A influência do gênero nos cursos de computação na UFES

  • Rebeca C. de Oliveira UFES
  • Lucia Catabriga UFES
  • Eliana Zandonade UFES
  • Andrea Maria P. Valli UFES
  • Maria Claudia S. Boeres UFES
  • Camila Z. Aguiar UFES

Abstract


The objective of this work is to present, analyze and discuss the distribution of genders in Computer Science and Computer Engineering courses at the Federal University of Espírito Santo (UFES), with the aim of investigating the current low female presence. Studies in the world have verified that there has been a great reversal in genders in computing, previously occupied by women creators of various technologies and programming languages. This reality is repeated at UFES, being measured in this work through data, provided by the university, of students entering courses from 1990 to 2022. The quantitative analysis considered, for each student, the year of admission, age, gender, course and form of evasion. In addition to the descriptive analyses, Pearson’s chi-square statistical tests were performed in order to measure the influence of gender on course completion.

References

Beaubouef, T. and Zhang, W. (2011). Where are the women computer science students? Journal of Computing Sciences in Colleges.

Bordin, A., Ferrão, I., and Branco, K. (2021). Women in technology: Uma análise bibliométrica dos últimos cinco anos. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 250–259, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Cursino, A. and Martinez, J. (2021). Análise estatística descritiva e regressão da inserção das mulheres nos cursos de ti nos anos de 2009 a 2018. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 21–30, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Ignotofsky, R. and Augusto, S. (2017). As Cientistas: 50 mulheres que mudaram o mundo. Blucher, São Paulo SP Brasil.

Light, J. S. (1999). When computers were women. Technology and Culture, 40(3):455–483.

Maia, M. M. (2016). Limites de gênero e presença feminina nos cursos superiores brasileiros do campo da computação. Cadernos Pagu, 46:223–244.

Maximino, G., Santos, I., and Mota, M. (2022). Mulheres na ciência: Um panorama das publicações no wit. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 77–87, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Medeiros, S. and Medeiros, I. (2021). Análise da presença de alunas dos cursos da área de computação da UFRN. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 275–279, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Miranda, B., Almeida, M., Alves, I., and Campos, L. (2021). Análise da participação feminina no curso de ciência da computação da ufcg. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 11–20, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Plackett, R. L. (1983). Karl pearson and the chi-squared test. International Statistical Review / Revue Internationale de Statistique, 51(1):59–72.

Santos, C. M. (2019). Por que as mulheres “desapareceram” dos cursos de computação? [link]. [Online; acessado em 04-Julho-2022].

Santos, V. L., Carvalho, T. F., and do Socorro Barreto, M. (2021). Mulheres na tecnologia da informação: Histórico e cenário atual nos cursos superiores. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 111–120, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Thurner, V., Bottcher, A., and Hafner, T. (2021). A detailed analysis of gender differences in the course of cs-studies. In IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON, volume 2021-April, pages 482–491. IEEE Computer Society.
Published
2023-08-06
OLIVEIRA, Rebeca C. de; CATABRIGA, Lucia; ZANDONADE, Eliana; VALLI, Andrea Maria P.; BOERES, Maria Claudia S.; AGUIAR, Camila Z.. A influência do gênero nos cursos de computação na UFES. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 17. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 25-35. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2023.230175.