Aproximando Meninas da Computação: Lições Aprendidas em Oficinas de Secbots
Abstract
This article reports lessons learned from Workshops offered by the Include Meninas UFF Project. These activities were focused on bringing practical knowledge about Information Security and Chatbot Design to the participants so that they associate the daily use of technologies, necessary and related knowledge to produce them, and assigned professions.
References
Angeli, S., Gasparini, I., and Bim, S. A. (2020). Colocando as cartas na mesa: apresentando as mulheres na ciência por meio de um jogo. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 184–188, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Bim, S., Freitas, R., Maciel, C., Lobo, M., Pessoa, L., Pires, F., Rangel, J., Bernado, J., and Pereira, K. (2019). A vida de ada lovelace em um circuito de atividades desplugadas. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 189–193, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Brasscom (2022 note = https://brasscom.org.br/pdfs/relatorio-de-diversidade/). Relatório de Diversidade 2022. Brasscom.
Hoger, M., Amador, B., Turato, P., Santos, L., Berardi, R., and Bim, S. (2022). Desconstruindo estereótipos em uma oficina de criptografia para docentes da educação básica. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 191–196, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Monteiro, M., Salgado, L., Seixas, F., and Santana, R. (2020). Co-designing strategies to provide telecare through an intelligent assistant for caregivers of elderly individuals. In Human Aspects of IT for the Aged Population. Healthy and Active Aging: 6th International Conference, ITAP 2020, Held as Part of the 22nd HCI International Conference, HCII 2020, Copenhagen, Denmark, July 19–24, 2020, Proceedings, Part II 22, pages 149–166. Springer.
Moura, A. F. S. A., Tavares, T. H. C., de O. Mattos, G., and Moreira, J. A. (2018). Incentivando alunas do ensino médio a ingressarem em carreiras de ciência e tecnologia na paraíba. In Anais do XII Women in Information Technology, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Salgado, L., Araujo, A., Frigo, L. B., and Bim, S. A. (2023). Conectando aspectos socioculturais ao pensamento computacional em atividades desplugadas no ensino fundamental. Cadernos CEDES, 43(120):73–85.
Salgado, L., Calaza, K., Herdy, I., Martins, S., Barcellos, R., and Avelino, M. (2022). include meninas.uff: Desconstruindo estereótipos como ferramenta de empoderamento das mulheres na Área da computação. Computação Brasil, 48.
Salinas, M. (2021). A percepção das mulheres sobre a programação - oficinas de programação django girls. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 1–10, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Bim, S., Freitas, R., Maciel, C., Lobo, M., Pessoa, L., Pires, F., Rangel, J., Bernado, J., and Pereira, K. (2019). A vida de ada lovelace em um circuito de atividades desplugadas. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 189–193, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Brasscom (2022 note = https://brasscom.org.br/pdfs/relatorio-de-diversidade/). Relatório de Diversidade 2022. Brasscom.
Hoger, M., Amador, B., Turato, P., Santos, L., Berardi, R., and Bim, S. (2022). Desconstruindo estereótipos em uma oficina de criptografia para docentes da educação básica. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 191–196, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Monteiro, M., Salgado, L., Seixas, F., and Santana, R. (2020). Co-designing strategies to provide telecare through an intelligent assistant for caregivers of elderly individuals. In Human Aspects of IT for the Aged Population. Healthy and Active Aging: 6th International Conference, ITAP 2020, Held as Part of the 22nd HCI International Conference, HCII 2020, Copenhagen, Denmark, July 19–24, 2020, Proceedings, Part II 22, pages 149–166. Springer.
Moura, A. F. S. A., Tavares, T. H. C., de O. Mattos, G., and Moreira, J. A. (2018). Incentivando alunas do ensino médio a ingressarem em carreiras de ciência e tecnologia na paraíba. In Anais do XII Women in Information Technology, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Salgado, L., Araujo, A., Frigo, L. B., and Bim, S. A. (2023). Conectando aspectos socioculturais ao pensamento computacional em atividades desplugadas no ensino fundamental. Cadernos CEDES, 43(120):73–85.
Salgado, L., Calaza, K., Herdy, I., Martins, S., Barcellos, R., and Avelino, M. (2022). include meninas.uff: Desconstruindo estereótipos como ferramenta de empoderamento das mulheres na Área da computação. Computação Brasil, 48.
Salinas, M. (2021). A percepção das mulheres sobre a programação - oficinas de programação django girls. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 1–10, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Published
2023-08-06
How to Cite
SALGADO, Luciana; AVELINO, Meirylene; HERDY, Iris; SANTOYANI, Amara; MONTEIRO, Mateus.
Aproximando Meninas da Computação: Lições Aprendidas em Oficinas de Secbots. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 17. , 2023, João Pessoa/PB.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 376-381.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2023.230528.
