ELLAS: Uma plataforma de dados abertos com foco em lideranças femininas em STEM no contexto da América Latina

  • Rita Cristina Galarraga Berardi UTFPR
  • Pedro Henrique Stolarski Auceli UTFPR
  • Cristiano Maciel UFMT / California State Polytechnic University
  • Guillermo Davila Universidad de Lima
  • Indira R. Guzman California State Polytechnic University
  • Luana Mendes UFMT / UNISELVA

Abstract


Latin American and Caribbean countries suffer from the underrepresentation of women in the STEM areas and to solve this problem initiatives, policies and actions are often created by different bodies, from either public or private sectors. However, both data and information on initiatives, policies and actions, are neither open, nor concentrated and sometimes not even structured. To reduce this problem, and to facilitate analysis research that uses data on women in STEM, the ELLAS project was created. The objective of the project is to create a platform with technologies based on the Semantic Web to structure and concentrate data from Brazil, Peru and Bolivia, initially. This paper will present the strategies utilized to develop this platform.

References

Bertucini, O., Berardi, R., Belizario, M., e Kozievitch, N. Garantindo a Qualidade de Dados na Fusão de Dados Conectados: Um caso de uso de SHACL em dados abertos de Mobilidade e Educação de Curitiba. Escola Regional de Banco de Dados, Palmas - PR, 2023

Branisa, Boris; Cabero, Patricia; and Guzman, Indira, "The main factors explaining IT Career Choices of Female Students in Bolivia" (2021). AMCIS 2021 Proceedings. 30.

Brasil. Lei nº 12.527, de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5º, no inciso II do § 3º do art. 37 e no § 2º do art. 216 da Constituição Federal; altera a Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a Lei nº 11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei nº 8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Disponível em: [link]. Acesso em: 04 abr. 2023.

Fensel, D., Şimşek, U., Angele, K., Huaman, E., Kärle, E., Panasiuk, O., ... and Wahler, A. (2020). Introduction: what is a knowledge graph?. Knowledge graphs: Methodology, tools and selected use cases, 1-10.

Gil, A. C. (2008). “Métodos e técnicas de pesquisa social”. São Paulo: Atlas.

Gindri, L., Araújo-de-Oliveira, P., Melo, A. M., Maciel, A., Vargas, K. D. A. R., Otokovieski, M. B. e dos Anjos, R. (2021, July). Mulheres na Computação: de Norte a Sul-Uma Ação de Extensão na Pandemia na Busca pela Integração das Diferentes Regiões do Brasil. In Anais do XV Women in Information Technology (pp. 101-110). SBC.

Guzman, I.; Berardi, R.; Maciel, C.; Cabero Tapia, P.; Marin-Raventos, G.; Rodriguez, N.; Rodriguez, M. (2020). Gender Gap in IT in Latin America. [Disponível em [link]

Hyvönen, E. (2020). Linked open data infrastructure for digital humanities in Finland. DHN 2020.

Isotani, S., and Bittencourt, I. I. (2015). Dados abertos conectados: em busca da web do conhecimento. Novatec Editora.

Maciel, C., Bim, S. A. and Figueiredo, K. S. (2018). “Digital Girls Program: Disseminating Computer Science to Girls in Brazil”. In: 40th International Conference on Software Engineering, GE@ICSE018, Gothenburg, Sweden.

Maciel, C., Guzman, I., Berardi, R., Caballero, B. B., Rodriguez, N., Frigo, L., Salgado, L., Jimenez, E., Bim, S. A. and Tapia, P. C. (2023) “Open Data Platform to Promote Gender Equality Policies in STEM”, In Proceedings of the Western Decision Sciences Institute (WDSI). April 2023. Portland Oregon, EUA.

de Mello, A. V., Finger, A. F., Gindri, L., and Melo, A. M. (2021). Mapeamento das ações realizadas pelos projetos parceiros do programa meninas digitais na regiao sul. In Anais do XV Women in Information Technology (pp. 91-100). SBC.

Noy, Natalya F., and Deborah L. McGuinness. "Ontology development 101: A guide to creating your first ontology." (2001).

Nunes, L. H. C., Reis, J. R., Paxiúba, C. M., Ponte, M. J., Nascimento, M. W., and Nascimento, R. P. (2020). Perfil dos Egressos de Computação do Interior da Amazônia no Mercado de Trabalho. In Anais do XIV Women in Information Technology (pp. 254-258). SBC.

Pereira, L. R. R., Souza e Silva, K., Nunes, E. P. S., Maciel, C. (2022). “Perfis em Mídia Social para Meninas e Mulheres com interesse na área STEM e STEAM”. In: Women In Information Technology (WIT), 16, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, p. 227-232. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2022.223162.

Ribeiro, K. da S. F. M. (2020). Gênero, Carreira e Formação: O Desenvolvimento da Carreira das Estudantes do Ensino Médio Integrado em Informática. 2020. Tese (Doutorado em Educação). Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Mato Grosso.

Torres Manrique, D. S., Pérez Portocarrero, A. J., Carrasco García, F. D., Navarro Véliz, A. N., Obeso Manrique, J. A., Canes Acosta, J. M., ... and Miñan Sánchez, L. F. (2021). Encuesta Nacional de Estudiantes de Educación Superior Universitaria 2019: principales resultados.
Published
2023-08-06
BERARDI, Rita Cristina Galarraga; AUCELI, Pedro Henrique Stolarski; MACIEL, Cristiano; DAVILA, Guillermo; GUZMAN, Indira R.; MENDES, Luana. ELLAS: Uma plataforma de dados abertos com foco em lideranças femininas em STEM no contexto da América Latina. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 17. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 124-135. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2023.230764.