Computação para Meninas: Pensamento Computacional com o apoio de interface tangível
Abstract
This article presents an extension project aimed at providing a short course on Computational Thinking to public high school girls. The primary objective is to encourage girls to pursue computing careers and to promote the undergraduate courses in Computer Science offered by the Federal University of Uberlândia. Alongside the unplugged Computational Thinking activities, the use of the Sphero Mini, a programmable robotic sphere, was proposed as a tangible interface for experimentation. The project involved the participation of seven volunteer undergraduate students who contributed for identifying the feasibility of the proposal, creating course content, and serving as monitors during the classes. A total of twenty spots were made available for girls enrolled in the first year of a public high school.
References
Bell, T., Witten, I. H., Fellows, M., Adams, R., and McKenzie, J. (2011). Ensinando ciência da computação sem o uso do computador. Computer Science Unplugged ORG.
Hadfield, S. M., Raynor, J. T., and Sievers, M. D. (2018). Engaging secondary and post-secondary students to learn and explore programming using a theme-based curriculum and the Sphero SPRK+ Robot. WCCCE ’18, New York, NY, USA. ACM.
Kotsopoulos, D., Floyd, L., Khan, S., Namukasa, I. K., Somanath, S., Weber, J., and Yiu, C. (2017). A pedagogical framework for computational thinking. Digital Experiences in Mathematics Education, 3:154–171.
Marotti, J., Campos, F., Godinho, J., SantClair, G., Villela, F., Gomide, J., de Oliveira, L. E., Becker, B., Laricchia, C., Siloto, D., et al. (2021). Incentivando meninas nas ciências: Um relato de experiência dos minicursos de programação e robótica para jovens. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 300–304. SBC.
Medeiros, A., Ferreira, I., Fonseca, L., and Rolim, C. (2022). Percepções sobre a tecnologia da informação por alunas de ensino médio: um estudo sobre gênero e escolhas profissionais. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 122–132, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Moreira, J. A., Silva, R. M., and Carvalho, M. E. P. (2018). Cenários prospectivos: Uma visão do futuro da presença feminina em cursos de Ciência da Computação de uma instituição de ensino superior. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC.
SBC (2020). Educação Superior em Computação: Estatísticas 2020. [link]. Sociedade Brasileira de Computação, Acesso em 17/03/2023.
Shute, V. J., Sun, C., and Asbell-Clarke, J. (2017). Demystifying computational thinking. Educational Research Review, 22:142–158.
Silveira, M. B. (2020). Uma Proposta de Abordagem da Sequência de Fibonacci no Ensino Fundamental. MSc. dissertação, Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Souza, V., Edgel, I., Néu, Y., Silva, J., and Lopes, J. (2022). Projeto de incentivo à meninas na stem: Um relato de experiência. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 233–238, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
SpheroEdu. Sphero Edu Activities. https://edu.sphero.com/cwists/category. Acesso em 21/03/2023.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Commun. ACM, 49(3):33–35.
