Conhecendo mulheres cientistas a partir de jogos

  • Lara M. Lopes IFB
  • Lilian Verino IFB
  • Alice P. M. da Silva IFB
  • Camila R. Crisostomo IFB
  • Aynoã P. Matos IFB
  • Maria Fernanda Itacarambi IFB
  • Christine R. Lourenço IFB
  • Sylvana Karla S. L. Santos IFB

Abstract


The female presence in the sciences needs to be publicized so that knowledge about women and their accomplishments can serve as inspiration for others who want to pursue a scientific career. This work describes the proposal of an extension group, composed of high school girls, for the creation of two games with the objective of giving visibility to the stories of women in the STEAM areas. The games were presented during a national event and there was good acceptance by the public, although many of the female personalities mentioned are still unknown, making further discussions related to gender inequalities in science necessary.

References

Angeli, S., Gasparini, I., Bim, S. A. (2020) Colocando as cartas na mesa: apresentando as Mulheres na Ciência por meio de um jogo. In: Anais do XIV Women In Information Technology, Cuiabá, Brasil. p. 184-188. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11291.

Briceño, A. J. L. et al. (2021). Mundo Bit Byte: Um jogo digital para disseminar o conhecimento sobre personalidades femininas na Computação. In: Anais do XV Women In Information Technology, Evento Online. p. 121-130. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15848.

Dias, J., Guterres Dias, J. and Ferreira Lima, E. (2019). Cientistas do Pampa: impulsionando a atuação de mulheres na ciência. In: Anais do XI Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão da Unipampa, Bagé, Brasil. ISSN 2317-3203.

Milson, A. L. S. et al. (2020). Elas na Ciência: Website com Jogos para Divulgar Personalidades Femininas. In: Anais do XIV Women In Information Technology, Cuiabá, Brasil. p. 10-19. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11271.

Ministério da Educação MEC (2022). Plataforma Nilo Peçanha. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/pnp Acesso em: 03 mar. 2023.

Santana, E. B. et al. (2022). Mulheres Cientistas: um varal de histórias e protagonismos. Revista Diversidade e Educação, 9(2), p. 757–771. https://doi.org/10.14295/de.v9i2.13058.

Santos, J. C. O. e Figueiredo, K. S. (2016). Computasseia: um jogo para o ensino de História da Computação. In: Anais do XXIV Workshop sobre Educação em Computação, Porto Alegre, Brasil. p. 2026-2035. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2016.9646.

Santos, P., Lopes, G. M., Oliveira, A. B., Santos, P. R., and Mello, A. V. (2016). Jogo Mulheres na Computação: uma forma de divulgar o protagonismo feminino. In: Anais do VIII Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão da Unipampa, Bagé, Brasil. ISSN 2317-3203.

Santos, S. K. S. L. (2021). Análise da Participação de Meninas e Mulheres no Ensino Médio em Informática do Instituto Federal de Brasília. In: Anais do XV Women In Information Technology. Online. p. 270-274. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2021.15864.

Silva, J. V. et al. (2021). A criação de jogos para o ensino de computação: uma análise comparativa. In: Anais do VI Workshop-Escola de Informática Teórica (WEIT). Online, p. 1-8. DOI: https://doi.org/10.5753/weit.2021.18915.
Published
2023-08-06
LOPES, Lara M.; VERINO, Lilian; SILVA, Alice P. M. da; CRISOSTOMO, Camila R.; MATOS, Aynoã P.; ITACARAMBI, Maria Fernanda; LOURENÇO, Christine R.; SANTOS, Sylvana Karla S. L.. Conhecendo mulheres cientistas a partir de jogos. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 17. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 340-345. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2023.229517.