientista” e “ser mulher”. In Ciência & Educação [online], v. 20, n. 2, pp. 449-466. Bauru.
