Promovendo a Participação Feminina em STEM na Educação Básica: Projeto Meninas!

  • Andreia Marini IFPR
  • Heloise Acco Tives IFPR
  • Isa de Fatima Sarda Muler Colégio Estadual Dom Carlos
  • Gricel de Oliveira Colégio Estadual Alto da Glória

Abstract


The great gender disparity and lack of inclusion of women in the fields of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) may have enormous costs and sustain economic and social inequalities in the future. This article describes a project that aims to sensitize and include girls from basic education in scientific, digital, and exact areas, making the importance of women more visible in different social contexts, through conversation circles, workshops, mobilization on social networks, among others. Participants reported satisfaction and learning in all activities. However, there is still much to be done for girls to feel motivated and secure to access areas considered predominantly male.

References

Dias Canedo, E., Acco Tives, H., Bogo Marioti, M., Fagundes, F., and Siqueira de Cerqueira, J. A. (2019). Barriers faced by women in software development projects. Information, 10(10):309.

Digitais, M. (2022). Manas digitais: Por mais mulheres na ti. https://www.manasdigitais.com/.

Forte, A., Antin, J., Bardzell, S., Honeywell, L., Riedl, J., and Stierch, S. (2012). Some of all human knowledge: gender and participation in peer production. In Proceedings of the ACM 2012 conference on Computer Supported Cooperative Work Companion, pages 33–36.

Gindri, L., de Oliveira, P. A., Melo, A., Maciel, A., Vargas, K. D., Otokovieski, M., and Anjos, R. (2021). Mulheres na computação: de norte a sul uma ação de extensão na pandemia na busca pela integração das diferentes regiões do brasil. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 101–110, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

IDG (2020). Meninas na escola, mulheres na ciência: Ferramentas para professores da educação básica. Acesso em: 22 set. 2022.

Izquierdo, D., Huesman, N., Serebrenik, A., and Robles, G. (2018). Openstack gender diversity report. IEEE software, 36(1):28–33.

Moro, F. F., Padilha, R. O., and Frigo, L. B. (2021). Impactos do projeto meninas digitais em egressas de ti: Meninas digitais-ufsc. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 81–90. SBC.

Mundo, T. N. (2016). a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Recuperado em, 15:24.

Qiu, Y., Stewart, K. J., and Bartol, K. M. (2010). Joining and socialization in open source women’s groups: An exploratory study of kde-women. In Open Source Software: New Horizons: 6th International IFIP WG 2.13 Conference on Open Source Systems, OSS 2010, Notre Dame, IN, USA, May 30–June 2, 2010. Proceedings 6, pages 239–251. Springer.

Rodrigues, G., Francês, R., Couto, F., Homci, M., Maués, D., Rodrigues, J., and Couto, D. (2019). Manas digitais: uma rede de colaboração entre mulheres de tecnologia da informação na região amazônica. In Memorias de Congresos UTP, pages 25–32.

Silva, S., Matos, G., Nascimento, T., and Araújo, F. (2021). Redes sociais como ferramenta de visibilidade das mulheres nas ciências exatas: análise do perfil @lindasdaengenharia. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 330–334, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

UNESCO (2018). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (stem).

Vedres, B. and Vasarhelyi, O. (2019). Gendered behavior as a disadvantage in open source software development. EPJ Data Science, 8(1):25.

Verdugo-Castro, S., García-Holgado, A., and Sánchez-Gómez, M. C. (2022). The gender gap in higher stem studies: A systematic literature review. Heliyon, 8(8).

Women, U. (2022). Progress on the sustainable development goals: The gender snapshot 2022.
Published
2023-08-06
MARINI, Andreia; TIVES, Heloise Acco; MULER, Isa de Fatima Sarda; OLIVEIRA, Gricel de. Promovendo a Participação Feminina em STEM na Educação Básica: Projeto Meninas!. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 17. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 272-281. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2023.230598.