Where are the marathon Girls?: An Analysis of Female Representation in the Brazilian ICPC Programming Marathons
Resumo
Education motivated the encouragement of female participation in several areas of science and technology. Programming marathons have grown over the years and are events where programmers compete to solve coding challenges. However, despite scientific evidence that there is no intellectual difference between genders, women’s participation is relatively low. This work seeks to understand the reason for this adherence, considering the gender issue in Programming Marathons over the last years, in a real context. This work aims to understand the context of female representativeness in which the intellectual aspects do not differ in gender. Still, there is a considerable discrepancy in female belonging.
Referências
Cursino, A. and Martinez, J. (2021). Análise estatística descritiva e regressão da inserção das mulheres nos cursos de ti nos anos de 2009 a 2018. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 21–30, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Gil, A. C. (2019). Métodos e técnicas da pesquisa social. Atlas, SP, 7ª edição edition.
ICPC (2023). International collegiate programming contest. In Regionals. ICPC, https://icpc.global/regionals/Regionals.
Lakatos, E. M. and Marconi, M. A. (2021). Metodologia do Trabalho Científico. Ática, SP, 9ª edição edition.
Maia, M. M. (2016). Limites de gênero e presença feminina nos cursos superiores brasileiros do campo da computação. Cadernos Pagu, (46):223–244.
Nash, A. and Fraleigh, K. (2017). Investigando questões de gênero em um curso da área de computação. Revista Estudos Feministas, v. 25, 25(2).
OBI (2022). Olimpíada brasileira de informática. In OBI. SBC, https://olimpiada.ic.unicamp.br/info/regulamento/.
Paganini, L. and Gama, K. (2020). Engaging women’s participation in hackathons: A qualitative study with participants of a female-focused hackathon. International Conference on Game Jams, Hackathons and Game Creation Events. (ICGJ20), 15(2):111–120.
Santos, V. L. A., Carvalho, T. F., and Barreto, M. S. V. (2021). Mulheres na tecnologia da informação: Histórico e cenário atual nos cursos superiores. WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), pages 8–15.
SBC (2023a). Maratona de programação sbc. In Maratona de Programação. SBC, https://maratona.sbc.org.br/.
SBC (2023b). Sbc. In Sociedade Brasileira de Computação. SBC, https://sbc.org.br/.
Sepulveda, C. and Farias, Y. M. M. (2022). A biologia e a construção de outros: história da ciência, crítica feminista e educação antiopressiva. Revista Brasileira de História da Ciência, ISSN 2176-3275, 15(2):491–515.