Autopercepção de Meninas do Ensino Básico em Relação às Carreiras de STEM

  • Aline de Galés Silva UnB
  • Renata Muniz Prado UnB
  • Mirella M. Moro UFMG
  • Aleteia Araujo UnB

Abstract


There are many reasons for the low presence of women in science, technology, engineering, and math. Based on an original survey, this stury conducted a qualitative analysis to examine the self-perception of girls at middle and high school in relation to important factors when choosing a profession. Our results show is noteworthy that girls perceive more prejudice in the STEM areas and greater family influence for care careers, boys perceive the exact opposite, demonstrating the clear discrepancy of treatment due to assigned gender.

References

Almeida, F. H. d., & Melo-Silva, L. L. (2011). Influência dos pais no processo de escolha profissional dos filhos: uma revisão da literatura. Psico-USF, 16(1), 75–85.

Banchefsky, S., Lewis, K. L., & Ito, T. A. (2019). The role of social and ability belonging in men’s and women’s pstem persistence. Frontiers in Psychology, 10.

Bandeira, D. R., Arteche, A. X., & Reppold, C. T. (2008). Escala de autopercepção de harter para adolescentes: um estudo de validação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 24(3), 341–345.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall, Inc.

Chaer, G., Diniz, R. R. P., & Ribeiro, E. A. (2011). A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência, 7(7), 251–266.

Costa, B. C. G., Gomes, C. M. A., & Fleith, D. d. S. (2017). Validade da Escala de Cognições Acadêmicas Autorreferentes: autoconceito, autoeficácia, autoestima e valor. Avaliação Psicológica, 16, 87 – 97.

Faleiros, F., Käppler, C., Pontes, F. A. R., Silva, S. S. d. C., Goes, F. d. S. N. d., & Cucick, C. D. (2016). Uso de questionário online e divulgação virtual como estratégia de coleta de dados em estudos científicos. Texto & Contexto Enfermagem, 25(4), e3880014.

Figueiredo, K. d. S., & Maciel, C. (2018). A autoeficácia no desenvolvimento de carreira e sua influência na diversidade de gênero na computação. Revista de Educação Pública, 27(65/1), 365–384.

Gaudencio, E. K., & Quirino, R. (2021). O efeito tesoura: a participação feminina na pesquisa científica nas áreas de matemática. In Anais V Desfazendo Gênero. Campina Grande: Realize Editora.

Guo, J., Parker, P. D., Marsh, H. W., & Morin, A. J. S. (2015). Achievement, motivation, and educational choices: A longitudinal study of expectancy and value using a multiplicative perspective. Developmental Psychology, 51(8), 1163–1176.

Günther, H. (2006). Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, 22(2), 201–209.

Holanda, M., de Araújo, A. P. F., Silva, D. D., von Borries, G., Oliveira, R. B., Koike, C. M. C. C., & Castanho, C. D. (2021). Sense of belonging of female undergraduate students in introductory computer science courses at university of brasília in brazil. In IEEE Frontiers in Education Conference, (pp. 1–6).

Holanda, M., Ramos, G., Mourão, R., Araújo, A., & Walter, M. E. T. (2017). Percepção das meninas do ensino médio sobre o curso de computação no distrito federal do brasil. In Congreso de la Mujer Latinoamericana en Computación (LAWCC), (pp. 53–59).

Machado, C., Rachter, L., Schanaider, F., & Stussi, M. (2021). Women in the STEM Labor Market in Brazil. Tech. rep., Getulio Vargas Foundation.

Pittman, L. D., & Richmond, A. (2007). Academic and psychological functioning in late adolescence: The importance of school belonging. The Journal of Experimental Education, 75(4), 270–290.

Rodrigues, L. C., & Barrera, S. D. (2007). Auto-eficácia e desempenho escolar em alunos do ensino fundamental. Psicologia em Pesquisa, 1(2), 41–53.

Silva, U. F., Ferreira, D. J., Ambrósio, A. P. L., & dos Santos Oliveira, J. L. (2022). Problemas enfrentados por alunas de graduação em ciência da computação: uma revisão sistemática. Educação e Pesquisa, 48.

UNESCO (2018). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM). UNESCO Office in Brasilia.

WEF (2016). The Global Gender Gap Report. Tech. rep., World Economic Forum. [link].

Zumbrunn, S., McKim, C., Buhs, E., & Hawley, L. R. (2014). Support, belonging, motivation, and engagement in the college classroom: a mixed method study. Instructional Science, 42, 661–684.
Published
2023-08-06
SILVA, Aline de Galés; PRADO, Renata Muniz; MORO, Mirella M.; ARAUJO, Aleteia. Autopercepção de Meninas do Ensino Básico em Relação às Carreiras de STEM. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 17. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 91-102. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2023.230020.