Project to encourage girls in STEM: An experience report

  • Viviane A. Souza IFS
  • Iara S. Edgel IFS
  • Yasmin S. Néu IFS
  • Jozeane P. A. Silva IFS
  • Josiane N. S. Lopes IFS

Abstract


This article aims to present an experience report from the experiences of a project that has been carried out since 2021 at Institute Federal of Sergipe. The purpose of the program is to help girls who study at a public school to learn more about the universe of science, technology and computing and encourage them to follow their goals, regardless of the area. The article will illustrate the remote activities carried out so far, the perceptions of the scholarship students, actions in social media and future work.
Keywords: Girls, Information Technology, STEM

References

Bell, T., Witten, I. H. e Fellows, M. (2011). Computer Science Unplugged: Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto.

Brito, C., Pavani, D., and Lima Jr, P. (2015). Meninas na ciência: atraindo jovens mulheres para carreiras de ciência e tecnologia. Revista Gênero, 16(1).

Holanda, M. T., Mourão, R., Ramos, G. N., Araújo, A. P. F. e Walter, M. E. T. (2017). Uma pesquisa com Alunas do Ensino Fundamental e Médio sobre os Cursos da Área de Computação. In Anais do XI Women in Information Technology (WIT), pages 1162–1166. SBC

Louzada, N., Santana, T., Assis, I., Braga, R., and Braga, A. (2019). Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de tecnologia da informação. In Anais do XIII Women in Information Technology (WIT), pages 69–78. SBC.

Ramos, N., Freitas, C., Avila, S., Costa, P. D. P., Testoni, V., Borin, J. F. (2015). Ensino de Programação para alunas de ensino médio: relato de uma experiência. In Anais do XXIII Workshop sobre Educação em Computação (WEI), p. 386-395. SBC

UNESCO (2018). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM). Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO).

Published
2022-07-31
SOUZA, Viviane A.; EDGEL, Iara S.; NÉU, Yasmin S.; SILVA, Jozeane P. A.; LOPES, Josiane N. S.. Project to encourage girls in STEM: An experience report. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 16. , 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 233-238. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2022.222973.